خبرگزاری کار ایران

مبلغ در گفت‌وگو با ایلنا:/تکرار/

محدودیت‌ و مشکلات برای شخصیت‌های کشور نتیجه عکس داده است

معاون سیاسی وزارت کشور دولت خاتمی گفت: برخی در کشور خود را حق مطلق می‌دانند و هر آنچه با سلیقه آن‌ها مطابقت نداشته باشد را طرد می‌کنند.

مرتضی مبلغ در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به اولویت‌های برجام ۲ گفت: ‌برجام ۲ الهام گرفته از برجام یک است. در برجام یک چند نکته اساسی وجود داشت که همه آن را قبول داشتند. اول اینکه همه پذیرفته بودند شرایط حادی در کشور ایجاد شده که باید از آن خارج شویم. سپس همه درک کردند باید از طریق گفت‌وگو و تعامل این مسائل حل شود؛ نه دامن زدن به چالش‌ها و سوم اینکه همه طرف‌ها فهمیدند سودشان در فضای برد-برد است و در غیر این صورت به نتیجه نمی‌رسند و در ‌‌نهایت با اجرای برجام گشایش‌هایی ایجاد شد.

او افزود: می‌توان این روند را به برجام ۲ تسری داد. اول اینکه همه باید بپذیرند کشور در تعامل‌های داخلی میان جناح‌ها و افراد با چالش‌های جدی مواجه است و برخی با تهمت‌زنی و غوغاسازی جریان‌های افراطی دنبال منافع باندی خود هستند و از دین و رهبری و نظام هزینه می‌کنند. این عده تلاش می‌کنند با تخریب دیگران کار خود را پیش ببرند.

معاون سیاسی وزیر کشور دولت سیدمحمد خاتمی گفت: ‌باید پذیرفت که از طریق تعامل و آشتی ملی می‌توان از مشکلات عبور کرد و باید پذیرفت این گفت‌وگو‌ها و تعامل‌ها باید در فرآیند برد- برد تعریف شود. کسی فکر نکند حقِ تمام است بلکه همه با هم برابر هستند و مشکلات با منطق قابل حل است.

او با بیان اینکه متاسفانه برخی در گفت‌وگو‌ها خود را حقِ مسلم می‌دانند و خودی و غیر خودی ایجاد می‌کنند و خود را محور همه چیز می‌دانند، ضافه کرد: باید فضایی ایجاد شود که جریان‌ها با یکدیگر اجماع کنند و به سمت شناخت واقعیت از طریق منطق بروند. در این صورت گشایش‌هایی در کشور حاصل خواهد شد و رقابت از حالت تخریبی به رقابت‌های سازنده تبدیل شود. امیدواریم با این انتخابات، مجلسی تشکیل شود که بستر تحقق برجام ۲ را فراهم کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مورد موضوع ممنوع‌التصویری سیدمحمد خاتمی گفت: متاسفانه برخی در کشور خود را حق مطلق می‌دانند و هر آنچه با سلیقه آنها مطابقت نداشته باشد طرد می‌کنند. سال‌هاست که با همین رفتار محدودیت‌ها و مشکلاتی را برای برخی از شخصیت‌ها ایجاد کردند درحالی که این اقدامات نتیجه عکس داده و اثرگذاری این شخصیت‌ها را در معادلات کشور بیشتر کرده است.

او افزود: عده‌ای به گونه‌ای عمل می‌کنند که افکار عمومی نگران می‌شوند چرا چهره‌های ملی تحت فشار هستند. یکی از مباحث برجام ۲ نیز باید رفع این محدودیت‌ها و توجه به مصالح ملی باشد. همه باید با نگاه برد- برد وارد تعاملات داخلی شوند.

مبلغ در پاسخ به این سوال که آیا مجلس همسو با دولت یازدهم می‌تواند این محدودیت‌ها را برطرف کند، گفت: ما از هیچ نهادی نمی‌توانیم توقع داشته باشیم به تنهایی مشکلی را حل کند. می‌توانیم توقع داشته باشیم که نهادی همچون مجلس و دولت سازنده وارد عمل شوند و در راستای برداشتن این محدودیت‌ها تلاش کنند و تلاش کنند سایر جریان‌ها را متقاعد کنند که برای شرایط سازنده باید وارد تعامل و آشتی ملی شوند.

کد خبر : ۳۵۶۷۷۲