خبرگزاری کار ایران

عضو کارگروه مزد ۹۵:

خودداری دولت و کارفرما از تایید محاسبات کارگران/جلسه کارگروه مزد بی‌نتیجه پایان یافت

asdasd
کد خبر : ۳۴۹۷۹۹

مسئول کمیته‌مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور می‌گوید با وجود آنکه کارفرمایان بصورت غیر رسمی واقعی بودن محاسبات انجام شده گروه کارگری در مورد سبد هزینه‌های زندگی را قبول دارند اما از تایید رسمی این محاسبات خودداری می‌کنند.

علی خدایی با اعلام این خبر به ایلنا گفت: به دلیل این نوع نگرش که در میان بخش کارفرمایی شایع است جلسه امروز کارگروه تخصصی مزد بدون دستیابی به نتیجه مشخصی خاتمه یافت.

وی با یادآوری اینکه قرار بود در جلسه امروز کارگروه تخصصی مزد سال ۹۵ شاهد توافق گروه‌های کارگری، کارفرمایی و دولتی بر سر کلیات مربوط به برآورد ارزش ریالی سبد معاش زندگی خانواده‌های مزدبگیران باشیم به دلیل خودداری مشترک اعضای گروه دولتی و کارفرمایی این اتفاق نیفتاد.

عضو گروه کارگری کارگروه مزد سال ۹۵ افزود: واقعیت این است که با وجود تنوعی که میان نهادهای صنفی کارگری وجود دارد اما اعضای گروه کارگری به اتفاق در جلسات مشترک خود در مورد محاسبه سبد هزینه‌های زندگی به برآورد مشترکی رسیده‌اند که نتیجه این محاسبات نیز تاکنون از سوی گروه‌های دولتی و کارفرمایی نفی نشده است.

وی بابیان اینکه گروه‌های مقابل در خصوص افزایش مزد سال ۹۵ پیشنهاداتی را بدون هرگونه توجیه منطقی و مستدلی ارائه کرده‌اند، افزود: اعضای گروه‌های دولت و کارفرمایی طوری در جلسات رسمی رفتار می‌کنند که گویی قرار است این محاسبات نادیده گرفته شود و در مقابل گروه کارگری نمی‌تواند برسر چنین پیشنهاداتی مذاکره کند.

خدایی بابیان اینکه امیدواریم این استنباط درست نباشد، گفت: اگرچه زمان زیادی تا پایان سال ۹۴ و آغاز سال ۹۵ باقی نمانده است اما هنوز گروه کارگری نسبت به ادامه مذاکرات امیدوار است چرا که کارگروه مزد سال ۹۵ با این هدف تشکیل شده است که اعضای اصلی شورای عالی کار در افزایش واقعی مزد کارگران یاری بکند.

یادآوری می‌شود گروه کارگری برای محاسبه مزد سال ۹۵ تصمیم گرفت تا ابتدا برمبنای استاندارهای انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور که از موسسات زیر مجموعه وزارت بهداشت محسوب می‌شود، ارزش ریالی سبد هزینه‌های غذایی یک خانوار متوسط (سه و نیم نفری) را محاسبه و سپس با تعمیم دادن آن به هزینه سبدهای بهداشت، آموزش، مسکن، پوشاک و... هزینه تمام شده یک خانوار را محاسبه کند.

برهمین اساس تا این لحظه گروه کارگری در محاسبات مزدی خود ارزش سبد هزینه‌های خوراکی و هزینه‌های کل یک خانواده متوسط را به ترتیب حدود ۶۳۰ هزار تومان و ۲ میلیون ۱۵۰ برآورد کرده و مشروح نتیجه این محاسبات را نیز در اختیار اعضای گروه‌های دولتی و کارفرمایی قرار داده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز