خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

ادعاهای حریرچی کذب است/ کارگران از تحول سلامت بهره‌ای نبردند

رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور ادعای قایم مقام وزیر بهداشت مبنی بر بهره‌مند شدن کارگران از طرح تحول سلامت را تکذیب کرد.

اولیا علی‌بیگی در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ بخشی از اظهارات قائم مقام وزیر بهداشت در گفتگوی خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما را کذب محض خواند. ایرج حریرچی در این گفتگو مدعی شده بود که کارگران از طرح تحول سلامت بهره‌مند شده‌اند.

علی بیگی که به نمایندگی از کارگران در هیات امنای سازمان تامین اجتماعی هم عضویت دارد، با انتقاد از نحوه اجرای طرح تحول سلامت تاکید کرد که نه تنها کارگران از منابع اختصاصی دولتی بهره‌مند نشده‌اند بلکه در تامین منابع آن سهیم بوده‌اند چراکه منابع ناشی از مالیات برارزش افزوده و بیمه شخص ثالث که به وزارت بهداشت داده شده از ۴۰میلیون کارگر و بیمه تامین اجتماعی هم دریافت شده ولی وقتی کارگران به بیمارستان‌های دولتی مراجعه می‌کنند پول خدمات آن‌ها را صورتحساب می‌کنند و از سازمان تامین اجتماعی می‌گیرند.

وی افزود: براساس گزارشات واصله به خاطر افزایش تعرفه‌ها و هزینه‌های درمانی طی سه سال اخیر حدود ۱۷هزار میلیارد تومان افزایش هزینه به سازمان تامین اجتماعی تحمیل شده و این سازمان مجبور شد برای پرداخت صورتحساب‌های بیمارستان‌های وزارت بهداشت وام بانکی با بهره کمرشکن بگیرد و با فروش ذخایر و سرمایه‌های خود پول وزارت بهداشت را بدهد.

این فعال صنفی کارگری خاطرنشان کرد: ادعای ارائه خدمات بهتر و بیشتر به کارگران در طرح تحول سلامت کذب محض است و اینکه حریرچی در گفتگوی ویژه شبکه ۲ این ادعای دروغ را اعلام کند در شان دولت تدبیر وامید نیست.

 این مقام صنفی کارگری یادآورشد که کذب بودن ادعای حریرچی مبنی بر اینکه کارگران از طرح تحول سلامت بهره‌مند شده‌اند از آن جهت تاسف‌آور وتعجب‌آور است که ایشان رئیس هیات نظارت سازمان تامین اجتماعی بوده‌اند و قطعا خبر دارد که کارگران در بیمارستان‌های دولتی رایگان درمان نمی‌شوند و صورتحساب آن برای سازمان تامین اجتماعی ارسال و از محل پول حق بیمه کارگر و کارفرما پرداخت می‌شود.

وی در عین حال افزود: اگر مسوولان وزارت بهداشت مدعی هستند که با ادغام منابع درمانی وضعیت سلامت جامعه بهبود می‌یابد چرا برای ادغام مراکز درمانی خصوصی در بخش دولتی و عمومی اقدامی نمی‌کنند؟!

علی بیگی با یادآوری اینکه مدیران مستقر در وزارت بهداشت ازجمله شخص وزیر بهداشت هم اکنون در مالکیت مراکز درمانی و بیمارستانی مهمی سهم موثر دارند، گفت خوب نیست که این آقایان تنها چشمشان به صندوق درمان تامین اجتماعی دوخته شود و بهتر است برای اثبات حسن نیت هم که شده ابتدا ادغام را از خود شروع کنند.

رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در خاتمه گفت: هر وقت این اتفاق افتاد و نوبت به بحث در مورد ادغام درمان تامین اجتماعی رسید آنگاه تصمیم‌گیری در این خصوص به تشخیص کارگران بیمه شده خواهد بود و اشخاص حقوقی دیگر نمی‌توانند به جای آن‌ها تصمیم‌گیری کنند.

 

کد خبر : ۴۲۳۱۰۶