خبرگزاری کار ایران

نگاهی به نرخ‌های پرحاشیه کرایه خودرو در روزهای برفی تهران

asdasd
کد خبر : ۵۸۸۹۴۹

با گذشت چند روز از بارش برف هنوز برخی از مشکلات مربوط به حمل‌ونقل در جای خود باقی است.

به گزارش ایلنا، بارش برف در تهران می‌توانست در حکم کیمیایی باشد که بحران خشکسالی پیش رو را به تعویق می‌اندازد. این در حالی است که به دلیل ضعف‌های موجود در مدیریت شهری، به چالشی برای شهروندان این کلانشهر تبدیل شد و بحرانی تازه ‌آفرید. اصلی‌ترین چالشی که مردم با آن مواجه بودند به بحث تردد و مشکلات مربوط به انواع شیوه‌های حمل‌ونقل برمی‌گردد. به طوری که با گذشت چند روز از بارش برف هنوز برخی از مشکلات مربوط به حمل‌ونقل در جای خود باقی است.

بحران اصلی اما درست در روز بارش برف شکل گرفت. از ابتدای صبح متروها مملو از خیل جمعیت مسافران بود و ازدحام در ایستگاه‌های تاکسی‌ و کمبود وسایل حمل‌ونقل مسافران را سرگردان کرده بود. در واقع رانندگان خطی به جای سوار کردن مسافر در ایستگاه‌ها ترجیح دادند مسافر دربستی سوار کنند و رقم‌های نجومی اعلام شده از سوی آنها از سمت مسافرانی که ناچار به رفت‌وآمد بودند پذیرفته می‌شد.

برف اخیر تهران بار دیگر بحث ضعف در نظارت بر خدمات تاکسی‌رانی و تاکسی‌های شخصی را به رخ کشید. بازار دربست گرفتن داغ شده بود و تاکسی‌ها و خودروهای شخصی در نقاط اصلی تجمع مسافران به هوای گرفتن بالاترین رقم دربستی ازدحام کرده بودند. وضعیت به گونه‌ای پیش می‌رفت که در برخی از مناطق ماموران راهنمایی و رانندگی ناچار به مداخله شدند. در واقع روز برفی در تهران به روز مزایده در نرخ‌گذاری تاکسی‌ها تبدیل شد.

عملکرد ضد و نقیض تاکسی‌های اینترنتی

در این بین تاکسی‌های اینترنتی با سیاست‌های مختلفی در بحث قیمت‌‌گذاری و خدمات‌رسانی وارد عمل شدند. استفاده از تاکسی‌های اینترنتی حداقل یک مزیت داشت و آن هم این بود که برخلاف رقم‌های نجومی که کنار خیابان شاهد آن بودیم مثل همیشه نرخ‌های مشخصی داشتند و برخی از آنها حتی به مسافران خود به طور دقیق اعلام می‌کردند که تا چند درصد افزایش قیمت دارند. در بین انواع تاکسی‌های اینترنتی یکی از شرکت‌ها اعلام کرد که هیچ‌گونه افزایش قیمتی را در دستور کار خود ندارد. مشکل این شرکت اما آنجا بود که کمتر راننده‌ای در ناوگان آن حاضر به پذیرش درخواست سفر با هزینه کم شد. رانندگی در روزهای برفی از ریسک بالایی برخوردار است و زمان معطل شدن در ترافیک را افزایش می‌دهد، از همین رو رانندگان خود را محق می‌دانند که رقم دریافتی‌شان با روزهای عادی سال یکسان نباشد.

در مورد تاکسی‌های اینترنتی‌ای که نرخ‌های خود را در روزهای برفی بالا بردند مخالفان و موافقانی وجود دارد. طبق اعلام مدیر بازرگانی یکی از این شرکت‌ها در مورد روز یکشنبه که اولین روز برفی اخیر در تهران بود، در ساعت ۸ صبح بدون هیچ افزایش قیمتی، ۵۳ درصد از سفرهای این سامانه با موفقیت انجام شد و حدود نصف کاربران قادر به دریافت خودرو نبودند. ساعت ۹ صبح قیمت این شرکت ۱۵ درصد افزایش پیدا کرد و نرخ قبولی سفر به ۵۸ درصد رسید و سرانجام در ساعت ۱۰ صبح افزایش قیمت بین ۲۰ الی ۳۰ درصدی اعمال شد که نرخ قبولی سفر از سوی راننده به ۸۰ درصد رسید.

اولین چیزی که در مقایسه سازوکار افزایش قیمت در این تاکسی اینترنتی با مزایده نرخی که راننده‌های تاکسی و خودروهای شخصی در خیابان راه انداخته بودند به ذهن می‌رسد این است که هر دو سمت افزایش قیمت داشتند، افزایشی که در این تاکسی اینترنتی برای متعادل ساختن میزان عرضه و تقاضا اعمال شد و به همین دلیل نیاز رفت‌وآمدی ۸۰ درصد از کاربران این سامانه را برطرف ساخت.

بارها شاهد بحث‌های متعدد درباره نحوه نظارت بر عملکرد تاکسی‌های اینترنتی بودیم و ارگان‌ها و سازمان‌های زیادی از جمله خود تاکسیرانی دغدغه این را داشتند که نظارت بر تاکسی‌‌های اینترنتی را در اختیار بگیرند. عملکرد تاکسی‌رانی در روزهای برفی این سوال را به وجود می‌آورد که اولا چرا هیچ سازمانی بر نحوه خدمات‌رسانی تاکسی‌رانی نظارت ندارد و در ثانی آیا سازمانی که عملکرد ضعیفی در روزهای بحرانی از خود نشان می‌دهد می‌تواند صلاحیت نظارت بر رقبای خود را داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز