خبرگزاری کار ایران

سفیر سابق ایران در سوریه در گفت‌وگو با ایلنا:

سرمایه‌گذاری حامیان تروریسم در حلب از ۲۰۱۱ تاکنون ادامه دارد/ آتش‌بس نمادین بود

ارزش و اهمیت حلب به دلیل وجود راه مستقیم از آنجا به سمت دمشق است که می‌تواند به عنوان یکی از محورهای طولی مورد استفاده تروریست‌ها قرار بگیرد که تهدید بزرگی برای سوریه به شمار می‌رود.

«حسین شیخ‌الاسلام» سفیر پیشین ایران در سوریه با اشاره به اهمیت راهبردی و استراتژیک شهر حلب در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: این‌که چرا درگیری‌ها در حلب از آغاز بحران سوریه تاکنون ادامه دارد و شاهد افت و خیزهای گوناگون در روند سیاسی و میدانی این پرونده بوده‌ایم، به این دلیل است که بعد از دمشق شهر حلب به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد، یکی از محورهای مهم برای تجزیه سوریه محسوب می‌شد.

وی ادامه داد: از ابتدای بحران سوریه علاوه بر کنارگذاشتن بشار اسد محور دیگری در دست بررسی و سپس اقدام قرار گرفت و آن هم انتخاب و معرفی پایتخت دیگری در شمال سوریه بود. از این جهت طرفین دخیل در پرونده سوریه مانند ترکیه، عربستان و آمریکا که به عنوان مهره‌های اصلی در زمین بازی میدانی سوریه تلقی می‌شوند، به این نتیجه رسیدند که حلب به عنوان پایتخت سوریه در شمال این کشور قابلیت سرمایه‌گذاری دارد.

این‌که در اخبار دیده و شنیده می‌شود که تعداد نیروهای النصره، جیش‌الاسلام و جند‌الاقصی و سایر گروه‌های تروریستی حاضر در حلب روز به روز و خصوصاً در زمانی که قرار است به عملیات‌های ارتش سوریه و نیروهای حزب‌الله پاسخ داده شود، افزایش پیدا می‌کند، ناشی از همان سرمایه‌گذاری چندین ساله است که در سال ۲۰۱۱ کلید خورد. به گونه‌ای که اگر نقشه آن مناطق را مورد بررسی قرار دهیم به راحتی می‌فهمیم که هم مرز بودن حلب با نوار جنوبی ترکیه و تا حدودی هم نزدیک بودن به دریای مدیترانه بهترین راه برای ورود نیرو و تقویت تروریست‌ها است.

شیخ الاسلام با تاکید بر عدم موفقیت کنفرانس ژنو بیان کرد: مساله‌ای که در کنفرانس ژنو نمایان شد، ترک کردن مذاکرات توسط معارضان بود. این مساله از بعد سیاسی تبعات زیادی برای کشورهای مخالف اسد داشت و به نوعی برچسب به هم زدن مذاکره به آنها زده شد. لذا در آنجا بود که می‌بایست طرحی دیگری از سوی دولت‌های مذکور برای وخیم‌تر کردن اوضاع پرونده سوریه و خصوصاً حلب طرح‌ریزی می‌شد که نهایتاً بحث آتش‌بس به میان آمد. دلیل دیگر که چرا حلب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، در جاده مواصلاتی دمشق – حلب نهفته شده. به طوری که راه مستقیم از حلب به سمت دمشق می‌تواند به عنوان یکی از محورهای طولی مورد استفاده تروریست‌ها قرار بگیرد که تهدید بزرگی برای سوریه محسوب می‌شود.

وی در پایان گفت: حملات و تحرکاتی که در روزهای اخیر در خان‌طومان صورت گرفت، موجب شد تا علاوه بر نمایان شدن عدم پایبند بودن به آتش‌بس، این سیگنال مخابره شود که کشورهای منطقه با وجود این‌که بر مبارزه با تروریسم تاکید می‌کنند اما همچنان به تقویت و پیشبرد اهداف خود اصرار می‌کنند. اگر به روزهای گذشته و خصوصاً درخواست قطر برای برگزاری نشست فوق‌العاده در مورد سوریه نگاه کنیم یا اظهارات اخیر عادل‌الجبیر را مورد بررسی قرار دهیم به وضوح می‌فهمیم که به هیچ وجه عزم جدی برای رویارویی با تروریسم و حتی طی شدن روند سیاسی وجود ندارد. از این رو باید گفت که آتش‌بس حلب یک آتش‌بس نمادین بوده است.     

کد خبر : ۳۶۹۳۸۸