خبرگزاری کار ایران

نماینده کارگران تشریح کرد:

نقش معاون وزیر کار در بحران کیان تایر / ما لاستیک البرز نیستیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۳۹۲

چکیده: «از نظر کارگران کیان تایر، عملکرد نمایندگان معاونت روابط کار در هیات حمایت از صنایع در تمامی این سال‌ها منفعلانه بوده است. / نماینده معاون تنطیم و نظارت بر روابط کار به کارگران کیان تایر گفته بود که از نظر «شرعی» حضور هیات حمایت از صنایع در کارخانه کیان تایر صحیح نیست و مسئولیت کارخانه باید هرچه زود‌تر به مالک اصلی یعنی شرکت لاستیک البرز واگذار شود.»

نماینده کارگران کارخانه کیان تایر گفت: با ورود دوباره هیات حمایت از صنایع، فعالیت این واحد تولیدی پس از حدود ۲ ماه توقف تولید و اعتراض کارگران، سرانجام در آخرین روزهای شهریور ماه از سرگرفته شد.

«ابراهیم رشت‌بری» به ایلنا گفت: در حال حاضر کارخانه کیان تایر با ۱۱۰۰ کارگر به طور موقت زیر نظر دولت قرار گرفته و چند روزی است که فعالیت خود را مجدداً آغاز کرده است.

وی بایادآوری اینکه کارخانه کیان تایر تحت مدیریت گروهی تحت عنوان «لاستیک البرز» در ۶ سال اخیر زیر نظر هیات حمایت از صنایع اداره شده است، گفت: ۲۴ تیرماه امسال هیات مذکور اداره کارخانه را به مالک اصلی یعنی شرکت لاستیک البرز واگذار کرد اما از آنجا که هیات مدیره این شرکت به هیچ کدام از تعهدات قانونی خود عمل نکرد، در ‌‌نهایت مسئولیت اداره کارخانه کیان تایر از سوم شهریور ماه به هیات نظارت بر صنایع واگذار شد.

این عضو شورای اسلامی کار کارخانه کیان تایر بایادآوری اینکه تمامی این اقدامات با نظر شورای تامین استانداری انجام شده است، گفت: هیات مدیره شرکت البرز مکلف بود تا پس از تحویل گرفتن مسئولیت اداره کارخانه کیان تایر اقداماتی همچون خرید مواد اولیه، پرداخت هزینه‌های آب و برق، حفظ و ادامه روند تولید، تأمین نقدینگی، و پرداخت به موقع حقوق و مطالبات کارگران را انجام دهد.

این مقام کارگری ادامه داد: اما در ‌‌نهایت هیات مدیره شرکت لاستیک البرز طبق پیش بینی کارگران کیان تایر به هیچ کدام از این وظایف عمل نکرد و در نتیجه کارخانه از ۲۵ تیر تا اواخر شهریور ماه تعطیل شده بود.

اگر بگذارند تولیدات، مخارج کارخانه را تأمین می‌کند

این فعال کارگری افزود: تعطیلی دو ماهه کارخانه کیان تایر درحالی رخ داد که این واحد تولیدی می‌تواند با در اختیار داشتن مواد اولیه انواع لاستیک وانت، اتوبوس، مینی بوس، کامیون، تریلر و حتی ماشین‌آلات راهسازی و کشاورزی را تولید کند.

این کارگر کیان تایر بایادآوری اینکه این کارخانه تنها واحد تولیدی سازنده تایر ماشین‌های کشاورزی و راه‌سازی در کشور است، گفت: چنانچه تولید در این کارخانه متوقف نشود محصولات کیان تایر قبل از تولید توسط خریداران پیش فروش خواهد شد.

رشتبر بابیان اینکه در حال حاضر کارگران کیان تایر بابت حقوق مرداد و شهریور طلبکار هستند، یادآور شد: تا قبل از ۲۴ تیر ماه کیان تایر زیر نظر هیات حمایت از صنایع مشغول فعال بود و حقوق کارگران از محل تولید و فروش لاستیک پرداخت می‌شد اما وقتی مسولیت اداره شرکت این کارخانه به شرکت لاستیک البرز محول شد اعضای هیات مدیره و مدیرعامل آن حتی حاضر به پرداخت حقوق تیرماه کارگران نشدند.

به گفته نماینده کارگران کیان تایر، پرداخت حقوق ۱۱۰۰ کارگر این کارخانه پس از آن صورت گرفت که کارگران در اعتراض به متوقف شدن تولید و پرداخت نشدن حقوق خود بار دیگر مانند سال ۸۶ تجمع کردند و در ‌‌نهایت فرمانداری اسلامشهر به منظور پایان دادن به اعتراض کارگران دستور داد تا از محل فروش محصولات تولید شده حقوق تیر ماه کارگران پرداخت شود.

وی تاکید کرد: کارگران کیان تایر از ابتدا با تصمیم هیات حمایت از صنایع مبنی بر واگذاری مسئولیت کارخانه به شرکت لاستیک البرز مخالف بودند و هنوز هم به مخالفت خود ادامه می‌دهند.

وی افزود: با این حال وقتی تابستان امسال کارگران کیان تایر نسبت به واگذاری مجدد مسئولیت اداره کارخانه به هیات حمایت از صنایع معترض شدند، اعضای هیات مذکور کارگران را از دخالت در این امر منع کردند.

هیات نظارت بر صنایع مانع واگذاری شد

رشت‌بر با یادآوری اینکه نخستین بار از سال ۸۷ مسئولیت اداره کارخانه کیان تایر به هیات نظارت بر صنایع واگذار شد، گفت: دلیل این اقدام ناتوانی هیات مدیره شرکت لاستیک البرز و بالا گرفتن اعتراض‌های کارگران کیان تایر بوده است.

به گفته این فعال کارگری از آنجا که شرکت لاستیک البرز به اشخاص حقیقی و حقوقی بسیاری بدهی مالی دارد، حضور هیات حمایت از صنایع در کارخانه لاستیک البرز باعثشد تا هیچ کدام از طلبکاران نتوانند با توقیف و مصادره اموال شرکت، مانع از ادامه فعالیت کارخانه کیان تایر شوند.

نقش معاون وزیر کار در بحران کیان تایر

نماینده کارگران کیان تایر با اشاره اینکه طبق قانون، معاون تنظیم و نظارت بر روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید در هیات حمایت از صنایع حضور داشته باشد، گفت: از نظر کارگران کیان تایر عملکرد نمایندگان این معاونت در هیات حمایت از صنایع در تمامی این سال‌ها منفعلانه بوده است.

وی با یادآوری شعارهایی که در دولت قبل توسط مسئولان وقت وزارت کار و امور اجتماعی در خصوص اشتغالزایی داده می‌شد، گفت: از آنجا که شخص معاون تنظیم و نظارت بر روابط کار و یا نماینده او در هیات حمایت از صنایع حضور داشتند، توقع کارگران کیان تایر این بود که هیات مذکور نگرانی‌ و خواسته‌های آن‌ها را درک کند.

به گفته رشت‌بر، این توقع حداقلی کارگران در ‌‌نهایت هیچ‌گاه برآورده نشد بطوری حتی در مقطعی نماینده معاون تنطیم و نظارت بر روابط کار به کارگران کیان تایر گفته بود که از نظر «شرعی» حضور هیات حمایت از صنایع در کارخانه کیان تایر صحیح نیست و مسئولیت کارخانه باید هرچه زود‌تر به مالک اصلی یعنی شرکت لاستیک البرز واگذار شود.

این کارگر کیان تایر با بیان اینکه حتی بعد‌ها مشخص شد که فرد مذکور در گرازش‌های خود به وزارت کار وضعیت کیان تایر را «مطلوب» عنوان کرده بوده. ادامه داد: این جانبداری ناعادلانه نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هیات حمایت از صنایع در حالی صورت گرفت که اعضای هیات مدیره شرکت لاستیک البرز با عملکرد خود در طی این سال‌ها گرفتاری‌های اجتماعی واقتصادی فراوانی را برای ۱۱۰۰ خانواده کارگری ایجاد کردند.

وی با یادآوری اینکه فرزندان بسیاری از کارگران کیان تایر به دلیل مشکلات مالی خانواده‌های خود ناخواسته از ادامه تحصیل منع شده‌اند، گفت: دلیل همه این گرفتاری‌ها اقدامات غیر قانونی و غیر شرعی هیات مدیره لاستیک البرز بوده است.

نگرانی کارگران از ناآشنایی هیأت با شرایط بازار

وی افزود: در تمامی این سال‌ها طبق قانون هر شش ماه یکبار مدت حضور هیات حمایت از صنایع در کارخانه کیان تایر با نظر شورای تامین استانداری تمدید شده است و در تمام این مدت، ۵ هیات اجرایی مسئولیت اداره موقت کارخانه کیان تایر را برعهده داشته‌اند.
نماینده کارگران بابیان اینکه نمی‌توان گفت که در دوران حضور و فعالیت هیات اجرایی به کارگران کیان تایر «خوش گذشته‌» است، گفت: تنها مزیت حضور و فعالیت این هیت، پرداخت مطالبات کارگران و امکان برخورداری کارگران مشمول از شرایط بازنشستگی بوده‌ است.
رشت‌بر ادامه داد: از آنجاکه اعضای هیات‌ اجرایی از میان مدیران دولتی انتخاب شده‌اند، مشکل اصلی این هیات‌ها ناآشنایی با شرایط بازار و صنعت است و کارگران از این مسئله خاطرات خوشی ندارند.
این کارگر کارخانه کیان تایر بابیان اینکه خوشبختانه در حال حاضر یکی از مدیران فنی کارخانه کیان تایر در پنجمین هیات اجرایی حضور دارد، گفت: این اقدام پس از آن صورت گرفت که وزرای صنعت و کار دولت جدید با درخواست پیشنهادی کارگران کیان تایر مبنی بر حضور یکی از مدیران فنی کارخانه در هیات نظارت بر صنایع موافقت کردند.

کارگران کیان تایر خود را لاستیک البرزی نمی‌دانند

به گفته نماینده کارگران، از آنجا که کارگران کیان تایر نسبت به عملکرد هیات مدیره شرکت لاستیک البرز بدبین هستند با هرگونه واگذاری دوباره مسئولیت اداره این کارخانه به شرکت لاستیک البرز مخالفت می‌کنند.

این فعال کارگری با اشاره اینکه در نتیجه بحران‌های پیش آمده از سوی شرکت لاستیک البرز، کارگران کیان تایر امروز نسبت به هویت کارخانه خود تعصب پیدا کرده‌اند، گفت: کارگران کیان تایر به هیچ وجه خود را لاستیک البرزی نمی‌دانند.

وی به نمایندگی از ۱۱۰۰ کارگر این کارخانه گفت: از مسئولان دولت یازدهم به ویژه وزرای کار و صنعت می‌خواهیم که ضمن بازپس گیری این واحد واگذار شده از شرکت لاستیک البرز، مسئولیت و مالکیت این واحد تولیدی را به نحو مقتضی و قانونی به سرمایه گذاران واقعی و صنعتگران حقیقی واگذار کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز