خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع خبر داد:

70 پرونده مهم زمین خواری در استان‌ها شناسایی شد/ مسئله وقف یکی از عوامل بروز مشکل در عرصه مرتع و جنگل است

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع گفت: 70 پرونده مهم را در خصوص زمین‌خواری در استان‌های مختلف شناسایی کرده‌ایم که یک مورد آن بیش از 3 هزار هکتار جنگل در چهارمحال و بختیاری بوده است که با کمک دستگاه قضایی خلع‌ ید شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خداکرم جلالی-رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع- در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد بیان داشت:  ایران جزء کشورهایی است که روی کمربند خشک زمین قرار گرفته است و بحث تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین سبب کمبود آب شیرین و بیابان‌زایی شده است که استراتژی ما در سازمان جنگل‌ها حول 5 محور برای حل این مسئله شکل گرفته است.

او در ادامه تاکید کرد که حفاظت مشارکتی در 6 میلیون هکتار از اراضی کشور، تثبیت مالکیت دولت در 2 میلیون هکتار از اراضی و اجرای طرح کاداستر در 12 میلیون هکتار در عرصه‌های جنگلی و مرتعی از جمله سیاست‌های راهبردی سازمان جنگلها و مراتع و جزء اقداماتی است که انجام شده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع در مورد آخرین وضعیت خشکیدگی جنگل‌های بلوط کشور در منطقه زاگرس، گفت: خوشبختانه تغییرات اقلیمی نقش زیادی در مهار آفت‌های این جنگل داشت به طوریکه 2 مرتبه سرمایه منفی 10 درجه ببه کمک ما آمد و سبب شد بتوانیم حائلی بین مناطق آلوده و مناطق سالم ایجاد کنیم.

او همچنین در مورد آفت شب‌پره که به جان جنگل‌های شمشاد افتاده بود نیز گفت: با سمپاشی 200 هکتار از این جنگل با این آفت برخورد کرده‌ایم چرا که این آفت وارداتی است و سازمان حفظ نباتات به دنبال ردیابی منشأ آن است.

جلالی در رابطه بابرخورد با پدیده زمین‌خواری و بازپس‌گیری جنگل‌هایی که از منابع طبیعی در دست افراد افتاده بوده، گفت: در راستای اجرای احکام قضایی از 42 هزار و 200 هکتار از اراضی جنگل‌های کشور خلع‌ید شد و ایستگاه‌های دیده‌بانی و پایشی برای اطلاع به موقع از حریق تشکیل داده‌ایم، چرا که سالانه به طور متوسط 18 هزار هکتار اطفاء حریق در جنگلها و مراتع انجام می‌دهیم.

او در رابطه بابحث قاچاق چوب در جنگلهای شمال کشورگفت: طی 4 سال اخیر، 598 تن ذغال که به صورت غیرمجاز از چوب جنگل‌ها درست شده کشف شد و در کنار آن 6 هزار و 174 تن چوب، هیزم و بوته طی 3 سال اخیر کشف شده است.

به گفته رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع 295 پروژه در حوزه‌های آبخیزداری، بیابان‌زدایی، جنگل‌کاری در استان‌های مختلف کشور با اعتباری بالغ بر 50 میلیارد تومان افتتاح می‌شود.

او در مورد جنگل کاری در اطراف دریاچه ارومیه برای مبارزه با بیابان‌زایی و پدیده گرد و غبار گفت: با اشاره به کاهش شدید آب دریاچه ارومیه بین 250 تا 300 هزار هکتار زمین‌های اطراف دریاچه نیاز به اقدامات بیابان‌زدایی دارند که از سال 93 کار را شروع کرده‌ایم که 2800 هکتار نهال‌کاری، 19500  هکتار قرق و در سطح 400 هزار هکتار مدیریت چرا انجام گرفته است.

جلالی تاکید کرد که برای مهار بیابان‌زایی اطراف دریاچه ارومیه حداقل 10 سال زمان نیاز است که شاخص ارزیابی عملکرد سازمان جنگل‌ها و مراتع بین 19 دستگاه در ستاد احیای دریاچه ارومیه 100 است.

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع در مورد پرونده‌های مهم زمین‌خواری در استان‌های مختلف گفت: 70 پرونده مهم را در استان‌ها شناسایی کرده‌ایم که یک مورد آن بیش از 3 هزار هکتار جنگل در چهارمحال و بختیاری بوده است که با کمک دستگاه قضایی خلع‌ید شد.

او مسئله وقف در کشور را یکی دیگر از مسائلی دانست که امروز در عرصه مرتع و جنگل مشکلاتی ایجاد کرده است و در توضیح بیشتر این موضوع اظهار داشت: به عنوان مثال در آغ‌مشهد ساری در سالهای گذشته 5 هزار هکتار جنگل وقف شده و اکنون نایب خاص هم دارد و تفاهم‌نامه‌ای با سازمان اوقاف در همین راستا را داریم که تاکنون طی آن 700 هزار هکتار از این گونه جنگل‌ها را در 4 سال اخیر برگردانده‌ایم، چرا که معتقدیم باید فردی که مالک جایی است آن را وقف کند نه آنکه عرصه‌ای که متعلق به ملت است، وقف شود.

او تاکید کرد که از مجموع 2میلیون هکتار جنگل‌، یک میلیون هکتار آن در عرصه وقف قرار دارد که با تفاهم‌نامه‌ای توانسته‌ایم 700هزار هکتار آن را برگردانیم.

جلالی در مورد آخرین آمار آتش‌سوزی در جنگل‌ها گفت: یک هزار و 250 مورد آتش‌سوزی در 5 ماهه امسال داشته‌ایم که نسبت به 5 ماهه مدت مشابه سال گذشته 8 درصد کاهش داشته است و در کنار آن سطح آتش‌سوزی در جنگل‌ها 10 درصد کاهش یافته است.

او در مورد تعیین تکلیف زمین‌هایی که به تعاونی‌های مسکن واگذار شده اما همچنان در حد زمین باقی مانده و سند آن در دست مالکان است، گفت: اغلب این تعاونی‌ها در شمال تهران بوده که بالای 1800 متر ارتفاع دارند  و بنا بر دستور مقام معظم رهبری باید معوض این زمین‌ها داده شود.

جلالی ادامه داد: شورای عالی شهرسازی و معماری این مسئله را در دستور کار قرار داد و وزارت جهاد ملزم شد اراضی معوض را معرفی کند که نزدیک به 1500 هکتار زمین در شهرهای جدید اطراف تهران از جمله پردیس به عنوان جایگزین معرفی شد، اما خود افراد راضی نیستند خارج از تهران به آنها زمین داده شود.

او در مورد اجرای طرح تنفس در راستای احیای جنگلها نیز گفت: برخی می‌گویند باید جنگلها را رها کرد و کسی داخل جنگل نرود تا آن احیا شود اما برخی هم به روش‌های علمی معتقدند و اگر دولت بخواهد جنگل‌های شمال را به درستی مدیریت کنیم، باید سالانه 700 میلیارد تومان به ما بودجه داده شود، تا کل 2 میلیون هکتار اراضی را مدیریت کنیم، چرا که در برخی موارد ما حتی با تعداد محدود نیرو مواجه هستیم.

 

کد خبر : ۴۰۴۱۰۶