خبرگزاری کار ایران

سومین اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده‌گاز؛

فواد معصوم: قیمت گاز براساس درآمدهای جهانی اعلام شود/ باید راهکارهای توسعه‌گاز را بررسی کنیم

asdasd
کد خبر : ۳۲۴۵۷۲

رییس‌جمهوری عراق گفت: گاز دوست محیط زیست است واز آن می‌توان در بسیاری از صنایع همچون پتروشیمی استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فواد معصوم در سومین اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز گفت: عالی‌جنابان؛ خانم‌ها و آقایان؛ اعضای سومین مجمع کشورهای صادر کننده گاز؛ جمهوری عراق سپاس و تشکر خود را به همسایه عزیز ایران و به دولت و ملت این کشور می‌رساند و همچنین از آنها برای این مهمان‌نوازی تشکر و قدردانی می‌کنم.

رییس جمهوری کشور عراق ادامه داد: این اجلاس برای همه کشورها پیروزی بر فقر خواهد بود. انرژی یکی از عواملی است که استعمار سعی کرده بر کشورهای ما مسلط شود. اکنون ما امیدواریم این انرژی در خدمت ملت و کشورهای ما باشد.

وی در ادامه افزود: امروز ما گرد آمدیم که راهکارهای توسعه گاز را بررسی کنیم. گاز دوست محیط زیست است و از آن می‌توان در بسیاری از صنایع همچون پتروشیمی استفاده کرد. در عراق 131 تریلیون متر مکعب گاز وجود دارد و 33 تریلیون متر مکعب گاز سبک و این سوخت 25 درصد ذخایر انرژی عراق را تشکیل می‌دهد. ما به دلیل شرایط کشورمان و جنگ‌های رخ داده تاکنون بسیاری از اکتشافات میادین‌گازی و سرمایه‌گذاری در این حوزه را از دست داده‌ایم.

فواد معصوم خاطرنشان کرد: اکنون ما در این صنعت سرمایه‌گذاری بیشتری خواهیم کرد و می‌خواهیم از آن در بسیاری از زمینه‌ها همچون برق و سایر انرژی‌ها استفاده کنیم.

رییس‌جمهوری عراق همچنین بیان داشت: دولت عراق با برخی از شرکت‌های بین‌المللی از جمله شرکت‌های منطقه‌ای پروژه‌های جدیدی را آغاز کرده که شامل سرمایه‌گذاری و استفاده از گاز مایع و سایر گازها است. ما برای پمپاژ ذخایر گاز خود با ایران همکاری‌های خوبی داریم که در استان نینوا یک پروژه را به طور مشترک انجام دادیم و در استان بصره نیز پروژه‌ای را انجام دادیم. با اردن و کویت نیز همکاری‌هایی را آغاز کرده‌ایم و آماده‌ایم با سایر کشورهای همسایه نیز در این حوزه همکاری داشته باشیم.

وی ادامه داد: خانم‌ها و آقایان؛ عراق تلاش دارد از جایگاه خود برای صادرات استفاده کند و آمادگی دارد محل عبور گاز صادراتی سایر کشورها باشد.

فواد معصوم تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنیم قیمت گاز براساس درآمدهای جهانی اعلام شود همچنین استفاده از گاز به جای انرژی‌های دیگر مانند گاز سنگین نهادینه شود. باید شبکه‌ای از لوله‌گذاری که از خلیج‌فارس شروع شده و در دریای‌خزر نیز ادامه داشته باشد ایجاد شود و امیدواریم عراق بتواند کشوری مطمئن برای این شبکه لوله باشد.

وی تاکید کرد: خانم‌ها و آقایان؛ این مجمع می‌تواند منافع ما را حفظ و ثبات را در بازار جهان ایجاد کند. امیدواریم این مجمع موفقیت‌آمیز باشد و یک بار دیگر از ایران برای مهمان‌نوازی تشکر و قدردانی می‌کنم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز