خبرگزاری کار ایران

قاضی‌زاده پیشنهادی در تشریح‌ برنامه‌هایش برای وزارت بهداشت:

در دولت یازدهم گردوغبار کم توجهی از حوزه سلامت و بهداشت ربوده شد/ در تولید داروهای کمیاب خودکفا شدیم

asdasd
کد خبر : ۵۲۴۵۸۱

وزیر پیشنهادی برای وزارت بهداشت گفت: در دولت یازدهم گردوغبار کم توجهی از حوزه سلامت و بهداشت ربوده شد علیرغم کاستی های زیاد می توان دولت یازدهم را دولت سلامت محور دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در تشریح برنامه‌های خود برای وزارت بهداشت و دفاع از آن گفت: ۴ سال پیش در چنین ایامی به رسم ادوار گذشته برنامه دولت یازدهم را به مجلس ارایه کردم. برنامه‌هایی که با تلاش و خردمندی جمعی از مسوولان و صاحب نظران حوزه سلامت تدوین شده بود امروز نیز با برنامه ۴ سال دیگر و گزارش عملکرد ۴ سال گذشته در حضور نمایندگان هستم. نمایندگانی که در دوره قبل حضور داشتند می‌دانند برنامه چهارسال گذشته چگونه بوده است.

وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت ادامه داد: برنامه هایی مانند طرح تحول سلامت به واسطه تلاش بسیاری از مدیران و مسوولان وزارت بهداشت و روسا و مدیران دانشگاههای علوم پزشکی و به پشتوانه مقام معظم رهبری ، رییس جمهوری و نمایندگان و همچنین اعضای هیات دولت و جامعه پزشکی حاصل شده است که بسیاری از موارد آن کم نظیر و قابل ارایه به جامعه جهانی است .

قاضی‌زاده هاشمی افزود: در دولت یازدهم گردوغبار کم توجهی از حوزه سلامت و بهداشت ربوده شد علیرغم کاستی‌های زیاد می‌توان دولت یازدهم را دولت سلامت محور دانست. برخی نمایندگان کارنامه قریب به ۵۰۰ هزار زن و مرد که در عرصه سلامت و حوزه بهداشت مسوولیت خطیری را انجام داده بودند را مشاهده کرد.

وزیر بهداشت ادامه داد: ما در طول ۴ سال گذشته با ارتقای سلامت مردم ایران و امانت داری که به ما سپرده بودند صادق بودیم. با مطالعه و مشورت در برنامه پنجم با وقت‌گذاری، پاکدستی و حرفه‌ای‌گری و به دور از حرکت‌های نمایشی شاخص‌های سلامت کشور را ارتقاء دادیم.

او خاطرنشان کرد: دولت یازدهم ۵۶ درصد از هزینه‌های سلامت مردم را در حال حاضر پرداخت می‌کند این درصورتی که در دولت گذشته کشور ما در این حوزه جز ۴۰ کشور آخر دنیا بود .

قاضی زاده هاشمی در ادامه با اشاره به برنامه پنجم توسعه عنوان کرد : اینک با استناد بررسی‌های بی‌طرفانه و طبق آمار مرکز آمار رسمی ایران این عدد کمتر از ۳۹ درصد شده و کاهش ۱۶ درصد آن در طول ۳ سال سابقه ندارد .

وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت بهداشت در ادامه تشریح کرد: برای کاهش هر یک درصد از هزینه‌های سلامت ما نیازمند ۷۰۹ میلیارد تومان هزینه هستیم که دولت یازدهم با کمتر از این هزینه‌ها، این مهم را انجام داد.

او افزود: وزارت کار و رفاه و تعاون اجتماعی قریب به یازده میلیون نفر در پرداخت حق بیمه را تحت پوشش سلامت قرار داد و ۱۱ میلیون ایرانی بیمه شدند. بر طبق آماری که منتشر شده درآمد ۸۵ درصد آنها زیر ۱ میلیون تومان است.

وزیر بهداشت ادامه داد: در طول این سه سال گذشته، ۲۴ هزار تخت بیمارستانی به بهداشت و خدمات کشور اضافه شده است. ما فرصت‌های بی‌نظیری را پیدا کرده‌ایم و به لطف بهره‌مندی هیات علمی توانستیم بسته‌های عملی و تحولاتی را ارتقاء دهیم که به لطف آن تولید علم ما جهش چشم گیری داشته است.

او در ادامه افزود: اجرای برنامه آمایش سرزمین ،‌توسعه آموزش عالی، رشد ۳۰ درصدی رشته های پزشکی، بیمه سلامت از توفیقاتی بود که در دولت یازدهم حاصل شد .

قاضی زاده هاشمی در ادامه خاطرنشان کرد: بومی گزینی در کنکور سراسری با اولویت مناطق محروم باعث شد که تولید علم ما گام های خوبی بردارد و اکنون در منطقه رتبه یک را دارا هستیم.

وزیر بهداشت خطاب به نمایندگان گفت: شما یادتان می‌آید که در دولت قبلی، بسیاری از مردم به درب همین مجلس می‌آمدند و تقاضای کمک‌های دارویی می‌کردند. اکنون ما در تولید داروهای کمیاب خودکفا شدیم و این اقلام از ۳۵۰ قلم به ۳۰ قلم رسیده است. تولید دارو در داخل نسبت به بازار خارجی ۶۰ درصد است. این یعنی حمایت از تولید داخلی صادرات ما نیز به دو برابر زمینه دارو افزایش پیدا کرده است.

او تاکید کرد: در حیطه آموزش و پ‍ژوهش به لطف بهره‌مندی از همکاری اعضای برجسته هیات علمی تحولات چشمگیری عاید ما شد. حالا در منطقه رتبه اول تولید علم را در رشته پزشکی داریم و در استنادات علمی رتبه اول را کسب کردیم و در چهارسال گذشته ۳۰ درصد به تعداد مقالات ایرانیان اضافه شده است.

وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: امروز تعداد داروهایی که کمیاب هست به کمتر از ۳۰ قلم نسبت به ۳۵۰ قلم شروع کار ما رسیده است. سهم داروهای تولید داخل از کل بازار دارویی که در سال ۹۱ حدود ۶۰ درصد بود به ۷۰ درصد رسید. این یعنی حمایت از تولید داخلی رشد داشته و در هر ماه، ما دو داروی جدید وارد بازار کردیم.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به مشکلات در حوزه دارو گفت: متاسفم از این که مساله دارو قبل از این که در دستگاه قضایی مطرح و رسیدگی شود در صحن مجلس مطرح می‌شود. همیشه در حوزه دارویی حرف و حدیث وجود داشته و هر کسی مطلبی درباره این موضوع گفته است. اما اگر مشکلی است باید در دستگاه قضایی مراجعه شود. متاسفانه حاشیه‌سازی در این حوزه بسیار زیاد بوده و در دوره‌های گذشته نیز همیشه چندین مسوول در حوزه دارو تغییر پیدا می‌کرد و شاهد تحقیق و تفحص‌های زیادی بودیم اما در این دولت در حوزه دارو موفقیت‌های زیادی داشتیم. در ضمن شخص خود من نیز نسبت به فساد بسیار حساس هستم بنابراین اگر کسی موردی دارد باید به دستگاه قضایی مراجعه کند .

وزیر پیشنهادی بهداشت درباره تعارض منافع فردی و اجتماعی گفت: اگر در بخش بهداشت و درمان از یک مهندس استفاده کنیم و در حوزه راه و ساختمان از یک پزشک مهم نیست. مهم این است که دقت کنیم فسادی اتفاقی نیافتد. هر حوزه‌ای باید در دست متخصص خود باشد. شایسته سالاری به این معنی است که هر کسی در جای خود باشد. خوشبختانه کسانی که در حوزه بهداشت و درمان فعالیت کردند همگی از استادان برجسته و بی‌نظیر هستند. سه نفر از وزرای گذشته آقای فاضل، ملک‌زاده و دانش جعفری در دولت‌های مختلف از برجسته‌ترین افراد علمی هستند و در اکثر مکان‌های بهداشت و درمان صادقانه مسوولیت قبول کردند.

او ادامه داد: درباره ۴۰۰ میلیارد تومان سپرده گذاری بیمارستان ها باید توجه داشت که وزارت بهداشت ۶۲۵ بیمارستان دارد که ۱۲۰ هزار پرسنل در آن فعالیت می‌کند و ردیف بودجه ای برای آنها تعریف نشده است. هر بیمارستان باید حدود ۳۵۰ میلیارد تومان به پرسنل حقوق دهد پس برای اداره و حقوق باید در حساب خود پول داشته باشد .

قاضی زاده هاشمی با اشاره به موضوع هیات امنای وزارت بهداشت گفت: هیات امنا فعالیت بسیار ارزنده‌ای دارد و مصوبه مجلس نیز است. همچنین شرکت‌هایی که نامبرده شد در دولت گذشته تاسیس شده است. دکتر تاجگردون نیز به مساله پاک بودن وزارت بهداشت اشاره کردند. هیات امناء حیاط خلوت نیست و جایز نیست این امکاناتی که این هیات امنا به مردم می‌دهد، تعطیل کنیم.

وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم در توضیح برای موضوع لنز داخل چشمی آنها گفت: این مطلب به من بر می گردد خوشبختانه حقوقی که در این دولت از دانشگاه گرفتم سه میلیون و ۷۰ هزار تومان است یعنی همان حقوق های نجومی که شما می گفتید و همه جا درباره آن صحبت کردید. خدا را شاکرم که به هیچ کار اقتصادی جز کار خود نپرداختم. نه در زمین و نه در ساخت‌وساز. از طرفی فرزندان وخواهر و برادرهایم هیچ کدام راه وزارت بهداشت را نمی‌دانند. فقط یکی از برادرانم به عنوان نماینده اسبق مجلس برای رسیدگی به کار مردم در وزارتخانه حضور پیدا می‌کند.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه ما در ابتدای راه هستیم گفت: باید از تجربه گذشته استفاده و بازمهندسی جدیدی انجام شود و همانطور که در برنامه ششم توسعه اولویت به پیشگیری و بهداشت مورد توجه است، در برنامه‌هایمان مورد توجه قرار دهیم.

وزیر پیشنهادی بهداشت خاطرنشان کرد: به بیان دیگر پرداختن به دارو و درمان و کاهش هزینه‌های درمانی که علاوه بر سیاست‌های ملی سلامت، مطالبه مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور نیز بود موجب شد تا در میدان عمل به این بخش توجه شود. البته این توجه به معنای تعطیلی دیگر بخش‌ها نبوده است.

او با اشاره به صحبت‌های لاریجانی درباره وزارت بهداشت گفت: ما درحوزه بهداشت و درمان در منطقه و دنیا می‌توانیم به رتبه جهانی ایران افتخار کنیم و اقداماتی را که در این دوره انجام شده را با دیگر دوره‌ها مقایسه کنید.

هاشمی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد اقدامات زیرساختی باید با رفع اشکالات استمرار یابد و احکام برنامه ششم و حمایت مجلس به اجرا درآید. برای استمرار طرح تحول سلامت دو چالش مهم روبروی ماست. تجربه ۴ سال گذشته نشان می‌دهد ما در کارکرد تولیت با مشکلات جدی مواجه هستیم. عدم تمرکز تولیت به نظام سلامت, تکثر صندوق‌های بیمه‌آی، جدا بودن شورای عالی سلامت و تعدد مراکز برنامه‌ریزی پاسخگویی در این بخش را مشکل کرده است. چنانچه در صورتی که مجلس و دولت همراهی لازم را با ما داشته باشند مشکل بیمه‌ها و سازمان‌های بیمه‌گر و مطالبات مراکز درمانی حل خواهد شد.

او با بیان اینکه با درس آموزی از اجرای طرح تحول سلامت و نگاه به اسناد بالادستی، برنامه برای چهار سال بعدی نوشته شده گفت: من کتمان نمی‌کنم در اجرای برنامه‌ها و انتخاب همکاران دچار اشتباه و خطا نشدم. همه انسانیم ولی خطای من از روی عمد نبوده و قصور بوده ولی تقصیر نبوده است. من از دولت و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تشکر می‌کنم چراکه آنها ما را یاری کردند و باعث شدند که رنج مردم در حوزه بهداشت کاسته شود.

قاضی‌زاده هاشمی با تاکید بر برنامه ارائه شده گفت: ما مصمم به تداوم و اصلاح طرح تداوم با اولویت بهداشت بر درمان هستیم. اجرای نظام ارجاع و مجموعه برنامه‌های تحول و نوآوری با قوت دنبال خواهد شد. شناسایی و جذب منابع پایدار نیز از برنامه‌های ما است. ما باور داریم که بدون ارتقای کارآیی و درون بخشی حاصلی جز هدر رفتن منابع نخواهیم داشت. از همین رو با تدوین سیاست‌های روشن جیره‌بندی هزینه‌ها را خواهیم داشت به این معنا که منابع محدود صرف هزینه‌های اساسی و مناطق محروم شود. همچنین به دنبال چابک‌سازی وزارت بهداشت هستیم.

وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت در پایان گفت: با علم به مشکلات و سختی راه اما با اتحاد و عزمی راسخ در صورت کسب اعتماد نمایندگان مردم، پای در راهی می‌نهم که امیدوارم غایتش اندوخته کار نیک و ارتقای سلامت مردم باشد. بدانید که برای کسب مقام و موقعیت و هوای نفس به میدان نیامده و برای خدمت به بهترین مخلوقات خداوند آماده خدمتگزاری هستم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز