خبرگزاری کار ایران

علی لاریجانی در نطق پیش ازدستور صحن علنی:

ملت ایران با تمسک به امام رضا (ع) باید از مکر و حیله مامونان حاضر در امان بماند

asdasd

امیدواریم ملت بزرگ ایران که افتخار میزبانی امام رضا (ع) را دارند بیشتر از گذشته از ساحت مقدس این امام همام بهره‌مند شوند وبا تمسک به ایشان از مکر وخدعه مامون حاضر در امان بماند.

رییس قوه مقننه گفت: ‌ملت بزرگ ایران که افتخار میزبانی امام رضا (ع) را دارند بیشتر از گذشته از ساحت مقدس این امام همام بهره‌مند شوند وبا تمسک به ایشان از مکر وخدعه مامون حاضر در امان بماند.


به گزارش خبرنگار ایلنا علی لاریجانی درنطق پیش از دستور صحلن علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به زندگی نامه حضرت امام رضا (ع) گفت: مامون به دلیل اینکه بخواهد فعالیت‌های امام رضا (ع) کنترل ومحدود کند تمام اقدامات حضرت را پنهان می‌کرده است.


رییس قوه مقننه گفت: مامون در جهت کنترل امام رضا (ع) ولیعهدی را به امام ارایه کرد و با این کار در تلاش بود امام رضا (ع) از چشم طرفدارانش بیاندازد و چهره مقدس این امام همام را کمرنگ‌تر کند.


وی در ادامه افزود: مامون در واگذاشتن ولایت عهدی به امام رضا (ع) به دنبال این بود که مردمی که در اطراف امام رضا جمع می‌شدند را به خود جلب کند اما امام رضا (ع) با خلوص نیت و معنویتی که داشتن توانستند تمام مکر مامون را خنثی کنند.


رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: مامون در جلسه‌ای بیان کرده بود که ما به این دلیل ولایت عهدی رابه امام رضا (ع) واگذاشتیم که مردم رابه خود جذب کنیم و امام رضا (ع) در زمان پذیرفتن ولایت عهدی شرایطی معین کردند ودر این شرایط آوردند که رسول خدا حقی بر گردن ما دارد و ماباید این حق را ادا کنیم و هرگاه شما بر حق ما پایبند بودید ما نیز بر حق شما پایبندخواهیم بود چرا که حق ولایت حق مردم است که خداوند این حق رابر ما گذارده است.


رییس قوه مقننه اظهار کرد: زمان پذیرفتن ولایت عهدی خطاب به مامون گفت: اگر خلافت ما با تو است و خدا آن را به تو داده درست نیست که لباس خلافت را از تن برداری و آن را از خود خلع کنی و به دیگری دهی و اگر ما شما نیست جایز نیست آن رابر تن خود بپوشی و خلافت را بپذیری.


رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: امام رضا (ع) در زمان پذیرش ولایت عهدی از سوی مامون خطاب به اصحاب خود گفت: من مجبور به پذیرش خلافت بودم چراکه اگر ولایت را قبول نمی‌کردم باید به قتل می‌رسیدم و ناچار هستم ولایت عهدی را بپذیریم تا دین اسلام زنده بماند.


لاریجانی خاطرنشان کرد: امام رضا (ع) در پذیرش ولایت عهدی خود گفت: زمانی که ولایت عهدی را بپذیرم اجازه نمی‌دهم مداخله‌ای در امور خلافت داشته باشم و کسی را به کاری نمی‌گمارم و کسی را عزل نمی‌کنم و فقط مشورت می‌کنم و پذیرش و ولایت عهدی من به این معناست من داخل در این کار نیستم بلکه از خارج بر امور نظارت می‌کنم.


رییس قوه مقننه در ادامه به جلساتی که مامون برای پایین آوردن معنویت امام رضا (ع) با علما می‌گذاشت اشاره کرد وگفت: مامون نتوانست هدف خودرا در این جلسات به نتیجه برساند چرا که امام رضا (ع) به اصحاب خود فرموده بودند که فریب این ظاهر سازی را نخورند.


وی در ادامه افزود: جلساتی که مامون برای پایین آوردن معنویت و علو درجه عینی امام رضا (ع) برگزار کرده بود نه تنها امام را محدود نکرد بلکه بعث شد که همگان بر درجه علمی امام ایمان پیدا کنند وبه یاران امام افزوده شوند.


رییس قوه مقننه بیان کرد: مامون برای محدودکردن امام رضا به این اقدامات اکتفا نکردو در جلساتی که با علما و امام رضا (ع) برگزار کرده بود مامون را از آن جلسات بیرون می‌کرد.


وی با بیان داستان نماز عید فطر امام رضا (ع) اشاره کرد و گفت: امام رضا (ع) با روشی که روش پیامبران وحضرت محمد (ص) نماز عید رابرپا کرد و نشان داد که مامون هیچگاه نمی‌تواند در مقابل امام رضا (ع) مقاومت کند.


لاریجانی گفت: امام رضا (ع) در فضای کلامی جبریه اهل حدیث معتظله با روشنگری مکتب فکری شیعه را معرفی کرد و هرکسی را که قائل به تشبیه و جبر با خداوند بود کافر و مشرک می‌دانست.


وی گفت: ‌ امام رضا (ع) در جلسات خود بیان می‌کرد هر کس آفریدگار را به مخلوقات تشویق کند او را نشناخته است.


رییس قوه مقننه در ادامه اظهار کرد: امام رضا (ع) در فضای مجد و حلیه‌گری مکتب فکری خود را نشر داد و مدرسه رضوی در آن زمان حاوی علم کلام فقهی بود و این اقدامات امام رضا (ع) مامون را وا داشت که امام رضا (ع) را به شهادت برساند.


رییس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم ملت بزرگ ایران که افتخار میزبانی امام رضا (ع) را دارند بیشتر از گذشته از ساحت مقدس این امام همام بهره‌مند شوند وبا تمسک به ایشان از مکر وخدعه مامون حاضر در امان بماند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز