خبرگزاری کار ایران

مبلغ در گفت‌وگو با ایلنا:

طرح پروژه «عبور از روحانی» جنگ روانی جریان رقیب است/ سنگ‌اندازی‌ تندروها پاسخ معکوس می‌دهد

معاون وزیر کشور دولت اصلاحات در واکنش به موضوع پروژه عبور از روحانی توسط اصلاح‌طلبان که از سوی جناح رقیب مطرح شده، این مسئله را رد و تصریح کرد: این یک ادعا پیش نیست؛ طرح این مسایل صرفا یک جنگ روانی است که روز به روز ابعاد متنوع‌تری پیدا می‌کند.

مرتضی مبلغ در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به ادعای برخی جریان‌ها در مورد تک‌دوره‌ای بودن دولت روحانی با بیان اینکه این مسئله مربوط به الان نیست، اظهار داشت: از مدت ها قبل این موضوع از طریق یک جنگ روانی از سوی جریان افراطی به ویژه جریانی که در دولت هشت‌ساله گذشته نقش جدی داشتند، مطرح می‌شود. آنها با این کار می‌خواهند ضمن تخریب و تضعیف دولت، شرایطی را فراهم کنند که دولت تک‌دوره‌ای شود و به دنبال آن به قدرت باز گردند.

او افزود: این جریان بعد از انتخابات هفتم اسفند که مردم در آن «نه» بزرگی به تندروها گفتند، روند تخریب‌های خود را تشدید کردند. این تخریب‌ها به ویژه در استانه انتخابات سال ۹۶ شکل گسترده‌تری را به خود گرفته است. طبیعی است که این جریان‌ حداکثر تلاش خود را می‌کند تا به اهداف خود برسد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به موضوع پروژه عبور از روحانی توسط اصلاح‌طلبان که از سوی جناح رقیب مطرح شده، این مسئله را رد و تصریح کرد: این یک ادعا پیش نیست؛ طرح این مسایل صرفا یک جنگ روانی است که روز به روز ابعاد متنوع‌تری پیدا می‌کند. اصلاح‌طلبان از قبل مواضعشان روشن بوده و استراتژیکی‌شان این بوده که دولت را به پشتوانه شعارهایی که داده است، کمک کنند تا دولت در تحقق این وعده موفق باشد.

او ادامه داد: باید دید این  جنگ روانی چقدر می‌تواند موثر باشد. به نظر من به دلیل سوابق این جریان‌ها مردم در سطحی از آگاهی قرار گرفتند که به خوبی ماهیت این جریان‌ها را شناخته‌اند و کاملا با ابعاد خسارت‌هایی که این جریان به کشور وارد کرده، آشنا هستند. برای همین ادعاهای آنها نمی‌تواند تاثیر چندانی بر افکار عمومی بگذارد.

معاون وزیر کشور دولت سیدمحمد خاتمی با تاکید بر اینکه سنگ‌اندازی‌های جریان تندرو پاسخ معکوس می‌دهد، گفت: در هفت اسفند علیرغم عملیات روانی گسترده این جریان‌ها علیه اصلاح‌طلبان و حامیان دولت، دیدیم که مردم چگونه واکنش نشان دادند و آنها رابا پاسخ منفی خود سر جایشان نشاندند.

او در پاسخ به این سوال که مهمترین رقیب روحانی در سال ۹۶ را چه کسانی می‌دانید، با ذکر این مطلب که برای سال ۹۶ رقیب جدی برای آقای روحانی وجود ندارد، تاکید کرد: اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل از روحانی حمایت خواهند کرد. در این میان تنها بخش اندکی از اصولگرایان افراطی  مطالبی را علیه دولت مطرح می‌کنند و ممکن است گزینه‌هایی داشته باشند، اما بی شک هیچ یک از آنها رقیب جدی برای روحانی نخواهند بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: افکار عمومی جامعه با کسانی که به عنوان کاندیداهای ریاست جمهوری سال ۹۶ مطرح هستند به خوبی آشناست. جریان افراطی هم گزینه جدیدی را در نظر ندارد تا بتواند آن را به مردم عرضه کند و بتوانند رقابت جدید با روحانی داشته باشند.

او در پاسخ به این سوال که برگ برنده روحانی در سال ۹۶ چه مسئله‌ای خواهد بود، گفت: فکر می‌کنم دولت به دلایل مختلف از برخی مسایل غفلت داشته است و عمده وقت و سرمایه خود را روی سیاست خارجی و مسایل اقتصادی گذاشته و اغلب از مسایل سیاسی داخلی و به‌ویژه حقوقی اساسی مردم آن‌طور که باید و شاید اهتمام لازم را مبذل نداشته است لذا این یک خلاء برای دولت محسوب می‌شود.

مبلغ خاطرنشان کرد: در مسایل اقتصادی هم به دلیل وضعیت بحرانی که این دولت از گذشته به ارث برده، جبران خسارت‌ها بیش از ۲ دهه طول می‌کشد. به نظر می‌رسد در این میان مدیران اقتصادی که دولت یازدهم، به طور میانگین توانمندی لازم را برای استفاده بهینه از همین فرصت‌ها وامکانات ندارند و چندان موفق نبودند.

او افزود:  برای همین دولت باید از هم اکنون اهتمام ویژه‌تری را نسبت به مسایل اقتصادی و ایجاد رونق اقتصادی داشته باشد و در کنار آن باید برای حفظ اعتماد عمومی به مسایل مربوط به حقوق سیاسی و اجتماعی مردم توجه بیشتری شود.

مبلغ در مورد ضرورت تغییر مدیران دولتی یادآور شد: خلاءهای دولت یازدهم مشخص است بخشی اقتصادی و بخشی مربوط به سیاست داخلی است که باید مدیریت‌ها در این زمینه‌ها تقویت شود از سوی دیگر نکته مهم مدیریت‌های منطقه ای است برخی از این مدیران مدیران سیاسی استان‌ها ضعیف و کم‌توان هستند و کارایی لازم را ندارند. اینها باید به نحوی جبران شود، در غیر این‌صورت دولت با از دست دادن اعتماد عمومی مواجه می‌شود. اینها اموری نیست که بتواند نسبت به آنها ملاحظه کاری و رودربایستی داشت.

او گفت: در فرصت باقی‌مانده باید با سرعت برای رفع این خلاءها تلاش شود، چراکه تندروها نیز به شدت برای تخریب دولت تلاش می‌کنند و در این میان تنها مدیران کارآمد هستند که می‌توانند سنگ‌اندازی های جدید تندروها را خنثی کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با انتقاد از فعالیت تیم رسانه‌ای دولت عنوان کرد: از همان سال اول دولت روحانی این تذکر داده می‌شد که علیرغم تمام تلاش دولت و شخص روحانی تیم رسانه ای و سیاسی دولت ضعیف است و کارایی لازم را ندارد، اما متاسفانه به این تذکرها کمتر توجه شد. هر لحظه به این خلاء توجه شود بدون شک مفید خواهد بود و این مساله باید جزو ضروریات کار دولت باشد.

او گفت: امروز مساله آگاهی‌بخشی به مردم و آشکار کردن تحرکات مخرب علیه دولت با شنیدن انتقادهای مردم جزو امور ضروری است که کمتر به آن پرداخته می شود. در فرصت باقیمانده باید به این مساله برای افزایش اعتماد عمومی توجه بیشتری شود. وقتی مسوولان صادقانه به مردم حقایق را بگویند، طبیعی است که مردم هم ضمن پشتیبانی از دولتمردان سطح مطالبات خود را با امکانات موجود تنظیم می‌کنند.

کد خبر : ۳۷۹۱۳۹