خبرگزاری کار ایران

گزارش لحظه به لحظه از راهپیمایی روز کارگر در تهران

نمایش اقتدار در روز جهانی کارگر پس از ۸ سال سکوت/ عکس و فیلم

ساعت ۱۱:۴۰ صبح / تجمع کارگران در میدان فلسطین لحظاتی پیش به پایان رسید و تظاهرکنندگان اکنون در حال پراکنده شدن هستند. گفته می‌شود جمعیت تظاهرکنندگان علاوه بر میدان فلسطین در سه نقطه دیگر از یکدیگر جدا می‌شدند. خبرنگاران ایلنا از حضور ۳ هزار نفر در بخش جنوبی خیابان فلسطین و ایجاد فاصله بین آنان و تجمع کنندگان میدان فلسطین خبر می‌دهند. همچنین گزارش شده است جمعیتی حدود پنج هزار نفر نیز در بخش شمالی خیابان فلسطین تجمع کرده بودند. برگزارکنندگان مراسم از عزیمت ۷۲۰ اتوبوس از شهرهای مختلف اطراف تهران در تجمع امروز خبر می‌دهند. گفته می‌شود به صورت پراکنده در این تجمع بیش از ۲۰ هزار کارگر شرکت کرده بودند اما به دلیل انسداد مسیر راهپیمایان در خیابان‌های منتهی به محل تجمع در میدان فلسطین، کارگران بصورت یکپارچه قادر به برپایی تجمع نشدند و سخنرانی‌های این مراسم نیز در دو ضلع جنوب شرقی و شمالی میدان فلسطین برگزار شده است.

9:45am

راهپیمایی روز جهانی کارگر در تهران پس از هشت سال توقف، امسال برگزار می‌شود و اکنون و در ساعت 9:45 دقیقه صبح روز یازده اردیبهشت، جمعیتی حدود دو هزار نفر در میدان انقلاب، خیابان ابوریحان در مقابل ساختمان خانه کارگر تجمع کرده‌اند. آخرین تظاهرات روز کارگر در تهران در سال 86 برگزار شده بود.

به گزارش ایلنا، علاوه بر کارگرانی که از کارخانجات محورهای شرق و غرب استان تهران خود را به اطراف میدان انقلاب رسانده‌اند، گروه‌هایی از کارگران از شهرستان‌های اطراف پایتخت و استان‌های مازندران، قزوین، سمنان، البرز، همدان، قم و... از دو نقطه دیگر در مرکز شهر تهران در حال حرکت به سمت مرکز تجمع در خیابان ابوریحان هستند.

خبرنگار ایلنا حاضر در تجمع مقابل خانه کارگر گزارش می‌دهد کارگران پارچه‌نوشته‌هایی با مضامین صنفی در دست دارند از جمله «ما خواستار ادامه بیمه کارگران ساختمانی هستیم» و «تامین اجتماعی بی بهانه ما را بیمه کن» و...

همچنین از دقایقی پیش کارگران شروع به سر دادن شعارهایی کرده‌اند. از «کارگر ایرانی، بیکاره بیکاره»، «تامین اجتماعی حق مسلم ماست»، «کارگر بیدار است از درد و رنج بیزار است»، «تامین اجتماعی حق مسلم ماست»، «تامین اجتماعی حق الناس حق الناس».

10:05am

حضور کارگران بازنشسته در تجمع مقابل خیابان ابوریحان مشهود است. آنان در جمع‌های پراکنده شعار می‌دهند «اجرای همسان سازی حق مسلم ماست». همچنین گروهی از کارگران در اعتراض به زمزمه‌های واگذاری تامین اجتماعی به وزارت بهداشت شعارهایی می‌دهند.

10:10am

جمعی از کارگران شهرری، قزوین، نیشابور، اراک و چند شهر دیگر کشور  در حال راهپیمایی از چهارراه حافط به سمت خانه کارگر هستند. تعداد آنان 800 نفر تخمین زده می‌شود و قصد پیوستن به تجمع کارگران در مقابل ساختمان خانه کارگر در خیابان ابوریحان را دارند.

ازجمله پارچه نوشته هایی که در این تجمع حمل می‌شود «شکاف بین سطح دستمزد و معیشت باید کم شود» «با هر گونه تغییر در قانون کار که باعث تضعیف حقوق کارگران می شود مخالفیم» در همین حال تعداد از بازنشستگان تامین اجتماعی در گفتگویی با خبرنگار ایلنا، مراتب اعتراض خود را نسبت به افزایش حداقلی مستمری سال 94 ابراز کردند.

10:19am

خبرنگار ایلنا در مقابل خانه کارگر از حضور پنج هزار نفر در خیابان ابوریحان خبر می‌دهد. کارگران شهرهای اطراف پایتخت در گروه‌های پراکنده‌ای در حال پیوستن به این تجمع صنفی هستند.

10:32am

خودروهای نیروی انتظامی در مسیر راهپیمایی کارگران در تقاطع خیابان طالقانی، وصال قرار گرفته‌اند و سعی دارند راهپیمایان را به مسیر دیگری هدایت کنند. راهپیمایان تلاش دارند از طریق خیابان وصال خود را به میدان فلسطبن و نهایتا خیابان طالقانی برسانند.

10:39am

نیروی انتظامی مسیر راهپیمایان را باز کرد. کارگران در حال حرکت به سمت میدان فلسطین هستند. 

10:46am

پس از باز شدن مسیر راهپیمایی، جمعیتی حدود 10 هزار نفر از خیابان‌های اطراف در میدان فلسطین به هم پیوسته‌اند و در حال حرکت در خیابان طالقانی هستند. تظاهرکنندگان هر دو لاین خیابان طالقانی را اشغال کرده‌اند. شعارهایی علیه قراردادهای موقت کار و در حمایت از قانون کار سر داده می‌شود. 
همچنین کارگران در هنگام عبور از کنار ماموران انتظامی که تا دقایقی پیش مسیر راهپیمایی را مسدود کرده بودند شعار «نیروی انتظامی تشکر تشکر» دادند.

10:58am

در ضلع جنوب شرقی میدان فلسطین حسن صادقی معاون دبیرکل خانه کارگر با بلندگوی دستی از پشت یک دستگاه وانت در حال سخنرانی برای کارگران است.

11:06am

صادقی، معاون دبیرکل خانه کارگر مخالفت جامعه کارگری با واگذاری بخش درمان تامین اجتماعی به وزارت بهداشت را اعلام کرد. همچنین درباره لزوم بیمه کارگران ساختمانی صحبت شد. صادقی با اشاره به حمایت کارگران از دولت حسن روحانی، خواستار حمایت دولت از کارگران شد.

مشروح سخنرانی معاون دبیرکل خانه کارگر.

11:15am

قطعنامه راهپیمایی روز جهانی کارگر در حال قرائت است. تا لحظاتی دیگر علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر در اجتماع کارگران سخنرانی خواهد کرد.

متن کامل قطعنامه روز جهانی کارگر.

11:15am

پس از قرائت قطعنامه تظاهرکنندگان شعار «قرارداد موقت، الگوی برده داری» و «قرارداد موقت ملغی باید گردد» سر می‌دهند. عده دیگری در مخالفت با واگذاری تامین اجتماعی به وزارت بهداشت شعار می دهند «وزیر بهداشت حیا کن تامین اجتماعی را رها کن»

11:22am

علیرضا محجوب، دبیر کل خانه کارگر در جمع کارگران از رعایت نشدن کرامت کارگران در سال‌های گذشته به دلیل عدم صدور مجوز راهپیمایی روزجهانی کارگر سخن گفت و اظهار امیدواری کرد در سال آینده تظاهرات باشکوه تری برگزار کنند.

11:29am

محجوب روز کارگر را روز عدالتخواهی و مبارزه با ظلم دانست و با اشاره  به اختلال پیش آمده در راهپیمایی روز کارگر، گفت: متاسفیم در این راهپیمایی بعضی رعایت شأن کارگر ایرانی را نکردند و آنگونه که باید حترام او را حفط نکردند و ما به عنوان نمایندگان کارگران وظیفه خود میدانیم که این موضوع از طریق مراجع و مقامات ذی ربط پی گیری کنیم.

مشروح سخنان دبیرکل خانه کارگر در اجتماع کارگران.

11:40am

تجمع کارگران در میدان فلسطین لحظاتی پیش به پایان رسید و تظاهرکنندگان اکنون در حال پراکنده شدن هستند. گفته می‌شود جمعیت تظاهرکنندگان علاوه بر میدان فلسطین در سه نقطه دیگر از یکدیگر جدا می‌شدند. خبرنگاران ایلنا از حضور 3 هزار نفر در بخش جنوبی خیابان فلسطین و ایجاد فاصله بین آنان و تجمع کنندگان میدان فلسطین خبر می‌دهند. همچنین گزارش شده است جمعیتی حدود پنج هزار نفر نیز در بخش شمالی خیابان فلسطین تجمع کرده بودند. برگزارکنندگان مراسم از عزیمت 720 اتوبوس از شهرهای مختلف اطراف تهران در تجمع امروز خبر می‌دهند. گفته می‌شود به صورت پراکنده در این تجمع بیش از 20 هزار کارگر شرکت کرده بودند اما به دلیل انسداد مسیر راهپیمایان در خیابان‌های منتهی به محل تجمع در میدان فلسطین، کارگران بصورت یکپارچه قادر به برپایی تجمع نشدند و سخنرانی‌های این مراسم نیز در دو ضلع جنوب شرقی و شمالی میدان فلسطین برگزار شده است.

کد خبر : ۲۷۴۲۷۵