خبرگزاری کار ایران

ما در نقطه آغاز ساخت یک تمدنیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۶۸۵۶

معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید گفت: ما در نقطه ساخت تمدنیم و ساخت تمدن ناگهانی نیست و طول می‌کشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی»، معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، در نشست دانشگاه شاهد به مناسبت روز دانشجو در ابتدای سخنانش گفت: آرزو می‌کنم ما هم در طریق امام به سعادت ابدی برسیم.

او افزود: یکی از ریشه های ۱۶ آذر این بود که کشور ما تحت اداره یک نظام سرکوبگر سلطنتی بوده است.

او افزود: حکومت پهلوی برای غلبه بر مردم وابسته به حکومت خارجی شد که دنائتی بالاتر است. گاهی حکومتی سرکوبگر است و تاریخ ایران هم حکومت های سرکوب گر زیادی داشته  است. قبل از انقلاب اسلامی عمدتا حکومت‌ها قبیله‌ای بوده‌اند. غیر از زمان‌هایی که تحت اشغال بوده است. در برخی از دوره‌ها نیز وضعیت حکومت نیز ملوک الطوایفی بوده است. اما زمانی که حکومت جامع بود، قبیله‌ای ظهور می‌کرد و سایرین را متحد می‌کرد و حکومت مرکزی تشکیل می‌داده است. اما این حکومت‌ها هرچه بود تا زمان روی کار آمدن پهلوی، دست نشانده اجنبی نبود.

قاضی زاده گفت: حکومت ها وابستگی داشتند اما در دوره پهلوی مستقیما با دخالت اجنبی ها تشکیل شد. اوج دخالت خارجی در کودتای ۱۸ مرداد بود و مطالبه مردم شکل گرفت و حکومت مردمی ایجاد شد و حق کنسرسیوم را به مردم داد. بعد از آن حکومت در مقابل خواست مردم ایستاد و با کمک خارجی ها آنها را سرکوب کرد و بعد نوبت به تقسیم سهم رسید. بعد از کودتا نیز منابع نفت ایران تنها ۲۰ درصد به ملت ایران می‌رسید و بقیه به صورت نصف نصف انگلیس و آمریکا تحت عناوین مختلف می‌گیرند.

تو افزود: ما ایامی برای کمک اسرائیل ۶.۵ میلیون بشکه نفت تولید می‌کردیم، درحالی که مصرف مان کمتر از ۴۵۰ بشکه بود. در چنین فضایی جریان دانشجویی ایستاد و اعتراض می‌کند. با اینکه ظاهرا همه چیز آرام شده بود، انقلاب اسلامی ایران برآیند تجربه تاریخی ملت ایران است.

قاضی زاده گفت: همیشه اول تلاش شده است خود حکومت ها اصلاح شوند. دیدند نمیتوانند اصلاح کنند و گفتند مجلسی بگذاریم و حکومت را مشروط به خواست مردم و اسلام کنیم. بعد دیدند فایده ندارد و کم کم جریانات ملی و روشنفکری شکل گرفت که دموکراسی غربی را دیده بود و میخواست در پرتو لیبرال دموکراسی کشور را اداره کند که این دموکراسی یه دیکتاتوری رسید.

او افزود: در زمانی گرایشات چپ ایجاد شد و نهایتا به خیانت و شکست منجر شد. ملت ایران تمام مسیرها را رفت و بعد از آن انقلاب اسلامی شکل گرفت. پدیده انقلاب اسلامی مطابق بر تجربه تاریخی مردم ایران است که تجربه‌های مختلفی را کسب کرد و همه به ناکجا آباد سردرمی‌آورد و ما را به دیکتاتوری و وابستگی به خارج و قدرت‌ها می‌رساند. بنابراین ملت ایران به این نتیجه رسید که به عنصر دین پناه ببرد. همه را امتحان کردیم و دیدیم اگر کار را به دست یک اسلام شناس متقی خداترس ندهیم، مارا به ناکجاآباد می‌برد.

قاضی زاده گفت: الان هیچ کس مدعی نیست که حکومت را بدهیم کاری کند. در دوره‌ای حکومت و ثروت ملت ایران دست شما بوده است. اما میزان شکوفایی با تمام دشواری‌ها و ناکارآمدی‌ها در این چهل سال در هیچ موقع از تاریخ کشور اتفاق نیافتاده است. ما در نقطه آغاز ساخت یک تمدنیم. ساخت تمدن طول می‌کشد و ناگهانی نیست.

او افزود: الان ارتباطات گسترده تر است. سرعت جهش ما هم باید سریعتر باشد اما مسیر ساخت تمدن از دانشگاه و حوزه می‌گذرد.

قاضی زاده گفت: زمانی ۴۴ درصد جمعیت جهان تحت حکومت هخامنشیان بوده است، ملتی که نفت و صنعت هم نداشت. هر تمدنی اقتصاد می‌خواهد. اقتصاد این حکومت چگونه تامین می‌شده است؟ سه مولفه وجود دارد. یکی اینکه ما صاحب نظامیه‌ها و دانشگاه‌های دنیا بوده‌ایم. و بزرگترین مراکز علمی دنیا دست ما بوده است. اینکه امریکا هم می‌تواند نظاارت را به دنیا دیکته کند این است در دانشگاه‌ها سرمایه‌گذاری کرده و نخبگان را جمع آوری کرده است. دوم اینکه تجارت جهان دست ما بوده است. شرق و غرب عالم را بازرگانان ایرانی به هم وصل می‌کردند. نبض تجارت دست ایرانی‌ها بوده و سوم اینکه هنر دست ایرانی ها بوده است. این سه مولفه است که هرکس بر آن مسلط باشد، حاکم جهان است.

او در پاسخ به این سوال که چرا جایگاه مجلس را برای انجام امور معاونت ریاست جمهوری کنار گذاشتید، گفت: منطق سوال کننده با منطق بنده متفاوت است. اولا اینکه در نظام اسلامی هیچ انسانی برای انجام وظیفه برای خودش برنامه‌ریزی نمی‌کند و باید جایی باشد که مورد نیاز است و به دنبال کسبش هم نباید باشد. حضرت آقا قبل از انتخابات مجلس حدیثی خواندند که وقتی مسئولین وارد صحرای محشر می‌شوند، با دست بسته هستند. بعد از حساب و کتاب، اگر کارشان درست بود دستشان را باز میکنند. یعنی همان اول مجرم حساب میشوند. ایشان گفتند در دولت پارادایم اصلی بر نپذیرفتن مسئولیت است الا اینکه به فرد تکلیف شود. تکلیف یا واجب عینی است یا کفایی. خود حضرت آقا معیار صلاحیت را اینگونه تعریف می‌کنند، اینکه وقتی به شما رجوع شد آیا صلاحیت آن را دارید یا نه.

او افزود: فرمایش اقا ناظر براین است که آقایان نماینده تلاش نکنید پستی را به دست بیاورید. حضرت آقای رییسی قبل از انتخاب افراد از آقا پرسیده بودند که آیا میتوانم فردی را از مجلس بیاورم یا نه. ایشان گفتند مورد نیازتان بود، از قوه قضاییه یا مجلس و غیره بیاورید. خود اقای رییسی هم از قوه قضاییه بودند. پس اگر خود فرد برای هر پستی تلاش کند، نادرست است و مساله نیاز است. بعد از انتخابات آقای رییسی گفتند به من کمک می‌کنی یا نه، من گفتم اگر توسط بنده قابل باشد حرفی ندارم. در این زمینه هم خوب است نظر مجلس اخذ شود. وزارت بهداشت هم به من پیشنهاد شده بود و خیلی از انتظار داشتند من سریع قبول کنم. اما من ترجیح دادم افراد دیگری در این حوزه باشند. نمایندگان مردم نماینده کل مردم ایران هستند و اختصاص به منطقه‌ای نیست.

او درپاسخ به این سوال که چرا با وجود وعده ساماندهی بورس در سه روز از سوی شما در انتخابات، در دوره آقای رییسی این اتفاق رخ نداد، گفت: دولت ساختاری دارد. در مورد بخش اقتصادی تیم اقتصادی دولت است. اینها سوالاتی است که من و تو و ایران اینترنشنال بر روی آنها مانور می‌دهد. بنده که رییس جمهور و عضو تیم اقتصادی نیستم. برنامه‌های ما روشن بوده و گفتیم که چگونه است. اصل این نوع سوال مغلطه است. دولت سخنگوی اقتصادی دارد. از دولت بپرسید و آقای خاندوزی برنامه مفصلی دارد. دولت در این زمینه واجد برنامه دارد. این گونه سوالات مغلطه و تخریب است.

او درارتباط با خودسوزی‌ها در مقابل ساختمان بنیاد شهید و تجمعات ایثارگران گفت: خودسوزی در یاسوج انجام شده است و متاسفم که بگویم این سومین باری بود که چنین خودسوزی در آن محل رخ میداد. یکی از دلایلی که من با مدیرکل آنجا برخورد کردم هم همین بود که اینها تکرار می‌شود اما رویه‌ها تغییر پیدا نمی‌کند. برخی از دوستان اعتراض کردند که این ربطی به مدیر کل نداشت و بیکاری دست بنیاد نیست و به دولت ربط دارد. وظیفه‌شان اما این بود که او را آرام کنند. اگر روانشناس آن فرد را میدید بهتر بود. ما در کشور افرادی را داریم که تحت فشارند و تحت فشار دست به اقداماتی می‌زنند و خودشان را برای رهایی از رنجشان حذف می‌کنند. این متاسفانه در بین خانواده شهدا و ایثارگران هم دیده میشود. باید فکری در این زمینه بکنیم. یک درصد جامعه به طور متوسط اختلالات روانی دارند. ما فقط ۶۰ هزار نفر جانباز اعصاب و روان صرف داریم. در این ۶۰ هزار نفر در بحران ها وجود فردی که در معرض بحرانهای روانی باشند طبیعی است. ما باید وضعیت را مدیریت کنیم.

او افزود: درباره تجمعات این عزیزان به دنبال موضوعات صنفی شان هستند. بعضا در چارچوب قانون یا فراقانونی و یا قانونی است و منابع مالی اش هنوز تامین نشده است. از سال ۹۱ که قانون جامع ایثارگران تصویب شده قرار بوده جانبازان از کار افتاده بدون درآمد مطابق احکام نیروهای مسلح حقوق بگیرند. این تا پارسال اجرا نشد. پارسال دولت این کار را شروع کرده است. از ۹۱ تا ۱۴۰۰ پرداخت نشده و معوقات است. اینها میگویند معوقه ما را بدهید. دولت هم سه هزار میلیارد تومان از این معوقات را داده است. ۶۵۰ میلیارد تومان مانده که به دلیل اشتباه محاسباتی بوده است و تا زمانی که حل شود کمی زمان میبرد.

قاضی زاده درارتباط با مساله معیشت و اینکه چرا در 100 روزه دولت اقدامات موثری در این زمینه صورت نگرفته است، گفت: بسیاری از افرادی که در زمان انتخابات در نوشتن برنامه با ما همکاری کردند، در بدنه اجرایی دولت درحال حاضر نقش ایفا میکنند. درحال حاضر یکی از اصلی ترین برنامه های دولت کنترل تورم است. کنترل تورم به صورت ساختاری باید ساماندهی شود و نه به صورت موضعی و واقعا دولت در این مسیر حرکت میکند. ما فروردین و اردیبهشت امسال بخش تولید بیشترین تورم چهل سال اخیر را تجربه کردند، اثر این موضوع شش ماه بعد در نهاده های مصرف است. پس سیاست کنترل تورم حداقل تاخیری شش ماهه دارد. کاری که در این صد روز دولت انجام داد این بود که از استقراض از بانک مرکزی احتراز کند.

او افزود: دولت با مدیران فاسد برخورد کرده و پاسخگو کردن افراد برعهده قوه قضاییه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز