خبرگزاری کار ایران

مهم‌ترین مشکل حوزه کشاورزی نبود زیرساخت بازرگانی است

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: 120 نهالستان در کشور وجود دارد که 62 میلیون نهال دارای ظرفیت تولید است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یزدان سیف مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در مراسم افتتاحیه اولین نمایشگاه نهال و نشاء و صنایع وابسته در استان البرز بیان داشت:  کشاورزی یک صنعت و یک تجارت دانش بنیان است و ظلم بزرگی که به این صنعت شده سهم پایین دانش در این حوزه است و بسیاری از افراد درکی از اهمیت دانش در این بخش ندارند.

وی افزود: ممکن است برخی این مسئله را مطرح کنند که دولت بودجه کافی برای تامین هزینه افزایش دانش در این حوزه را ندارد و به همین خاطر باید راهکاری بیاندیشیم تا از این طریق دانش و آگاهی فعالین این بخش را افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با تاکید بر اینکه با گسترش بنگاه‌ها به بالا بردن سطح دانش در این حوزه کمک کرد افزود: وقتی بنگاه‌ها گسترش یابند امکان توسعه نیز به‌وجود می‌آید و اگر بخواهیم به 40 میلیارد دلار تولید در محصولات کشاورزی دست یابیم بدون شبکه توزیع دانش بنیان امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی افزود: اگر تجارت در بطن تولید نباشد عملا تولید به جایی نمی‌رسد زیرا تجارت موتور رشد در این حوزه است. بنابراین باید شبکه‌های توزیع را گسترش دهیم که یکی از ابزارهای این کار برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در این حوزه است.

سیف تاکید کرد: با گسترش شبکه توزیع و نمایندگی‌ها در استان های مختلف می‌توان از سرگردانی کشاورزان جلوگیری کرد. این شبکه توزیع دو وظیفه عمده را انجام می‌دهد اول اینکه از نیاز کشاورز اطلاع یافته و این کارکرد را پیدا می‌کند که دانش فنی را به کشاورز اعطا کند تا از این طریق با دانش‌های جدید آشنا شود زیرا اغلب کشاورزان با دانش جدید در حوزه کشاورزی آشنا نیستند و همین امر از تولیدات جدید در این حوزه جلوگیری می‌کند.

وی افزود: دومین کارکرد نظام توزیع مناسب تولید دانش است که اگر این اتفاق رخ ندهد نمی‌توان انتظار رشد در بخش کشاورزی را داشت.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: مهم‌ترین گرفتاری در حوزه کشاورزی نبود زیرساخت بازرگانی مناسب است و اگر بتوانیم این مسئله را بهبود بخشیم تا با مشتری نهایی ارتباط داشته باشیم می‌توان رونق در این صنعت را شاهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: برای بهبود زیرساخت بازرگانی باید این کار را به صورت مستمر و هدفمند و از طریق اثرگذاری و اثرپذیری انجام دهیم تا با اعتمادسازی از مسائل و مشکلات موجود در این صنعت جلوگیری شود.

کد خبر : ۳۴۳۶۶۴