خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت مطرح کرد:

قرارداد صادرات روزانه ۲۵میلیون مترمکعب گاز به عراق

asdasd
کد خبر : ۲۴۱۰۴۴

روند صادرات گاز را کم نکرده ایم و درحال حاضر قرارداد خوبی برای تامین ٢٥ میلیون مترمکعب گاز در روز به عراق داریم.

وزیر نفت در خصوص وضعیت صادرات گاز، گفت: روند صادرات گاز را کم نکرده ایم و درحال حاضر قرارداد خوبی برای تامین ٢٥ میلیون مترمکعب گاز در روز به عراق داریم.

به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت نفت، بیژن نامدار زنگنه اظهار داشت: برنامه صادرات به پاکستان نیز همچنان پیگیری می شود.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر ٨٩ درصد از مردم ایران در خانه های خود گاز مصرف می کنند، گفت: ٧٠ درصد سبد انرژی را گاز تشکیل می دهد و این وضعیت می تواند برای ما تهدید و فرصت باشد.

وزیر نفت با اشاره به روند توسعه میادین غرب کارون، اظهار داشت: به راحتی می توانیم ظرف ٣ تا ۴ سال آینده، روزانه ٧٠٠ هزار بشکه نفت از میدانهای مشترک برداشت کنیم.

وی افزود: ' تمام این میدانها پیش از این به چینی ها داده شده بود و به عنوان مثال قرار بود آنها ٢٠ دکل تنها در آزادگان داشته باشند، اما زمانی که ما وارد این حوزه شدیم، تنها ٣ دکل آن هم با تأخیر و قیمت بالاتر داشتند '.

وی به حذف چینی ها از میدان آزادگان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ١٥ دکل در آنجا فعال است که تا شش ماه آینده تعدادشان به ٢٥ دکل می رسد و ما به هدفمان نزدیکتر می شویم.

زنگنه با تاکید بر اینکه از نظر سرعت بالابردن ظرفیت ایران و برداشت از میدانهای مشترک به شرایط خوبی رسیده ایم، افزود: با توجه به اینکه عراق با سرعت زیادی با کمک شرکتهای خارجی فعالیت می کند، باید تلاش و همت بیشتری در این حوزه داشته باشیم و قطعاً صبر نمی کنیم تا شرکتهای خارجی به کمک ما بیایند.

وزیر نفت با اشاره به شرایط نامساعد پالایشگاه ٣۶٠ هزار بشکه ای ستاره خلیج فارس، گفت: اگر این پالایشگاه به مدار بیاید برای سالهای طولانی نیاز ما را تأمین می کند.

وی خاطرنشان کرد: اما متاسفانه زمانی که من وارد این حوزه شدم، پیشرفت فرایند آن چند درصد هم نبود و برای جبران وضعیت بد آنجا مجبور شدیم تغییرات مدیریتی و سازماندهی مجدد داشته باشیم.

وزیر نفت با ابراز امیدواری از اینکه یک بخش پالایشگاه ستاره خلیج فارس برای سال آینده آماده بهره برداری شود، گفت: تلاش شده تا با همکاری وزارت تعاون که مالکیت اصلی آنجا را دارد، هرچه زودتر این پروژه به سرانجام برسد.

زنگنه با اشاره به تصمیمی که برای جلوگیری از صادرات میعانات گازی گرفته شده، گفت: برآورد ما این بود که با به مدار آمدن فازهای پارس جنوبی، یک میلیون و ١٠٠ هزار بشکه میعانات گازی داشته باشیم که از این میزان، ٣۶٠ هزار بشکه به پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ١٢٠ هزار بشکه به پتروشیمی ها و ١٢٠ هزار بشکه به پالایشگاه دوم فارس اختصاص می یابد.

وی با بیان اینکه تنها ٥٠٠ هزار بشکه باقی می ماند، اضافه کرد: تصمیم ما این بود که این میزان را برای هشت پالایشگاه ۶٠ هزار بشکه ای میعانات گازی اختصاص دهیم تا بخش خصوصی وارد کار شده و آنرا اجرا کند.

وزیر نفت در خصوص قیمت جهانی نفت نیز گفت: طبق برآوردها تقاضا در سال ٢٠١٥، حدود ۱.۵ میلیون بشکه نسبت به ٢٠١۴ بیشتر می شود، اما مساله مهم این است که میزان عرضه نفت در اوپک و غیر اوپک بیشتر از این میزان بوده است.

زنگنه افزود: برآورد این بود که اگر اوپک تولید خود را در ٣٠ میلیون بشکه ادامه دهد، ٢, ٢ میلیون بشکه اضافه عرضه خواهیم داشت و وقتی اضافه عرضه در بازار باشد، قیمت ها سقوط می کند.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: بازار نفت به اضافه عرضه حساس است و با وجود ٩٢ میلیون بشکه تقاضا در بازار، اگر ١. ٨ میلیون بشکه که تنها ٢ درصد می شود، اضافه عرضه هم در بازار وجود داشته باشد، باز قیمت نفت افت می کند.

زنگنه گفت: در چنین مواقعی اوپک شروع به بازی با طرف عرضه می کند و عرضه خود را پایین می آورد تا بازار متعادل شود، اما این بار این اتفاق نیفتاد.

وزیر نفت افزود: البته این شرایط برای ما قابل قبول نیست ولی مشکلی هم برای بودجه کشور ایجاد نخواهد شد چرا که ما صندوق توسعه ملی را داریم.

وی اضافه کرد: البته این شرایط در تراز بازرگانی خارجی اهمیت دارد و فشار وارد می کند با این وجود ما از مواضع خود عقب نشینی نخواهیم کرد.

وزیر نفت اضافه کرد: بیشترین فشار در این میان به روسیه وارد می شود، چرا که همه درآمد ارزی روسیه، از نفت و گاز است و در این قضایای اخیر، اعضای اوپک خواسته اند تا غیر اوپکی ها هم با اوپک همکاری کنند.

زنگنه با اشاره به قول خود در سال گذشته برای تامین گاز مورد نیاز کشور در زمستان امسال، گفت: سال گذشته از کمبود ١۶٠ میلیون مترمکعب گاز در کشور بخصوص برای فصل زمستان خبر دادند که اتفاقی ناراحت کننده بود. از سال گذشته تا امسال که سیاستهای اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب تدوین و ابلاغ شده است، فرصت خوبی برای بازسازی و احیا در صنعت نفت به وجود آمد و من نیز اولویت خود را روی موضوع گاز و تأمین بیشتر آن قرار داده ام.

زنگنه با اشاره به شرایط جوی زمستان امسال تاکنون، گفت: تا بحال سرمای شدیدی در ماه های آذر و دی نداشته ایم و به همین دلیل میزان مصرف بالا نرفته است. سال گذشته در روزهای منتهی به دیماه روزانه ٢١میلیون متر مکعب گاز به نیروگاه ها تحویل دادیم، اما امسال این میزان به ٩٧ میلیون متر مکعب رسیده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز