خبرگزاری کار ایران

عضو مجلس خبرگان:

روز مباهله، روز پیروزی منطق رسول خدا در برابر دشمنان اسلام است

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۶۸۴

در صحنه مباهله حق و باطل نمایان شد و این روز، روز پیروزی مسلمانان و منطق رسول خدا در برابر دشمنان و مخالفان اسلام است.

ایلنا: یک عضو مجلس خبرگان جریان مباهله را یکی از مسایل پربرکت در تاریخ اسلام توصیف کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به بیست و چهارم ذی الحجه سالروز مباهله در تاریخ اسلام گفت: در جریان مباهله دشمنان و مخالفان اسلام در برابر مشی، منطق و پایداری نبی مکرم اسلام سر تسلیم فرود آورده و به حقیقت و حقانیتش اعتراف کرده‌اند.
وی با بیان این‌که «ماه ذی‌الحجه الحرام یکی از ماه‌های بزرگ و پربرکت خداوند برای مسلمانان و کل بشریت است» افزود: از مزایا و فضائل این ماه این است که اولاً یکی از ماه‌های حرام است و حرمت خاصی دارد و دوم این‌که ماه اجرای مراسم حج و در واقع همایش بین‌المللی اسلام و نماد وحدت مسلمین در این ماه قرار دارد.
هاشم‌زاده هریسی خاطرنشان کرد: هم‌چنین عید قربان از بزرگ‌ترین اعیاد اسلامی و عید غدیر به عنوان عید آل محمد(ص) و عید ولایت و امامت است و عید الله بزرگ در این ماه قرار دارد. هم چنین جریان مباهله در روز ۲۴ ماه ذی الحجه که جریانی بسیار بزرگ و پربرکت است قرار گرفته است.
وی با بیان این‌که «در روز مباهله دشمنان و مخالفین اسلام به حقانیت نبی مکرم اسلام اعتراف کردند» تصریح کرد: در صحنه مباهله حق و باطل نمایان شد و این روز، روز پیروزی مسلمانان و منطق رسول خدا در برابر دشمنان و مخالفان اسلام است.
این عضو مجلس خبرگان هم‌چنین با اشاره به معانی کلمه مباهله از نظر لغوی و اصطلاحی افزود: مباهله از کلمه بهل به معنای بریدن است؛ انسان از مادیات می‌برد و به خدا متصل می‌شود و با خدا مناجات می‌کند که آن را ابطحال نیز می‌گویند. اما مباهله به معنای نفرین کردن تبدیل شد؛ چراکه وقتی امید انسان از مادیات قطع می‌شود و به خدا تضرع می‌کند، گاهی در دعا و گاهی علیه دشمن نفرین می‌کند؛ بنابراین مباهله به معنای نفرین کردن به یکدیگر نیز هست و از همین معنا نشات گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: وقتی امید انسان از تمام عوامل و اسباب و علل طبیعی قطع شد به خدا روی می‌آورد و با دشمن مجادله می‌کند، از خدا کمک می‌خواهد که به دروغگو لعن بفرستد و بلای خدا او را بگیرد و به جهانیان نشان دهد که چه کسی حق و چه کسی باطل است.
هاشم‌زاده هریسی با اشاره به دلایل به مباهله کشیدن گفت‌وگوهای پیامبر(ص) با علمای مسیحی نجران یادآور شد: در این روز وقتی آیه قرآن نازل شد که حضرت عیسی(ع) فرزند خدا نیست و خداوند فرزندی ندارد، عیسی(ع) بنده خدا و از پیامبران بزرگ الهی است، عده‌ای از علمای طایفه نجران که در مدینه بودند، نزد رسول خدا(ص) آمدند و با ایشان مهاجه کردند که عیسی(ع) فرزند خداست و جنبه اولوهیت دارد. رسول خدا(ص) با آن‌ها مناظره کرد و از کتاب‌های اهل جدید و انجیل اثبات کرد که عیسی(ع) فرزند خدا نیست، اما با این حال آن‌ها این حرف را نپذیرفتند؛ لذا آیه مباهله برای پیامبر(ص) نازل شد.
وی ادامه داد: در آیه ۶۱ آل عمران که به آیه مباهله معروف است، خداوند به پیامبر(ص) دستور داد که آن‌ها را به مباهله دعوت کند؛ یعنی به داوری پیامبر و نفرین در پیشگاه خداوند برای دروغگویان که هر کدام از طرفین که باطل باشد علیه باطل نفرین شود و عذاب الهی او را فراگیرد و هر طرف پیروز شد، معلوم شود که حق است.
هاشم‌زاده هریسی داد: وقتی طرف مقابل به استدلال گوش نداد و دلایل پیامبر(ص) را نپذیرفت، چنین گروهی شایسته نفرین و عذاب الهی است که بایستی خدا بین او و حق و باطل داوری کند.
وی با اشاره به مفاهیم آیه مباهله اظهار کرد: این آیه خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید، به آن‌ها(علمای مسیحی نجران) بگو فرزندان، زنان و نفس خود را بیاورید من هم می‌آورم و روز و جای مشخصی برای مباهله تعیین کنید و از خدا برای طرفی که باطل باشد عذاب بخواهید تا حق از باطل تشخیص داده شود. رسول خدا این پیشنهاد را به آن‌ها منتقل کرد. آن‌ها پذیرفتند و در روز موعود حضور پیدا کردند، اما زمانی که علمای نجران چهره‌های درخشان و معنوی رسول خدا همراه با علی(ع)، فاطمه زهرا(س) در حالی که امام حسین(ع) را در آغوش و دست امام حسن(ع) را در دست گرفته دیدند، لرزه به تنشان افتاد و با خود گفتند پیامبر(ص) به دین و دعوت خود آن‌قدر اعتقاد و یقین دارد که عزیز‌ترین افراد خود را آورده و در معرض خطر قرار داده است. آن‌ها با مشاهده این صحنه ترسیدند و از مباهله منصرف و تسلیم شدند و پذیرفتند که مصالحه کنند و جذیه دهند و حرف پیامبر(ص) را بپذیرند.
این استاد دانشگاه با اشاره به نتایجی که از جریان مباهله برای مسلمانان در طول تاریخ به ویژه امروز به دست می‌آید، تصریح کرد: از این جریان استفاده می‌شود که هر کسی که دیگران را به راهی دعوت می‌کند اول خود باید آن راه و ‌‌نهایت و غایت آن را کاملا بشناسد و به شفافیت حقانیت آن کاملا ایمان داشته باشد و وقتی مردم را به آن دعوت می‌کند بر روی آن هدف ایستادگی کند.
وی تاکید کرد: اگر کسی با تشخیص خود بر چیزی اصرار کند، دیگران را به ذلالت و گمراهی می‌کشاند، اما رسول خدا(ص) به هدف و دین خود آن‌چنان ایمان داشت که حاضر شد همه خانواده‌اش را در معرض خطر قرار دهد؛ چراکه ایمان داشت خدا او را یاری می‌کند، پس ایمان به حقیقت و هدف در این حادثه جلوه‌گر بود؛ لذا اگر کسی می‌خواهد عده‌ای یا گروهی را مدیریت کند، ابتدا باید دقیقا بفهمد و آن را کار‌شناسی کند و به مطلبی که می‌گوید ایمان داشته باشد، پس از آن اقدام کند. نتیجه دوم این جریان فضیلت اهل بیت(ع) است که در همین آیه مباهله اهل بیت پیامبر(ص) به خوبی معرفی می‌شوند؛ چراکه کسانی که به مباهله آمده‌اند پنج تن آل عبا بودند و رسول خدا آن‌ها را زیر عبا جمع کرد و در مقابل دشمن قرار داد.
آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی با بیان این‌که «براساس این آیه حسن و حسین(ع) فرزندان رسول خدا هستند» افزود: در آن زمان میان اعراب بدعتی بود که می‌گفتند فرزندان ما کسانی هستند که از نسل پسران ما باشند و فرزندانی که از دخترشان به دنیا می‌آمدند را فرزندان خود نمی‌دانستند؛ بنابراین می‌گفتند حسن‌و حسین(ع) فرزندان علی(ع) بودند نه رسول خد(ص). این آیه نشان می‌دهد که حسن و حسین(ع) فرزندان رسول خدا هستند و این آیه بدعتی را می‌شکند که فرزندان نسل دختر را فرزندان پدر نمی‌دانستند.
این عضو مجلس خبرگان یادآور شد: هم‌چنین این جریان فرزندان دختر را بر پیکره خانواده وصل می‌کند که اولا آن‌ها نیز فرزندان پدران هستند و ثانیا تفاوتی با فرزندان نسل پسر ندارند.
وی با بیان این‌که «در جریان مباهله هم‌چنین فضیلت حضرت علی(ع) مورد تاکید قرار گرفته است» گفت: از آیه مباهله استفاده می‌شود که علی(ع) جان پیامبر(ص) و نزدیک‌ترین فرد به ایشان هستند؛ چراکه وقتی این آیه می‌گوید نفس خود را به مباهله بیاورید، پیامبر(ص) نزدیک‌ترین فرد به خود یعنی علی(ع) را که مصداق انفسنا در این آیه است با خود می‌آورد.
آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی با اشاره به این‌که «حضور حضرت زهرا(س) در کنار پیامبر(ص) در جریان مباهله نشان دهنده مقام زن در اسلام است» افزود: در آن عصر که زنان سهم و حقی نداشتند و آن‌ها را زنده به گور می‌کردند، رسول خدا(ص) در همه عرصه‌ها زن را به پیش می‌کشد و به او سهم می‌دهد و حتی در جریان مباهله نیز دختر خود حضرت زهرا(س) را حاضر می‌کند.
وی هم‌چنین با بیان این‌که «جریان مباهله باید بگوید در اسلام باید با دشمن منطقی و با استدلال برخورد شود» گفت: قانع شدن طرف مقابل در اسلام شرط و لازم است؛ چراکه در اسلام ایمان آوردن با ترس و ترساندن کسی اصلا وجود ندارد و چنین ایمانی به درد نمی‌خورد؛ چراکه در دین اسلام اکراه نیست و دین با دل انسان سرو کار دارد.
آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی با تاکید بر این‌که «باید محبوبیت و عظمت اسلام را تعریف کرده و بشناسانیم» گفت: نباید اجازه دهیم اسلام‌ترسی در جهان به وجود آید، باید اسلام را به عنوان آیین محبت، عشق، صفا، صلح و شعارهای انسان دوستانه معرفی کنیم و با استدلال و منطق پیش برویم تا دنیا اسلام را بشناسد و از عمق جان آن را بپذیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز