خبرگزاری کار ایران

مدیر کل امور اتباع خارجی وزارت کشور:

تحصیل کودکان افغانی بدون مدرک واقامت مجاز ممنوع است

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۰۳۰

ثبت نام کودکان افغان بدون مدارک و اجازه اقامت ممنوع است / ۲۱۰ هزار مهاجر در اقشار آسیب پذیر به کمک کمیسرای عالی سازمان ملل به صورت رایگان بیمه شده‌اند / ۹۷% از پناهندگان در داخل شهر‌ها و ۳% در ارودگاه زندگی می‌کنند.

ایلنا: مدیر کل امور اتباع خارجی وزارت کشور ضمن اظهار این مساله که مهلت روادید خانوارهای افغان تمدید می‌شود در مورد مهاجرین غیر قانونی گفت: کودکانی که به صورت غیر مجاز در کشور هستند و مدارک هویتی ندارند نمی‌توانند در مدرسه ثبت نام شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، " عزیز کاظمی "، مدیر کل امور اتباع خارجی و مهاجرین وزارت کشور در نشست خبری که امروز یکشنبه(۱ دیماه) برگزار شد اعلام کرد: حدود ۸۰۰ هزار نفر تبعه خارجی افغانی داریم که پناهنده و ۴۵۰ هزار نفر نیز تبعه داریم که دارای پاسپورت هستند و به صورت قانونی در استان‌های مختلف سکونت دارند. افرادی هم وجود دارند که به صورت غیر مجاز در کشور سکونت دارند که آمار دقیقی از آن‌ها وجود ندارد. افراد مجاز به سکونت به دو گروه خانوار و مجرد تقسیم می‌شوند.

وی افزود: خانوار‌های مهاجرین مجاز، که حدود ۴۰۰ هزار نفر هستند، طبق دستور مسئولین وقت در کشور پاسپورت و روادید گرفته‌اند، ۵۰ هزار نفر هم هستند که مجرد هستند و به افغانستان مراجعت کرده و در آنجا روادید و پاسپورت گرفته‌اند و دوباره بازگشته‌اند.

کاظمی اظهار کرد: طبق قانون در تاریخ ۱۵/۶ / ۹۲ گروه خانوار پایان روادیدش فرا رسیده است و باید کشور را ترک کنند اما آن زمان به علت دیدار وزیر مهاجرت افغانستان و وزیر کشور و درخواست وزیر کشور افغانستان وبا بررسی این مساله در کمیسیون مربوطه و وزارت امور خارجه تصمیم گرفته شد یک فرصت دیگر به آن‌ها داده شد و زمانی به آن‌ها داده شود تا مقدمات بازگشت آن‌ها فراهم شود و در این میان ضمانتی نیز داده شود که ما اطمینان پیدا کنیم که آنها پس از پایان مدت تمدید حتما باز می‌گردند.

وی افزود: قرار شده است که آن‌ها به دفا‌تر کفالت بروند و کارهای اداری خود را تا آن زمان انجام دهند. سامانه‌ای مقرر شده که از تاریخ ۳/۱۰ / ۹۲ تا ۳۰/۱۱ / ۹۲ به در آن بعد نوبت دهی صورت گیرد.

کاظمی گفت: در استان‌های البرز فارس، یزد، مرکزی، بوشهر، تهران این دفا‌تر دایر است و از تاریخ ۱۴/۱۰ / ۹۲ تا ۳۰ بهمن می‌توان به آن‌ها مراجعه کرد.

قاچاقچیان انسان بسیار فعال هستند
مدیر کل امور اتباع خارجی در جمع خبرنگاران در مورد ورود غیر قانونی از مرز‌ها گفت: متاسفانه قاچاقچیان انسان بسیار فعال هستند و از خلاءهای موجود استفاده می‌کنند. در آن طرف مرز نیز با آن‌ها برخورد مناسب صورت نمی‌گیرد. و طبق قانون آن‌ها متجاوزین به مرز هستند و باید با آن‌ها برخورد شود و اخراج آن‌ها از سطح کشور کار آسانی اما به دلایل ملاحظات و مسائلی که بین دو ملت وجود دارد در موردآن‌ها با ملاحظه رفتار شده است.

وی اظهار کرد: ما خواستار این مسئله هستیم که دولت و رسانه‌های افعانستان در مورد خروج غیرقانونی از کشور اطلاع رسانی کنند.

کاظمی گفت: این درست است که ما عبور غیرقانونی از مرز حتی به صورت روزانه از مرزهای پاکستان و افغانستان داریم و تقاضا می‌کنیم که دستگاه مسئول در این کشور‌ها این مساله را پیگیری کنند زیرا ورود این افراد سبب ایجاد هزینه‌های زیادی از جمله در بخش درمان انتظامی و… دارد.

وی در ادامه گفت: تعداد مهاجرین افغان در کشور ما بیش از تبعه‌های دیگر کشور‌ها است و پراکندگی آن‌ها بیشتر در استان تهران، خراسان رضوی، اصفهان، البرز، قم، یزد و استان مرکزی به چشم می‌خورد.

ثبت نام کودکان افغان بدون مدارک و اجازه اقامت ممنوع است

کاظمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه وضعیت تحصیل کودکان مهاجر به چه شکل خواهد بود گفت: کودکانی که به صورت غیر مجاز در کشور هستند و مدارک ندارند نمی‌توانند در مدرسه ثبت نام شوند اما کودکانی که مدارک دارند می‌توانند در مدارس ایران درس بخوانند حتی اگر ورودشان غیر مجاز باشد.

وی در مورد اینکه که تحصیل مهاجرین مجاز و با مدارک نیز با مشکلاتی مواجه است و رایگان نیست گفت: من از این مسئله اطلاعی ندارم و آموزش و پرورش باید جوابگو باشد.

کاظمی همچنین در پاسخ به این سوال خبرنگار ایلنا در باره وضعیت کودکانی که مادر ایرانی و پدر مهاجر دارند گفت: سی و دو هزار زن ایرانی با اتباع خارجی ازدواج کرده‌اند. فرزندان آنها باید برای مشخص شدن وضعیت تابعی‌تشان تا ۱۸ سالگی صبر کنند و برای مدرسه رفتن آن‌ها نیز مشکلی وجود ندارد.

کاظمی در ادامه گفت: در مدارس ایران ۳۲۰ هزار دانش آموز اتباع خارجی داریم و ۱۱۰۰۰ هزار دانشجوی غیر ایرانی و همینطور پانزده هزار نفر فارغ التحصیل داریم و فکر می‌کنم تعداد آن‌ها بیشتر باشد.

بیمه رایگان مهاجران

وی افزود: ۲۱۰ هزار مهاجر در اقشار آسیب پذیر به کمک کمیسرای عالی سازمان ملل به صورت رایگان بیمه شده‌اند.

مدیر کل امور اتباع خارجی ادامه داد: ۹۷% از پناهندگان در داخل شهر‌ها و ۳% در ارودگاه زندگی می‌کنند. در اردوگاه‌ها نیز خدمات رفاهی، بهداشتی را به پناهندگان ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ما ۸۴۰ هزار پناهنده داریم و دومین کشور پناهنده‌پذیر هستیم گفت: بیشتر مهاجران به کشور ما افغان هستند تعداد مهاجران غیر مجاز‌ها را نمی‌توان برآورد کرداما بین ۷۰۰ هزار تا ۱ میلیون نفر هستند.

گزارش دیده‌بان حقوق بشر فنی نیست

کاظمی در مورد خروج تدریجی اتباع افغانی گفت: بهتر است دولت افغانستان افرادی را که دارای مهارت هستند در سازندگی افغانستان کمک بگیرند و بازگرداند این مسئله باعثایجاد روند جدیدی در بازگشت مهاجرین به افغانستان می‌شود. باید به این مساله هم توجه داشت که شرط بازگشت مهاجرین اشتغال امنیت و امکانات در افغانستان است.

وی افزود: دیده‌بان حقوق بشر علیه ایران گزارشی را صادر کرده که جا تاسف دارد ما این گزارش را فنی و تحصصی نمی‌دانیم. بیش از ۱۰۰۰ پرسنل و ۲۲ مدیر کل در امور اتباع وزارت کشور کار می‌کنند و این‌ها به جز دستگاه‌های دیگر است.

کاظمی ادامه داد: کمیساریای عالی سازمان ملل بر کار این افراد صحه گذاشته است. ما این گزارش را غیر تخصصی و شخصی می‌دانیم و معتقدیم که این گزارش متاثر از مسائل سیاسی منطقه و دنیا بوده است.

مدیر کل امور اتباع خارجی گفت: آیا تاوان مشکلات به وجود آمده در منطقه را جمهوری اسلامی باید بدهد یا کسانی که در افغانستان نیرو دارند و نتوانستند امنیت را در آنجا تامین کنند؟ امیدواریم این افراد به جای حل مشکل به افزایش مشکل کمک نکنند و راه حلی مناسب برای حل مشکلات کشورهای منطقه چه همسایه و چه غیر همسایه و چه در آفریقا پیدا کنند.

وی در پایان گفت: هزینه هر تبعه خارجی در ایران متفاوت و بستگی به مسائل بهداشتی و آموزشی و غیره دارد و نمی‌توانیم رقمی را برای آن بگوییم. رویکرد دولت یازدهم نسبت به اتباع خارجی مساعدت و کمک به تحصیل و تخصص آن‌ها بوده است و بر اساس سیاست کلان و دغدغه‌های کشور در مسائل سیاسی وامنیتی منطقه مشخص می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز