خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری

رد صلاحیت گسترده معترضان در انتخابات نظام پرستاری

asdasd
کد خبر : ۲۸۱۸۳۳

رد صلاحیت 5 عضو شورای مرکزی خانه پرستار در چهارمین دوره انتخابات هیئت مدیره های نظام پرستاری سراسر کشور، این روزها به اعتراضات صنفی پرستاران دامن زده است. فعالان صنفی جامعه پرستاری رد صلاحیت چهره های منتقد را موضع جدید وزارت بهداشت در جهت حذف صداهای مخالف می‌دانند. آنان هشدار داده‌اند در صورت محدود شدن آزادی انتخاب انتخابات را تحریم می‌کنند.

به گزارش ایلنا، انتخابات نظام پرستاری قرار است 29 خرداد ماه سال جاری در 120 استان کشور که دارای هیئت مدیره نظام پرستاری هستند برگزار شود. در همین حال منابع خبری از تایید نشدن صلاحیت تعدادی از اعضای شاخص «خانه پرستار» خبر می دهند. دبیرکل و جمعی از شاخص ترین اعضای خانه پرستار که در اعتراضات اخیر جامعه پرستاری شرکت داشتند از جمله محمود عمیدی، کریم عابدینی، محمد نظری اشتهاردی و حمید تاج‌الدینی در لیست رد صلاحیت شدگان قرار دارند.

محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار در گفتگو با ایلنا از رد صلاحیت های گسترده در شهرهای دیگر خبرداد و گفت: علاوه بر تهران، فعالان صنفی ارومیه و شیراز نیز از این رد صلاحیت ها بی نصیب نمانده اند و نکته ی قابل تامل این است که با گذشت 6 روز از اعلام کتبی رد صلاحیت به کاندیداها هنوز هیچ مقام مسولی در وزارت بهداشت دلیل این رد صلاحیت ها را اعلام نکرده است و مهلت اعتراض نیز تا فردا (17 خرداد) به پایان می‌رسد.

این مقام صنفی تاکید کرد: جریانی در وزارت بهداشت به دنبال حذف منتقدین است و در مقابل ما معتقدیم ورود به انتخابت صنفی آن هم  به این شکل صلاح نیست. 

او گفت: مسئولیت هیئت نظارت بر انتخابات و ستاد اجرایی بر عهده شخص وزیر است و باید نسبت به این رد صلاحیت ها پاسخگو باشد.

به گفته دبیرکل خانه پرستار، با وجود چنین شرایطی خانه پرستار اطمینانی به سلامت انتخابات ندارد و در جلسه ی فوق العاده ای که روز سه شنبه در محل خانه پرستار تشکیل شد تصمیم بر این گرفته شد در صورتیکه دلایل رد صلاحیت ها مشخص نشود و هیئت نظارت و اجرایی سلامت انتخابات را تضمین نکنند در انتخابات شرکت نکنیم.

دبیرکل خانه پرستار در خصوص شیوه برگزاری و اعلام اسامی تایید صلاحیت شدگان در انتخابات نظام پرستاری توضیح داد: پس از اعلام زمان برگزاری انتخابات به دستور وزیر باید ستاد برگزاری انتخابات نظام پرستاری تشکیل شود .هیئت نظارت که مسولیت آن باز هم بر عهده وزارتخانه است بعد از اینکه ثبت نام کاندیدها انجام شد باید از مراجع 4گانه استعلام کنند.

وی ادامه داد: استعلام کاندیداها از مراجع 4 گانه پلیس امنیت نیروی انتظامی، ثبت احوال، وزارت اطلاعات و دادستانی انجام می شود و بر اساس ماده 22 آیین نامه در صورتی که نامزد انتخابات محکومیت هایی که منجر به محرومیت اجتماعی و تظاهر به فساد اخلاقی و یا عدم التزام به قانون اساسی نداشته باشد، می تواند در انتخابات شرکت کند.

به گفته ی این عضو فعلی شورای عالی نظام پرستاری، علی رغم اینکه قرار بود نتایج بررسی صلاحیت‌ها دوم و سوم خرداد ماه از طریق رسانه های رسمی اعلام شود اما رد صلاحیت شدگان از طرق کتبی و تلفنی  پس از 10 روز تاخیر در 12 خرداد ماه متوجه عدم تایید صلاحیت خود شدند.

شریفی مقدم گفت:از زمان اعلام نتایجٰ به مدت 7روز کاری زمان در اختیار رد صلاحیت شدگان است تا نسبت به نتیجه ی این استعلام ها اعتراض کنند.

دبیرکل خانه ی پرستار با اعلام این مطلب که پیگیر دلایل رد صلاحیت شدن هستیم در بخش دیگری از صحبت های خود گفت:در شرایط فعلی حداقل انتظاری که افراد رد صلاحیت شده دارند این است که دلیل عدم تایید صلاحیتشان به صورت مستند در اختیار آنها قرار گیرد.

وی گفت:من به عنوان دبیرکل خانه پرستار از مسولین می خواهم اگر واقعا دلیل متقنی برای رد صلاحیتم وجود دارد آن را رسانه ای کنند.

واکنش یک نهاد صنفی در خراسان

  در همین حال کمیته پیگیری مطالبات پرستاری استان خراسان  با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: رد صلاحیت شاخص‌ترین چهره‌های گروه پرستاران عدالت خواه آن هم پس از کش و قوس های طولانی در پس پرده این تاخیرها، تنها نشان از یک سناریو دارد که باز هم عدالت قربانی مصلحت و قدرت شده است.

در بخشی از این بیانیه با اعلام اینکه جامعه پرستاری در انتظار پاسخی روشن در خصوص دلیل این رد صلاحیت ها خواهد ماند، آمده است: ما پرستاران ایران به انتظار تایید صلاحیت مجدد این پیشکسوتان جامعه پرستاری می نشینیم. ما امیدواریم با وساطت بزرگان و صاحب اندیشان مصلحت اندیش، این برخوردهای جناحی و سلیقه ای پایان پذیرد و پیشکسوتان پرستاران عدالتخواه همراه با سایر کاندیدهای تایید صلاحیت شده در محیطی عدالت محور و پویا به رقابت در انتخابات پیش رو بپردازند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز