خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از سومین روز بررسی بودجه؛

روایت‌ انتخاباتی مجلس از مخالفت دولت با حذف یارانه ۲۴ میلیون نفر

نخستین تصمیم نمایندگان در روز سوم بررسی لایحه کل کشور حذف سه دهک بالای درآمدی از دریافت یارانه نقدی بود که علیرغم مخالفت دولت انجام شد

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، بررسی لایحه بودجه سال جاری - سال ۹۵- کل کشور در روز اول با تصویب کلیات و در روز دوم با بررسی جزء به جزء لایحه گذشت و قوانین مختلفی تصویب شد تا روز روز سوم با حذف سه دهک بالای درآمدی از دریافت یارانه آغاز شود.

آغاز روز سوم بررسی بودجه

جلسه امروز مجلس برای بررسی بودجه در روز سوم با اعلام هیات رییسه آغاز شد تا ۱۹۴ نماینده مجلس، بررسی ردیف‌های درآمدی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ کل‌کشور را آغاز کنند.

حذف سه دهک بالای درآمدی از دریافت یارانه نقدی

نخستین تصمیم نمایندگان در روز سوم بررسی لایحه کل کشور حذف سه دهک بالای درآمدی از دریافت یارانه نقدی بود که علیرغم مخالفت دولت انجام شد که بر این اساس بر این اساس، نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس باوجود مخالفت دولت با حذف یارانه نقدی سه دهک بالای جامعه، با ۱۲۵ رای موافق، یارانه سه دهک بالای جامعه و شش گروه درآمدی مشخص شده در متن پیشنهاد کمیسیون تلفیق را حذف کردند.

الزام دولت به پرداخت کمک‌هزینه برای کارکنان نیروهای مسلح ساکن در خانه‌های سازمانی

با تصویب نمایندگان بر اساس افزایش حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر از قبیل هیأت علمی، کارکنان کشوری و لشکری و قضات به‌طور جداگانه توسط دولت به‌نحوی که تفاوت تطبیق موضوع مواد (۷۱) و (۷۸) قانون مدیریت خدمات کشوری در حکم حقوق، ثابت باقی بماند، انجام می‌پذیرد که بر این اساس دولت موظف است کمک‌هزینه مسکن کارکنان نیروهای مسلح (نظامی و انتظامی) ساکن در خانه‌های سازمانی را پس از کسر از دریافتی آنان به حساب مخصوصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

مخالفت با حذف کارت سوخت و تعیین نرخ بنزین براساس مصرف پلکانی

در بررسی لایحه بودجه سال جاری نمایندگان با حذف کارت سوخت و تعیین نرخ بنزین براساس مصرف پلکانی مخالفت کردند که با مصوبه مجلس قیمت انواع سوخت برابر قیمت آنها در پایان سال ۱۳۹۴ خواهد بود. همه انواع سوخت تک نرخی خواهد بود.

همچنین متوسط مقدار مصرف ماهانه بنزین برای یک بار و براساس هر یک از انواع وسایل نقلیه با تعداد سیلندهای مشابه (یک تا شش سیلندر) به عنوان پله اول تعیین می‌شود و پلکان‌های بعدی به مقدار ۴۰ لیتر به پله ماقبل اضافه می‌شود.

برای هر لیتر مصرف مازاد در پله اول نسبت به مقدار مصرف پایه ۵۰۰۰ ریال و در پلکان‌های دوم و سوم به ترتیب ۷۵۰۰ و ۱۰۰۰۰ ریال و مازاد بر مصرف ۱۸۰ لیتر در ماه، قیمت تمام شده بنزین از مصرف‌کننده به‌عنوان عوارض موضوع بند ۴ فوق دریافت خواهد شد.

مخالفت دولت با حذف یارانه ۲۴ میلیون نفر

نوبخت که برای بررسی جزییات لایحه بودجه سال جاری به مجلس آمده بود، در بحث بررسی حذف یارانه‌بگیران، تعداد افراد مستغنی که نیازمند دریافت یارانه نیستند را ۵۶۸ هزار و ۷۲۶ نفر اعلام کرد و گفت: این تعداد افراد در کشور باقی مانده‌اند که با حقوق بالای ۳۵ میلیون تومان در سال هنوز یارانه دریافت می‌کنند که باید حذف شوند، لذا نباید استرس حذف شدن را با شایعات در جامعه ایجاد کنیم.

هنوز صحبت مبنی بر مخالفت با حذف بیش از بیست و چهار میلیون از یارانه‌بگیران نگذشته بود که عضو هیات رییسه مجلس تلویحا از این سخن گفت که نظر دولت در کمیسیون تخصصی چیز دیگری بوده و ادعا کرد دولت نظرش را تغییر داده است. عده‌ای نیز این موضوع را به انتخابات ربط می‌دادند که اکنون با تغییر نظر دولت همه منتقد مجلس شده‌اند.

روایت انتقادی مجلس از دولت

انتقاد مجلس در نشست خبری محمدحسین فرهنگی نمود بیشتری یافت تا این نماینده ضمن انتقاد از حاشیه‌های ایجاد شده در چند ساعت اخیر در خصوص مصوبه حذف یارانه‌بگیران بگوید که حاشیه‌هایی برای این مصوبه ایجاد شده که به انتخابات مجلس ربط داده شده است، در حالیکه این مصوبه با سال قبل تفاوت چندانی ندارد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سال قبل همین مصوبه اجرایی شده بود که در آن ذکر شده افراد پر درآمد از دریافت یارانه حذف شوند و قانون هم کاملاً شفاف افراد پردرآمد را تعریف کرد که مطابق آن کسانی که بالای ۳۵ میلیون تومان در سال درآمد دارند حذف شوند.

فرهنگی همچنین اظهار داشت: دولت در کمیسیون با این ماده موافقت کرد و نظر مثبت خود را اعلام کرد اما در صحن سخنگوی دولت با این مصوبه مخالفت کرد و در واقع سخنگوی دولت با تبصره‌ای که دولت را مکلف می‌کند کسانی که برای دریافت یارانه ثبت نام نکردند را در فرمانداری‌ها اقدام به ثبت‌نام آنها بکند مخالف است. از سوی دیگر این مصوبه سبب می‌شود کسانی که یارانه آنها به ناحق قطع شده را دوباره در سیستم پرداخت یارانه قرار گیرد.

وجوه حاصل از فروش انرژی‌های برق به عنوان مالیات محسوب می‌شود

 نمایندگان مجلس وجوه حاصل از فروش انرژی‌های برق را به‌عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی مشخص کردند که بر این اساس شرکت‌های فروشنده برق نیروگاه‌های آبی موظفند، تمامی وجوه حاصل از فروش انرژی‌های برق خود را در توسعه نیروگاه برق آبی به‌مصرف برسانند که این وجوه به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می‌شود؛ ضمن اینکه  نقل و انتقال اموال و دارایی‌ها و قراردادهای بین شرکت مادرتخصصی توانیر و شرکت‌های توزیع نیروی برق از پرداخت هرگونه مالیات معاف است.

الزام دستگاه اجرایی به پرداخت مالیات پیمانکاران

 نمایندگان مجلس در جریان تصویب تبصره ۱۷ لایحه بودجه سال ۹۵، دستگاه‌های اجرایی را مکلف به پرداخت مالیات پیمانکاران کردند که بر این اساس دستگاه‌های اجرائی مکلف شدند مالیات متعلق به پیمانکار پرداخت کنند و در غیر این‌صورت، حسب درخواست مؤدی (پیمانکار)، اصل مالیات و جریمه‌های متعلق از طریق عملیات اجرائی از کارفرما وصول و به حساب‌های تعیین‌شده سازمان امور مالیاتی کشور واریز می‌شود.

بخشودگی دیرکرد جرایم رانندگی در صورت پرداخت تا پایان آذرماه ۹۵

 نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزییات بودجه با بخشودگی دیرکرد جرایم رانندگی توسط مالکان خودرو در صورت پرداخت تا پایان آذرماه سال ۹۵ موافقت کردند که براساس تبصره الحاقی مذکور در صورت پرداخت و تسویه حساب قبوض جریمه های رانندگی توسط مالکان خودرو تا پایان آذرماه ۹۵ جریمه دیرکرد ناشی از عدم پرداخت تا پایان سال ۱۳۹۴ بخشیده می‌شود.

دولت مجاز به فروش ۵۰ هزار میلیارد ریال از اموال غیرمنقول وزارت راه شد

با مصوبه مجلس دولت مجاز به فروش ۵۰ هزار میلیارد ریال از اموال غیر منقول در اختیار راه و شهرسازی شد که براساس تبصره ۱۸ این لایحه به دولت اجازه داده می شود نسبت به فروش ۵۰هزار میلیارد ریال اموال غیرمنقول در اختیار وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۳۹۵ اقدام کند.

اختصاص تسهیلات قرض‌الحسنه ۱۵ هزار میلیارد ریالی به سازمان‌های حمایتی

مجلس با اختصاص ۱۵ هزار میلیارد ریال مانده تسهیلات قرض‌الحسنه بانکی به حساب سازمان‌های حمایتی موافقت کرد.

براساس تبصره الحاقی ۸ این لایحه: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است پانزده هزار میلیارد ریال مانده تسهیلات قرض الحسنه بانکی و رشد مبلغ مزبور را به تفکیک ده هزار میلیارد ریال پرداخت کند.

افزایش ۵۰ هزار میلیارد ریالی بودجه تقویت بنیه دفاعی

با تصویب مجلس و بر اساس تبصره الحاقی دو لایحه بودجه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی موظف است کلیه بودجه ارزی مسترد شده از طرح دعاوی در مراجع بین‌المللی و کشورهای خارجی مربوط به قراردادهای نظامی قبل و بعد از پیروزی انقلاب تا سقف ۵۰ هزار میلیارد ریال را به ردیف‌های درآمدی جداول مشخص شده در قانون (مرتبط با بودجه دفاعی کشور) واریز و به مصرف برساند.

دولت مکلف به تهاتر بدهی شرکت‌های خدمات هوایی به شرکت‌های دولتی شد

با تصویب نمایندگان دولت مکلف است معادل بدهی حسابرسی ‌شده شرکت خدمات هواپیمایی کشور به دولت و شرکت های دولتی را با مطالبات از شرکت مذکور به استثنای بدهی های مالیاتی تا سقف ۱۰ هزار میلیارد ریال تهاتر کند.

واریز ۲ درصد از درآمد حاصل از تراکنش بانک‌ها به خزانه‌داری کل کشور

نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی جزئیات لایحه بودجه سال ۹۵ با تبصره الحاقی ۵ این لایحه موافقت کردند که براساس آن بانک‌ها مکلف به واریز ۲ درصد از درآمد حاصل از دریافتی بابت تراکنش‌ها به خزانه‌داری کل کشور شدند.

حضور طیب‌نیا در مجلس

علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد که در جریان بررسی جزییات بودجه سال جاری در مجلس یافته بود، در مخالفت با حذف تبصره ۱۹ آن که در مورد تسویه بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی است، گفت: بزرگترین و مهمترین مشکلی که در حال حاضر بنگاه‌های تولیدی کشور با آن مواجه هستند مشکل تامین منابع مالی لازم برای انجام فعالیت‌های اختصاصی است و نظام بانکی ما هم تامین کننده منابع مالی برای بنگاه‌های تولیدی است.

مجوز بانک مرکزی برای افزایش سرمایه دولت در بانک های کشاورزی، ملی و سپه

به منظور افزایش سرمایه بانک های کشاورزی، ملی و سپه به بانک مرکزی اجازه داده می‌شود هزینه‌های تامین مالی منابعی که از محل تسهیلات و خطوط اعتباری بانک مرکزی توسط بانک‌های مذکور تا پایان سال ۱۳۹۴ محاسبه و در حساب‌ها ثبت گردیده را تا سقف ۵۰ هزار میلیارد ریال به حساب افزایش سرمایه دولت در آن بانک‌ها منظور کند.

بانک مرکزی موظف به واریز وجوه ارزی مستردشده ناشی از دعاوی مراجع بین‌المللی شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بانک مرکزی را موظف به واریز کلیه وجوه ارزی مسترد شده ناشی از طرح دعاوی در مراجع بین المللی و کشورهای خارجی به قراردادهای نظامی تا سقف ۵۰ هزار میلیارد ریال کردند که بر این اساس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است کلیه وجوه ارزی مستردشده ناشی از طرح دعاوی در مراجع بین‌المللی و کشورهای خارجی مربوط به قراردادهای نظامی قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا سقف پنجاه هزار میلیارد (۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۵۰) ریال را به ردیف درآمدی جدول شماره (۵) این قانون واریز کند.معادل مبلغ واریزی از محل ردیف جدول شماره (۹) این قانون به مصرف می‌رسد.

کد خبر : ۳۶۰۷۷۳