خبرگزاری کار ایران

در سایه احتمال مداخله نظامی ترکیه در سوریه؛

هماهنگ کننده آمریکایی ائتلاف ضد داعش با مقامات ترک دیدار کرد

منابع رسمی اعلام کردند هماهنگ کننده آمریکایی ائتلاف جهانی مبارزه با گروه تروریستی داعش، در بحبوحه شایعات مبنی بر مداخله نظامی ترکیه در سوریه، روز سه‌شنبه در آنکارا با مقام‌ها ترکیه گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک منبع رسمی ترک، دیروز- سه‌شنبه- اعلام کرد ژنرال «جان آلن» هماهنگ کننده آمریکایی ائتلاف جهانی مبارزه با داعش، امروز گفت‌وگوهایی در آنکارا انجام می‌دهد.

این منبع که نخواست نامش فاش شود، تصریح کرد موضوع این گفت‌وگوها «طبعا مبارزه با گروه داعش» است.

براین اساس، این ژنرال سابق آمریکایی به همراه «کریستین ورموت» معاون وزیر دفاع در امور سیاست دفاعی آمریکا با فرماندهان نظامی و «فریدون سینیرلی اوغلو» معاون وزیر خارجه ترکیه دیدار خواهند کرد.

سفر این مقامات آمریکایی به آنکارا در شرایطی انجام می‎شود که رسانه های ترکیه از حدود 10 روز پیش گزارش می‌کنند که دولت آنکارا درصدد است عملیات نظامی در سوریه به بهانه دفع خطر داعشی‌ها از مرزهای خود و جلوگیری از پیشروی نیروهای کُرد که کنترل بخش اعظمی از منطقه مرزی با ترکیه را به دست گرفته‌اند، صورت دهد.

ارتش ترکیه از چند روز پیش تدابیر امنیتی خود را در طول مرزهای 900 کیلومتری ترکیه با سوریه تقویت کرده است .

این در حالی است که «احمد داود اوغلو» نخست‌وزیر ترکیه که حزب متبوعش یعنی «عدالت و توسعه» اکثریت کرسی‌های پارلمان را در انتخابات اخیر از دست داد، روز جمعه اعلام کرد کشورش در اندیشه عملیات نظامی در سوریه در آینده نزدیک نیست.

اوغلو با رد عملیات یک‌جانبه در سوریه، افزود «نباید کسی منتظر بماند که آیا ترکیه در آینده نزدیک در سوریه مداخله خواهد کرد یا نه، اینها تنها یک پیش‌بینی است.»

پس از آنکه گروه‌های شبه نظامی کُرد، اواسط ژوئن، عناصر تروریستی داعش را از شهر مرزی «تل‌ابیض» در سوریه عقب راندند، ‌آنکارا از تشکیل یک منطقه خودمختار کُرد در شمال سوریه نگران است .

ترکیه شبه نظامیان کُرد سوریه که با حزب کارگران کردستان ترکیه رابطه‌ای نزدیک دارند را به «پاکسازی قومی» در مناطق تحت کنترل خود برای تسهیل در ایجاد یک منطقه خودمختار متهم می‌کند.

کد خبر : ۲۸۹۰۴۷