خبرگزاری کار ایران

ایلنا از بازار لبوفروشان ارومیه گزارش می دهد؛

دستانی که کام رهگذران را شیرین می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۵۷۲۰

در این روزهای پایان زمستان ، بیشتر خیابان‌های ارومیه بساط فروش لبوهای داغ بر چرخ‌های دستی پهن است بخار حاصل از پخت لبو و قطرات شیره آن که در سینی به راه افتاده است، هوش از سر هر رهگذری می‌برد و او را به خرید این چاشنی سنتی ترغیب می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا،در این روزهای سرد زمستان با گذر از خیابان پرتردد امام و خیام ارومیه چرخ دستی هایی را مشاهده می‌کنیم که میهمان همیشگی فصول سرد سال در این خیابان ها هستند که با پخت و فروش لبوی داغ، کام رهگذران را شیرین می‌کنند.

 لبو یکی از بهترین چاشنی های فصل سرد زمستان در ارومیه است که مشتریانی پیر و جوان دارد که هنگام تردد در خیابان‌ها از لبوفروشان ، لبوی داغ می‌خرند و کامشان را شیرین می کنند.

 در بیشتر خیابان‌های ارومیه لبو فروشان بساط لبوی خود را کنار خیابان پهن کرده و شهد قرمز رنگ لبو را بر روی لبوهایی که مانند مهره‌های چرتکه بر روی هم قرار گرفته‌اند می‌ریزند و چنان صحنه هوس برانگیزی را به وجود می‌آورد که محال است در این هوا کسی میل به خوردن لبو نداشته باشد.

این چاشنی به دلیل داشتن انرژی زیاد و سرتونین و انواع ویتامین و آهن  برای مصرف ورزشکاران و افراد افسرده، کم خونی دختران، رشد ستون فقرات جنین، مقابله با سرطان، جلوگیری از پوکی استخوان تقویت سیستم ایمنی، رفع مشکلات پوستی  و بسیاری از موارد دیگر سودمند است.

فروش لبوی داغ در روزهای سرد حال و هوای خاصی به شهر می‌دهد و مردم نیز همچنان از آن استقبال می‌کنند .

محمد عزیزی یکی  از لبوفروشان  خیابان خیام در پاسخ به این سئوال که کار و بار لبوفروشی امسال رونق دارد یا خیر می‌گوید: شکر خدا  می‌گذرد، کار و بار ما هم مثل کار همه مردم است  اگر کار و حال مردم خوب باشد، کار ما هم خوب است. 

وی در حالی که کفگیر بزرگ را زیر لبوها می‌زند و شهد جوشانش را روی آنها می‌ریزد  می‌افزاید : لبو از گذشته خوراکی سنتی ما بوده و هست و طرفداران زیادی دارد و با وجود تنقلات مختلف در بازار باز هم مردم سراغش می‌آیند، بنابر این  اصلا نگران نیستم که  روزی کسی   لبو نخرد. 

سر صحبت را با فاطمه و مهسا دو رفیقی که از  لبو فروش بشقابی لبو خریده‌اند و گوشه خیابان مشغول خوردن هستند ، باز می کنم. مهسا می گوید: لذت خوردن لبو در سرما یا زیر باران لذتی فراموش‌نشدنی دارد و بزرگ و کوچک و پیر و جوان هم نمی‌شناسد.

وی می افزاید:این خوراکی خوشمزه همیشه در فصل سرد و به خصوص شب یلدا طولانی‌ترین شب سال در خانه‌های مادر بزرگ و پدر بزرگ روی کرسی جا خوش می‌کرد،در منزل پدری‌ام نیز همیشه در فصل سرما بساط لبوی خانگی بوده و هست اما ما جوان‌تر ها  به دلیل مشغله زیاد آن را از بیرون خریداری می‌کنیم.

علی جوانمرد پیرمرد‌ی که او هم  از لبو فروش لبو خریده و صحبت های ما را شنیده ، می‌گوید: هوای ارومیه از اواسط فصل پاییزسرد می‌شود و همان‌جاست که انواع و اقسام شغل‌های زمستانه مانند فروش لبوی داغ رخ نشان می‌دهند.

وی می‌افزاید : خوردن چغندر خوردن  در فصل سرما  یک عادت قدیمی است، هرساله  شب یلدا  و یا عید نوروز  ، لبوی داغ   به عنوان یکی از مواد غذایی ارزشمند سر سفره است. 

در  خیابان خیام ارومیه زن و شوهر جوان لبو فروش پای چرخ دستی در حال فروش لبو و با قالی هستند،می‌پرسم از کارتان راضی هستید مرد  پاسخ می دهد: خدا رو شکر ماهیانه در آمدم از فروش لبو ۵ میلیون تومان هست که پس از کسر هزینه ها ۳ میلیون برایم سود باقی می‌ماند.

وی می‌گوید: اگر مأموران شهرداری اجازه کار کردن بدهند راضی هستم ولی گاهی با شکایت برخی مغازه دارها ماموران شهرداری بساط ما را جمع کرده و با خود می‌برند.

این لبو فروش جوان در ادامه می‌گوید: همین ۲۰ روز گذشته بود که ماموران شهرداری چرخ دستی و تمامی وسایلم را با خود بردند و دیگر تحویلم ندادند و چرخ دستی ام را شکستند.

وی اضافه می‌کند: صبح ها با همسرم  باهم سر کار می‌آییم اگر همسرم کمک حالم نباشد نمی‌توانم طاقت بیاورم همسرم هم در پخت و هم در فروش به من کمک می‌کند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز