خبرگزاری کار ایران

امیراحمدیان در گفت‌وگو با ایلنا:

تجدید قوای جبهه النصره برای حلب خطرآفرین است/ مدیریت بحران سوریه، نقطه اجماع آمریکا و روسیه

asdasd
کد خبر : ۳۶۸۰۲۳

اگر تجدید قوای جبهه‌النصره و ارتباط آن با ارتش آزاد سوریه عملی شود، می‌تواند برای وضعیت فعلی سوریه و به خصوص حلب بسیار خطرآفرین باشد.

«بهرام امیر احمدیان» کارشناس مسائل روسیه با اشاره به نقش فعلی مسکو و واشنگتن در بحران سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: موضع‌گیری‌ها و رفتارهای دو کشور در قبال پرونده سوریه در مجموع این مفاهیم را مطرح می‌کند که آنها به نقطه مشترکی دست یافته‌اند و آن نقطه مشترک، مدیریت بحران فعلی در این کشور است. مجموع اقدام‌ها از این جهت قابلیت بررسی دارد که دو کشور در صدد هستند تا با استفاده از این مدل یک آرامش نسبی را در آنجا برقرار کنند و نهایتاً بتوانند مذاکره و روند بعدی آن را شکل‌دهی و پیاده‌سازی کنند. به گونه‌ای که هر یک از طرفین یعنی روسیه و آمریکا روی یک سری از جریان‌های سیاسی در سوریه اشراف دارند و موجب خواهند شد تا آنها پای میز مذاکره بیایند.

وی افزود: موضوعی که در این بین باید به آن اشاره کرد این است که به نظر می‌آید روسیه از فضای فعلی خسته شده و دلیل اصلی آن هم تحمیل بار اقتصادی است که بر روی دوش این کشور گذاشته شده اما در مقابل ایالات متحده از داشته‌هایی که از سالیان قبل در خاورمیانه طرح‌ریزی کرده بود، استفاده می‌کند.

باید دانست که اگر آمریکا بخواهد بیش از این هزینه کند، تنها در پی به روی کار آوردن دولتی است که بتواند اشراف حداکثری را روی آن داشته باشد و اگر چنین حالتی اتفاق بیافتد بدون شک ایران را مد نظر قرار نخواهد داد و در بلند مدت هم احتمال دارد که دولت سوریه با مسکو هماهنگ نشود و حتی از روسیه دور شود.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینک‌ه غربی‌ها همچنان بر کناره‌گیری اسد اصرار دارند، عنوان کرد: موضوع مهمی که در چند روز اخیر نمایان شد این بود که نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه بر تدوین قانون اساسی جدید برای سوریه تاکید داشت که آن را برای تمامی طرفین لازم الاجرا دانسته است. اما مساله‌ای که در این بین نهفته، این است که جمعیت عظیمی از شهروندان سوریه هم اکنون در داخل کشور حضور ندارند و در حال مهاجرت به اروپا و کشورهای دیگر هستند که این موضوع می‌تواند پروسه سیاسی و حتی تقویت احزاب سیاسی و وجهه آنها را با مشکل مواجه کند. لذا مواضع چند روز گذشته جان کری در خصوص این که بشار اسد می‌بایست از قدرت کناره‌گیری کند، نمای دیگری از اوضاع سوریه را به تصویر می‌کشد که همچنان آنها بر موضع خود اصرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: در عرصه میدانی وضعیتی که به وجود آمده موجب شده تا حد زیادی داعش و جبهه النصره توان خود را از دست بدهند که در چند روز گذشته حملات راکتی جبهه النصره به حلب یکی از موضوعاتی بود که به عنوان متغییری تاثیرگذار، روند میدانی و حتی سیاسی سوریه را دستخوش تغییر کرد. به صورتی که شهر حلب به عنوان یکی از نقاط بسیار مهم و کلیدی از حیث اقتصادی - سیاسی محسوب می‌شود اما در این بین ما شاهد بودیم که وزیر خارجه عربستان صراحتاً به آمریکا درخواست داده بود که سلاح‌های دوش پرتاب در اختیار تروریست‌های مستقر در این شهر و سایر نقاط کلیدی سوریه قرار بگیرد تا با استفاده از آن بتوانند حملات هوایی روسیه و ارتش سوریه را پاسخگو باشد.

امیراحمدیان در پایان گفت: باید بگوییم که به هیچ وجه نمی‌توانیم حلب را با دمشق و حتی لاذقیه مقایسه کنیم. به صورتی که در این بین و به خصوص در امتداد آتش‌بس حلب ممکن است تجدید قوای جبهه النصره و ارتباط آن با ارتش آزاد سوریه صورت بگیرد که می‌تواند برای وضعیت فعلی سوریه و به خصوص حلب بسیار خطرآفرین باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز