خبرگزاری کار ایران

وزارت جهادکشاورزی برای خودکفایی دوباره گندم تلاش می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۷۱۰

ستاد گندم طی برنامه‌های سالانه قرار است، خودکفایی دوباره محصول گندم را بررسی کند.

ایلنا: مشاور وزیرجهادکشاورزی ومجری طرح گندم درکشور از تلاش دوباره این وزارت برای خودکفایی دوباره گندم خبرداد.
به گزارش خبرنگار ایلنا اسماعیل اسفندیاری‌پور در حاشیه بازدید از کلینیک گیاه پزشکی سردرود در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه خودکفایی دوباره گندم در دستور کار قرار گرفته است افزود: ستاد گندم طی برنامه‌های سالانه قرار است، خودکفایی دوباره محصول گندم را بررسی کند.
وی درباره وضعیت کشت پاییزه گندم در کشور، اظهار داشت: در حال حاضر بارندگی وضعیت مناسبی را برای رشد گندم فراهم کرده است به گونه‌ای که در بیشتر استانهای کشور مطلوب ارزیابی می‌شود. مهندس اسفندیاری‌پور با بیان اینکه تا اواسط دی ماه کشت پاییزه ادامه پیدا می‌کند افزود: حدود ۴۰ تا ۵۰ رقم گندم در مناطق مختلف کشور کشت می‌شود و امسال همچون سالهای قبل از ارقام مختلف بهره برداری شده است.
اسفندیاری‌پور با بیان اینکه ارقام گندمی که توسط موسسه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی معرفی می‌شود، به صورت مرتب در استانهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد ادامه داد: در حال حاضر وضعیت تأمین و توزیع نهاده‌های بخش کشاورزی مناسب است و هیچ مشکلی از لحاظ سم، کود و بذور مصرفی نداریم.
وی با بیان اینکه لازم است تاکشاورزان بوجاری وضدعفونی بذر گندم را برای جلوگیری از افزایش بیماری‌ها جدی بگیرند تأکید کرد: بسته‌های۵۰ کیلوگرمی بذور گندم که بوجاری و ضدعفونی شده است، از طریق تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و برای کشاورزانی که از بذور خودمصرفی استفاده می‌کنند نیز دستگاه‌های بوجار سیار و ثابت در مناطق مختلف تعبیه شده است.
اسفندیاری‌پور درباره طرحهای موجود برای خودکفایی دوباره محصول گندم درکشور گفت: این ستادبرنامه‌های ویژه‌ای رادر دستور کار دارد و دراین خصوص شش کارگروه مختلف همچون کارگروه مکانیزاسیون، بذر، آموزش و ترویج، اقلیم و فرمولوژی و فنی تشکیل شده است که برنامه‌ها و طرحهای مربوط به گندم به‌صورت سالانه وبه ‌صورت برنامه پنج‌ساله اجرایی می‌شود.
مجری طرح گندم بابیان اینکه رعایت تاریخ کشت عامل تعیین‌کننده‌ای برای تولیدکیفی وکمی گندم محسوب می‌شود گفت: هر یک روز تأخیر برابر یک درصد کاهش تولید در واحد سطح است.
وی افزود: از آنجا که تاریخ کشت در مناطق مختلف کشورمتفاوت است، زمان مناسب ازسوی مراکز فوق به کشاورزان اعلام شده لازم است این توصیه‌هاجدی گرفته شود.
اسفندیاری‌پور با بیان اینکه کشت مکانیزه با انواع ردیف‌کار‌ها، دستگاه‌های کمبینات، خطی‌کار‌ها وسایر ادوات کمک می‌کند که علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف بذر و کودهای شیمیایی از رفت وآمد بی‌رویه ادوات در زمینهای کشاورزی جلوگیری شود گفت: ادوات مکانیزه درمناطق مختلف کشور وجود دارد وکشاورزان می‌توانند بابهره‌برداری ازآن‌ها کشت موفقی را رقم بزنند.
وی با بیان اینکه ضدعفونی وبوجاری بذورگندم از دیگر مواردی است که اکیداً به آن توصیه می‌شود افزود: برای جلوگیری از بیماریهایی چون سیاهک آشکار و پنهان و سایر بیماری‌های بذرزاد باید این امر جدی گرفته شود.
اسفندیاری‌پور با اشاره به اینکه برای کشت پاییزه امسال، کودهای فسفره و پتاسه وبذور مورد نیاز به اندازه کافی تأمین شده و روزانه هفت‌هزار تن کود فسفاته به مراکز حمل می‌شود اظهار داشت: از آنجا که کود اوره به مقدار نیاز در کشور موجود است و هیچ کمبودی وجود ندارد، از سوی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی برای کشاورزان تأمین و تدارک شده است و توصیه می‌شود که حداقل در زمان کشت، کود اوره مصرف شود تا در زمان بارندگی به مصرف گیاه برسد.
مجری طرح گندم کشور با بیان اینکه به‌دلیل اعلام زودهنگام قیمت‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی به‌ویژه گندم، انگیزه کشاورزان افزایش یافته و امید می‌رود که کشت پاییزه مناسبی را رقم بزنیم خاطرنشان کرد: همچنانکه برنده جایزه نوبل اقتصادی گفته است کشاورزان قابلیت تبدیل خاک به طلا را دارند و وزارت جهاد کشاورزی و دفتر طرح گندم نیز کمک‌های خود را در قالب توصیه‌ها و اختصاص تسهیلات اجرایی می‌کند.
وی بابیان اینکه سطح زیر کشت گندم آبی در حال حاضر ۲.۵ میلیون هکتار و سطح کشت گندم دیم چهار میلیون هکتار است افزود: در مجموع محصول گندم سطحی معادل ۶.۵ میلیون هکتار را در کل کشور به خود اختصاص داده است.
اسفندیاری‌پوربابیان اینکه افزایش سطح زیرکشت گندم پیش‌بینی نشده است گفت: اما افزایش عملکرد در واحد سطح وجود دارد تاکشت پاییزه مناسبی رارقم بزنیم وتلاش می‌کنیم درصورتی که درآینده به دلیل کاهش منابع آبی مجبور به کاهش سطح کشت گندم آبی به میزان یک میلیون۷۵۰هزارهکتارشدیم بتوانیم با افزایش راندمان تولید را بالاببریم.
مشاور وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی به علت شروع زود‌تر کشت پاییزه از استان‌های اول در دریافت کود فسفات بوده است افزود: امسال ۴۵۰ هزار تن بذر مورد نیاز کشت پاییزه تامین شده است که تاکنون ۳۱۰ هزار تن بذور گواهی شده و مادری در سطح کشور توزیع شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز