خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

استاندارد دفاع از رساله‌ها در شرایط کرونایی با دروان قبل از آن یکسان است/ کرونا بر کاهش کیفیت پایان نامه‌های دانشگاهی موثر بوده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۹۳۲۲

سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا گفت: اینکه بگوییم دانشجویی «کرونا زده» است پس به نمره مقاله او تخفیف بدهیم اینطور نیست ما یک عمر است با حداقل استانداردها در زمینه پایان نامه و رساله عادت کردیم بنابراین ضرورتی ندارد که بخواهیم بخاطر کرونا استاندارمان را بشکنیم.

«ابوالفضل شاه آبادی» سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره برگزاری جلسات دفاع این دانشگاه بیان کرد: مدتی است که ما جلسات دفاع در دانشگاه الزهرا را به شکل حضوری برگزار می‌کنیم اما به دلیل اینکه دوباره کرونا اوج گرفت، باز فضا را به سمت مجازی بردیم البته چون تعداد جلسات دفاع اندک است و فضاهای بزرگی هم در اختیار داریم مشکلی برای برگزاری حضوری نداشتیم.

وی در ادامه اظهار داشت: یعنی اگر خود دانشجویان و اساتید استقبال داشته باشند که از فضای غیرمجازی استفاده کنند مشکلی نداریم اما برای اینکه از سوی دیگر بتوانیم از قابلیت اساتید داور استفاده کنیم عملا میتوانیم ترکیبی جلسه دفاع را برگزار کنیم.

شاه آبادی با اشاره به توافقی بودن برگزاری جلسه حضوری یا مجازی دفاع گفت: به عنوان مثال ممکن است که یک داور خارجی بگوید شرط من این است که مجازی در جلسه شرکت کنم؛ ما هم این شخص را به صورت مجازی در جلسه دعوت می‌کنیم و ما بقی اعضا اگر بخواهند می‌توانند به صورت حضوری به جلسه دعوت شوند. به طور کلی این رویه برای دانشجویانی که در شهرستان هستند یا اساتید خارجی به صورت توافقی صورت خواهد گرفت.

سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا گفت: دانشجویانی که در تهران هستند شدیدا تمایل به جلسه حضوری دارند زیرا استاد راهنما در کنار آن‌هاست و برایشان یک قوت قلب محسوب می‌شود. زبان بدن برای اساتید راهنما خیلی تعیین کننده است، ضمن اینکه در جلسه حضوری فضا و زمان در دست دانشجو قرار دارد.

وی بیان کرد: حدود ۲۰ روز پیش که موج ششم تا این اندازه اوج نگرفته بود همه جلسات دفاع به صورت حضوری برگزار می‌شد ولی داورهای خارجی که از شهرستان انتخاب شده بودند می‌توانستند مجازی شرکت کنند. این حُسنی بود که در پی آموزش مجازی به وجود آمد و ما توانستیم از تمام داوران در سراسر کشور بهره‌مند شویم تا در حوزه‌هایی که تخصص دارند به راحتی استفاده کنیم.

شاه آبادی گفت: پیش از شروع پیک ششم علاوه بر جلسات دفاع، سایر جلسات ما به شکل حضوری بودند، ما به تمام دانشکده‌ها نامه زدیم که جلسات مجازی را نمی‌پذیریم و گفتیم که باید فیزیکی باشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حضوری یا مجازی بودن جلسات دفاع در میزان رتبه و نمره دانشجو تاثیر دارد یا آیا شما امتیاز خاصی را برای جلسات دفاع حضوری قائل خواهید شد؟ گفت: واقعا هیچ تاثیری ندارد و تفاوتی نمی‌کند، همه چیز بر اساس عملکردی است که فرد در جلسات دفاع داشته، و براساس مطالعه و فایلی است که ارائه می‌کند. همچنین نوع پاسخگویی به سوالات و خروجی‌هایی که از کار به دست آورده تعیین کننده نمره است. در نتیجه هیچ تفاوتی میان این دو حتی به اندازه سر سوزن وجود ندارد.

سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا در پاسخ به این سوال که داورهای خارجی عموما مجازی هستند یا حضوری؟ گفت: داورهای شهرستان‌ها، کلا مجازی هستند اما این موضوع برای داورهایی که در تهران هستند به شرایطشان بستگی دارد. مثلا یک داور سن بالایی دارد و برای آمدن حضوری ریسک نمی‌کند پس عملا ترجیح می‌دهد به صورت مجازی درجلسه دفاع باشد. ضمن اینکه ما هیچ وقت برای جلسات ترکیبی مشکلی پیدا نکردیم.

شاه آبادی در واکنش به این پرسش که کرونا و وضعیت فعلی چقدر موجب تخفیف نسبت به نظر و دیدگاه اساتید روی رساله‌ها شده است؟ گفت: برآیند من می‌گوید که اساتید به یک استاندارد ثابت عادت کرده‌اند و بر اساس آن استاندارشان کرونا و غیرکرونا را لحاظ نمی‌کنند. ممکن است که کیفیت کار پایین آمده باشد البته که من اصلا شک ندارم کرونا روی این موضوع اثر گذاشته باشد زیرا ارتباط میان استاد و دانشجو یک مقدار ممکن است تضعیف شده باشد.

وی افزود: اینکه بگوییم دانشجویی «کرونا زده» است پس به نمره مقاله او تخفیف بدهیم اینطور نیست ما یک عمر است با حداقل استانداردها در زمینه پایان نامه و رساله عادت کردیم بنابراین ضرورتی ندارد که بخواهیم بخاطر کرونا استاندارمان را بشکنیم.

سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا در پاسخ به این سوال که افت بیشتر درچه زمینه‌ای مشهود بوده است؟ گفت: شک نداشته باشید کرونا اثر خود را گذاشته است. من تصورم این است کیفیت ناخوداگاه از این موضوع متاثر شده است. یک زمانی وقتی دانشجو همیشه در دانشگا حضور داشته من به عنوان استاد راهنما او را هر هفته احضار می‌کردم و او وظیفه داشت برای هفته بعد خود پاسخگو باشد بنابراین زمان خود را بهتر مدیریت می‌کرد ولی اکنون این میزان حضور وجود ندارد.

شاه‌آبادی در واکنش به اینکه اما از ابتدای کرونا گفته شده بود که دانشجویان تحصیلات تکمیلی می‌توانند به دانشگاه بیایند، گفت: بله می‌توانند به دانشگاه بیایند ولی مدتی است مشکلات خوابگاهی داشتیم. خوشبختانه ما در دانشگاه الزهرا برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی با همه ضوابطی که برای کرونا داریم محدودیتی برای خوابگاه نداریم.

وی افزود: البته اکنون که وارد پیک شدیم اجازه دادیم دانشجویانی که از ابتدا در خوابگاه بوده‌اند همچنان بمانند و فعلا دانشجویان جدید را نمی‌پذیریم. برای دانشجویان دکتری و ارشد که جدیدالورود هستند فعلا دست نگهداشته‌ایم تا شدت پیک کاهش پیدا کند. بعد از این پیک، تمام افرادی که قبلا اعلام کردیم می‌توانند مجددا ثبت نام کرده و از خوابگاه استفاده کنند.

سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا گفت: علاوه بر این موضوعات مساله تغذیه دانشجویان برای ما دغدغه است و وزارت علوم هم شدیدا پیگیر است که از سازمان برنامه و بودجه دنبال تامین اعتبار برای تغذیه دانشجویان است که تا این مشکل را مرتفع کنیم.

شاه آبادی در پایان در پاسخ به این سوال که از ابتدای پیک ششم تا کنون آماری از فوت دانشجویان دردسترس شما قرار دارد یا خیر؟ گفت: تا کنون هیچ گزارشی از فوت دانشجویان در پیک ششم نداشتیم اما ممکن است که دانشجویان در محیط خوابگاه به کرونا مبتلا شوند که البته سریع قرنطینه خواهند شد و رسیدگی‌های ویژه برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز