خبرگزاری کار ایران

لطفیان در نشست مذاکرات هسته‌ای و علوم سیاسی:

قدرت‌های خارجی ناچار به تغییر رویه 30 سال گذشته خود شدند

استاد دانشگاه تهران گفت: قدرت‌های خارجی مجبور شدند رویه سی سال گذشته را تغییر دهند و نقطه قدرت ایران این بود که مسئولان ما برخلاف طرف مقابل به صورت شتابزده اظهارنظر نکردند و به علم سیاست آشنایی کامل داشتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، لطفیان استاد دانشگاه تهران با حضور در نشست هسته‌ای دانشگاه علامه طباطبایی گفت:‌ مرحله نهایی کشمکش با ایران به یکی از بزرگترین بحران‌های دنیا بعد از جنگ سرد تبدیل شده بود و کشورهایی که معتقد بودند ایران برای رسیدن به جایگاه برتر منطقه حتما به سمت سلاح هسته‌ای می‌رود،  فهمیدند ایران مصمم در استراتژی‌های دفاعی و محتاط در توسل به زور است و به خاطر تجربه‌های تاریخی، به پیشرفت خود در مسائل هسته‌ای ادامه می‌دهد.

این استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: در طول زمان مذاکرات هزینه نظامی بسیاری از کشورهای منطقه افزایش یافت؛ به گونه‌ای که سرانه هزینه نظامی رژیم صهیونیستی در رده پنجم جهان  و سرانه هزینه نظامی عربستان در رده ششم قرار گرفت که هر دو مورد بیشتر از سرانه هزینه نظامی ایران بود.

وی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی به عنوان تنها کشور دارای ضرابخانه هسته‌ای، ایران را در منطقه به عنوان کشور دارای سلاح هسته‌ای معرفی می‌کرد، گفت: ایران در شرایطی وارد مذاکرات شد که همواره در چنین مذاکراتی احتمال موفقیت طرف قدرتمندتر بیشتر است. همانطور که احتمال پیروزی ارتش‌های قوی‌تر بیشتر است؛ چون ما همیشه به صورت فیزیکی فکر می‌کنیم در صورتی که ممکن است طرف ضعیف‌تر استراتژی بهتر ، سربازان با اراده‌تر و عزم و اراده بیشتری داشته باشد.

لطفیان با اشاره به اینکه ایران در شرایطی که قدرت نامتعارفی در برابرش قرار داشت به موفقیت فوق‌العاده‌ای دست پیدا کرد، گفت: سیاست در جهت زورگویی موفق نخواهد بود و قدرت‌های خارجی مجبور شدند رویه سی سال گذشته را تغییر دهند و نقطه قدرت ایران این بود که مسئولان ما برخلاف طرف مقابل به صورت شتابزده اظهارنظر نکردند و به علم سیاست آشنایی کامل داشتند.

 

کد خبر : ۲۹۹۳۴۱