خبرگزاری کار ایران

معاون مدیریت امور دام جهادکشاورزی:

۷ درصد شیرخام کشور در آذربایجان شرقی تولید می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۸۴۱۴۴

تولید شیر خام در آذربایجان شرقی در سال گذشته ۸۴۲ هزار تن بوده و این استان از این نظر رتبه چهارم کشور را از آن خود کرده است.

معاون مدیریت امور دام جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: ۷ درصد شیرخام کشور در این استان تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا منوچهر باغبان حقی در گفتگو با خبرنگاران با تشریح روند تولید شیر خام در آذربایجان شرقی گفت: تولید شیر خام در آذربایجان شرقی در سال گذشته ۸۴۲ هزار تن بوده و این استان از این نظر رتبه چهارم کشور را از آن خود کرده است.

وی افزود: ۹ میلیون واحد دامی شامل ۵۷درصد دام سنگین و ۴۳درصد دام سبک جمعیت دامی استان را تشکیل داده است که سهم دام سبک از تولید شیر خام استان ۳ درصد و در حدود ۲۸ هزار تن و سهم دام سنگین از تولید شیر خام استان ۹۷ درصد و در حدود ۸۱۴ هزار تن بوده است.

وی به پایین بودن مصرف سرانه محصولات لبنی در کشور اشاره کرد و گفت: مصرف سرانه کشور ۷۵ کیلوگرم و استان آذربایجان شرقی ۹۵ کیلوگرم می‌باشد درحالی که این میزان در جهان ۱۶۹ کیلوگرم است.

باغبان خقی تأکید کرد: لذا ترغیب و تشویق جامعه به مصرف شیر و محصولات لبنی با بیان مزایا و ارزش غذایی آن‌ها همچون ارزش بیولوژیکی بالا، سرشار بودن از مواد مغذی بویژه کلسیم و ریبوفلاوین(B۲) و پروتئین با کیفیت بالابرای بهبود مصرف سرانه ضرورت دارد.

وی حداقل نیاز هر فرد به محصولات لبنی را در سال ۱۵۶ کیلوگرم و ۳۰۰ کیلوگرم بصورت مطلوب عنوان کرد و گفت: میزان مصرف هر فرد بالغ بنا به توصیه سازمانهای ملی و بین المللی روزانه نیم لیتر شیر مایع، ۲۵ تا ۳۵ گرم پنیر و ۲۰۰ گرم ماست است.

باغبان حقی به عدم تناسب بین هزینه و درآمد در واحدهای تولید کننده شیر خام به‌ویژه در واحدهای گاوداری صنعتی که زیر ظرفیت فعالیت می‌کنند اشاره کرد و افزود: افزایش ظرفیت دام مولد در واحدهای گاوداری صنعتی جهت افزایش درآمد و کاهش قیمت تمام شده محصول از جمله راهکار‌ها جهت از بین بردن این مشکل است.

باغبان حقی تعداد گاوداری صنعتی شیری و گاوداری کوچک روستای شیری در آذربایجان شرقی را بر اساس پروانه بهره برداری صادره به ترتیب ۴۱۷ و ۲ هزار و ۲۵۲ واحد ذکر کرد و افزود: تعداد مراکز جمع آوری شیر در سطح استان۱۱۰ مرکز بوده و میزان شیر خام جمع آوری شده توسط این مراکز ۲۰۰ هزار تن در سال است.

معاون مدیریت امور دام سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی تعداد کارخانجات فرآوری شیر خام استان را ۶۷ کارخانه و ظرفیت فرآوری شیر خام در استان را ۷۹۳ هزار تن در سال ذکر کرد و افزود: براساس نتایج آمارگیری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۹،۴۸ درصد تولید شیر خام کشور از گاوداریهای صنعتی تامین می‌شود.

وی با اشاره به استقرار، نصب و راه اندازی تجهیزات آنالیز شیر و سوماتیک سل کانت با توان آنالایز چربی، پروتئین، اوره و شمارش سلولهای بدنی نمونه‌های شیر با توان عملیاتی ۳۰۰ نمونه در ساعت در سازمان جهاد کشاورزی استان در اردیبهشت ماه سال جاری افزود: این مجموعه به عنوان آزمایشگاه مرجع شمال غرب کشور شروع به فعالیت کرده و استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل و کردستان را نیز تحت پوشش قرار خواهد داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز