خبرگزاری کار ایران

انتشار جزئیات جدید از معامله نفتی ترکیه با داعش

شبکه تلویزیونی «راشا تودی» مستند جدیدی تحت عنوان «به‌نام سود» از معاملات نفتی سری داعش با دولت ترکیه منتشر کرده است.

به گزارش ایلنا، تلویزیون «راشا تودی» مستند جدیدی تحت عنوان «به‌نام سود» از معاملات نفتی سری داعش با دولت ترکیه منتشر کرده است که تحولا شهر «الشدادی» در استان «الحسکه» در شمال شرق سوریه را به تصویر می‌کشد.

شهر نفت‌خیز الشدادی که زمانی تحت اشغال عناصر داعش بود، اوایل ۲۰۱۶ توسط نیروهای دموکراتیک سوریه آزاد شد.

این شبکه تلویزیونی به اسنادی در منطقه مذکور دست یافته است که ارتباط دولت ترکیه با تروریست‌های داعش، آن هم زمانی که این شهر را تحت اشغال داشتند را فاش می‌کند.

چندین گذرنامه با مهر ترکیه و در کنار آن‌ها تعدادی از وسایل تبلیغاتی داعش بخشی از اسنادی است که راشاتودی به آن اشاره می‌کند.

همچنین خبرنگاران راشاتودی فاکتورهای دقیقی را پیدا کرده‌اند که عناصر داعش آن‌ها را برای محاسبه درآمد روزانه از قاچاق نفت مورد استفاده قرار می‌دادند.

یکی از کارگران پالایشگاه نفت گفت: «البته، اگر داعشی‌ها به ترکیه نفت نمی‌دادند، نمی‌توانستند از آن‌ها سلاح بگیرند. آن‌ها با نفت می‌رفتند و با سلاح بازمی‌گشتند. این رفت و آمد‌ها به طور پیوسته ادامه داشت.»

عوامل ساخت این مستند همچنین با شماری از ساکنان محلی و نیز اعضای بازداشت‌شده داعش مصاحبه‌های اختصاصی انجام داده‌اند که چنین معامله سری این گروه تروریستی با ترکیه را تایید می‌کنند.

یکی از عناصر بازداشتی داعش می‌گوید که این گروه به ترکیه نفت می‌فروخت.

این در حالی است که ترکیه بار‌ها هرگونه همکاری و معامله نفتی با داعش را تکذیب کرده است.

 

کد خبر : ۳۶۶۷۲۵