خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگری:

دولت کارفرمایی مانع اصلی افزایش دستمزدهاست

asdasd
کد خبر : ۳۵۱۹۰۶

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارگران چادرملو معتقد است: با وجود سنگ اندازی‌های دولت، امکان افزایش عادلانه دستمزد‌ها و اجرایی شدن ماده ۴۱ قانون کار وجود ندارد.

«حسین جناحی» رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارگران چادرملو در گفتگو با ایلنا گفت: هرچه نمایندگان کارگری در کارگروه مزد تلاش می‌کنند بحث سبد معیشت را به کرسی بنشانند، نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود چرا که دولت کارفرمایی، مانع اصلی افزایش عادلانه دستمزدهاست.

وی ادامه داد: دولت از یک طرف مطابق قانون اساسی در برابر شهروندان دارای مسئولیت اجتماعی است و از سوی دیگر به عنوان بزرگ‌ترین کارفرما در جلسات مزدی آشکارا حامی کارفرمایان است و بنابراین با این شرایط بدیهی است که تلاش جامعه کارگری در پیگیری مطالبات، آب در هاون کوفتن به نظر برسد.

وی افزود: از تشکل‌های کارگری دست اندرکار مذاکرات مزدی قاطعانه درخواست می‌کنیم در مورد این موضع گیری دولت و ائتلافش با کارفرمایان واکنش نشان بدهند و نگذارند حق و حقوق کارگران ضایع شود.

جناحی با تاکید بر لزوم اتحاد و همدلی بدنه جامعه کارگری در پیگیری مطالبات مزدی گفت: اگر در جلسات مزدی نمایندگان کارگری با تکیه بر حمایت بدنه جامعه کارگری با استواری کامل نیاستند هرسال‌‌ همان اتفاق تاریخی تکرار خواهد شد و باز هم مطالبات جامعه کارگری پایمال خواهد شد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارگران چادرملو در ادامه با اشاره مجدد به همدستی کارفرمایان و دولت گفت: بحث‌هایی مانند رکود صنعتی یا عدم توانایی کارفرمایان مغلطه است و تنها بهانه‌ای است که ماده ۴۱ قانون کار اجرا نشود.

وی ادامه داد: نمی‌توان کتمان کرد که در حال حاضر اگر حداقل دستمزد بخواهد هزینه‌های سنگین معاش خانوارهای کارگری را تامین کند، باید حداقل ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کند که در حال حاضر حتی برنامه‌های درازمدت نیز برای جبران این عقب ماندگی در دستور کار نیست.

جناحی در پایان تاکید کرد: چانه زنی کارگران بدون حمایت دولت و بدون تشکل گرایی مستقل بی‌پشتوانه است و بعید می‌دانم به نتیجه مطلوب برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز