خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری تشریح شد:

جزئیات عیدانه پلیس راهور به کاربران ترافیکی/ ۹۰ درصد تصادفات فوتی و جرحی مربوط به خودروهای تولید و مونتاژ داخل است

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۳۶۷۰

رئیس پلیس راهور انتظامی کشور از عیدانه پلیس راهور برای کاربران ترافیکی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور انتظامی کشور در نشست خبری خود که صبح امروز ۲۱ تیرماه برگزار شد، با اشاره به گزارش سه ماهه عملکرد پلیس راهور فراجا گفت: با توجه به خدماتی که پلیس فراجا به مردم ارائه می دهد و همچنین نقش موثری که در مدیریت ترافیک دارد این نشست‌ها می‌تواند اثربخش باشد.

وی با اشاره به عیدانه پلیس راهور به کاربران ترافیکی گفت: برای رانندگانی که به خیل رانندگان جدید کشور اضافه شده و گواهینامه دریافت می کنند ابلاغ کردیم ظرف ۷۲ ساعت مشروط بر اینکه آدرس دقیق داده باشند گواهینامه خود را دریافت می‌کنند.

وی  افزود: افرادی که قادر به پرداخت جریمه نیستند در طرح تقسیط بدون هیچ پیش پرداختی نسبت به ترخیص وسیله نقلیه اقدام کنند همچنین در این دهه مبارک برای خودروهایی که بیش از ۳ میلیون جریمه دارند تسهیلاتی برای آنها فراهم می شود و همچنین روزانه بیش از ۴۰ هزار نقل و انتقال صورت می گیرد. عقب ماندگی در این بخش داشتیم که اصلاح شد و مقرر شد ظرف ۷۲ ساعت کارت خودرو برای متقاضی ارسال شود. همچنین افرادی که جرایم کرونایی داشتند می توانند از طریق مدارکی که اعلام شده بود به کمیسون ماده ۵ مراجعه کرده و جریمه را اصلاح و حذف کنند.

وی ادامه داد: تلاش داریم در طول برنامه هفتم ۱۰ درصد سالانه میزان جانباختگان را کاهش دهیم و در نهایت در پایان برنامه ۵۰ درصد کاهش داشته باشیم.

رئیس پلیس راهور انتظامی کشور با بیان اینکه بیش از ۵۱ میلیون دارنده انواع گواهینامه در کشور داریم، گفت: بخش زیادی از موتورسیکلت سواران گواهی نامه ندارند و باید شرایطی ایجاد شود که گرفتن گواهینامه برای موتورسیکلت سواران آسان شود و شرایطی ایجاد شود که قیمت کاهش پیدا کند همچنین یکی دیگر از موانع آیین نامه است و پیشنهاد دادیم اگر کسی برای یک گواهینامه آزمون داده است برای دریافت گواهینامه بعدی به ویژه موتور نیازی به آزمون آیین نامه نباشد.

وی ادامه داد: به زودی ۳۸ میلیون وسیله نقلیه‌ خواهیم داشت و تولید خودروهای نوشماره به شدت در حال افزایش است و واردات هم به زودی خواهیم داشت.

هادیانفر با اشاره به ترددهای جاده ای گفت: در عید قربان حجم سنگین سفرها به محورهای گیلان و مازندران و شهرهای زیارتی داشتیم. تقریبا حجم ترددها دو میلیارد و ۱۳۱ میلیون تردد در سه ماهه ابتدای سال بوده است ۸۷ درصد مربوط به تردد خودروهای سبک و ۱۳ درصد نیز مربوط به تردد خودروهای سنگین است. متوسط سرعت نیز ۷۸ کیلومتر بر ساعت است و در این سه ماهه ۳۶ درصد سفرها نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. استانهای پر تردد تهران، مازندران و خراسان است.

وی با اشاره به برگزاری قرارگاه کاهش تصادفات گفت: در این قرارگاه پیگیر مستمر در خصوص رفع نقاط حادثه خیز هستیم و از دولت خواستاریم در این بخش سرعت عمل بیشتری داشته باشد و آمار کشته ها در نقاط حادثه خیز جدی است و باید توسعه دوربین های جاده ای و شهری را در دستور کار قرار دهند.

وی تصریح کرد: موضع پلیس در قبال خودروهای ناایمن و کیفیت خودرو چه تولید داخل و چه وارداتی محکم و مشخص است و ایستاده ایم تا به نتیجه برسد. ۳۴ درصد افرادی که در تصادفات جان خود را از دست می دهند به دلیل نا ایمن بودن خودرو است.

وی ادامه داد: تقریبا ۹۵ درصد از همکاران ما از دست افزار استفاده می کنند و ۵ درصد باقی مانده نیز به زودی از دست افزار استفاده خواهند کرد.

رئیس پلیس راهور انتظامی کشور گفت: بحث شماره گذاری اینترنتی از موضوعاتی است که به جد پیگیر آن هستیم. بخش زیادی از کار پلاک سوم انجام شده و صرفا در تامین چیپ مشکل داشتیم که با شرکت‌های دانش بنیان وارد مذاکره شده ایم. استفاده از پلاک سوم در کاهش جرایم نیز می تواند موثر باشد.

سردار هادیانفر با اشاره به برگزاری  اربعین حسینی گفت: پیش نیازها شناسایی و اقدامات لازم در حال انجام است و نقاط حادثه خیز در این استان‌ها مشخص شده و تقاضا کردیم که سریعتر این نقاط رفع شود همچنین تامین پارکینگ و مدیریت سفر از موضوعاتی است که در این زمینه پیگیری می کنیم.

وی ادامه داد: به زودی برنامه کاربردی بازرسان نامحسوس عملیاتی شده و همیاران پلیس می توانند از این اپلیکیشن استفاده کنند. ۱۸ درصد تصادفات مربوط به افراد کمتر از ۱۸ سال است و در همین خصوص پویش ۱۸۱۸ را برای کاهش تصادفات و تلفات راه اندازی کردیم.

رییس پلیس راهور انتظامی کشور با اشاره به خودروهای رسوبی گفت: بخشی از خودروهای توقیفی که شامل ۳۶ درصد است مشکلات دادگاهی دارند و بیشتر آنها به دلیل مهریه در پارکینگ هستند. ۱۴ درصد به دلیل تصادفات و ۱۲ درصد در سن فرسودگی هستند ۸ درصد ناقص مدارک هویتی هستند همچنین بخشی از این خودروها بیش از ۶۰ درصد خسارت دیده اند و ۵ درصد به دلیل عدم تمکن مالی ترخیص نشده اند.

وی با اشاره به اینکه ۲۹۲ هزار و ۷۶۷ موتورسیکلت در پارکینگ رسوب کرده اند، گفت: ۶۹ درصد موتورسیکلت ها در سن فرسودگی و اسقاط هستند ۱۷ درصد در تصادفات نقش داشته و ۶ درصد نقص مدارک هویتی دارند.

رئیس پلیس راهور انتظامی کشور گفت: در سال ۱۴۰۰ در سه ماهه ابتدای سال میزان فوت شدگان ۴ هزار و ۲۱۴ نفر در سال جاری در این مدت ۳ هزار و ۹۵۳ نفر شده است. ۶۲ درصد جانباختگان در سن کار هستند و بیشترین تصادفات شامل ۶۲ درصد در ۱۲ استان کشور اتفاق می افتد. این استان‌ها شامل  فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان، اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان، آذربایجان شرقی و  غربی،  تهران بزرگ، مازندران، مرکزی و گیلان است.

وی ادامه داد: ۷۳ درصد جانباختگان در جاده های کشور است در حالی که ۲۵ درصد تصادفات در جاده است. ۷۵ درصد تصادفات در شهر است اما ۲۷ درصد جانباختگان در شهر است. ۵۸ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتر اول یا ۳۰ کیلومتر پایان سفر است و بیشترین ساعت تصادفات از ۱۲ تا ۲۰ است.

رییس پلیس راهور فراجا گفت: تقریبا ۹۰ درصد تصادفات فوتی و جرحی خودروهای سواری مربوط به خودروهای تولید و مونتاژ داخل است. ۲۴ درصد جانباختگان در نقاط حادثه خیز هستند.

وی ادامه داد:  شماره گذاری خودروی تیبا و سمند بنا به دستور سازمان استاندارد متوقف شده و ما هم شماره گذاری نمی کنیم. خودروساز باید خودروی جایگزین به افرادی که در نوبت هستند بدهند. بعضا خودروسازها تولیدات سال ۹۹و ۱۴۰۰ دارند که با فشار مستمر به پلیس به دنبال این هستند که ما این خودروها را به سال ۱۴۰۱ پلاک کنیم این کار هم خلاف قانون و خلاف شرع و حق الناس است. فردی که خودروی سال ۱۴۰۱ خریده و هزینه جدید را پرداخت کرده انتظار دارد خودروی همان سال را بخرد و نه خودروی تولید سال قبل را. ما برای شماره گذاری هیچ منعی نداریم اما خودروی همان سال را به همان سال شماره گذاری می کنیم اگر تولید ۱۴۰۰ است ما به سال ۱۴۰۰ پلاک می کنیم. ما در ایران خودرو بیش از ۸۰ هزار پلاک دپو و در سایپا بیش از ۶۰ هزار پلاک دپو داریم.

وی درباره خودروهای وارداتی گفت: ما به جهت دو موضوع موافق واردات بودیم البته آرزوی ما این است که خودروی واقعی داخلی داشته باشیم. اما یکی از شاخص های بسیار مهم در کاهش کشته ها، واردات خودروهای ایمن بوده است همچنین حس رقابت را بین خودروسازان و یا مونتاژگران داخلی ایجاد می کند.

او  ادامه داد: نکته ای که وجود دارد این است که باید خودروی ایمن وارد شود خودروهای تخم مرغی که در هیچ جای دنیا اجازه تردد در جاده ندارد نباید وارد شود. ما ماشینهای لوکس که باعث تفاخر هستند را پلاک نمی کنیم ماشین های آمریکایی را پلاک نمی کنیم اما خودروی بی کیفیت خارجی را هم پلاک نمی کنیم اگر واردات می‌خواهد انجام شود خودروی متعادل و ایمن وارد شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز