خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان هواپیمایی در پاسخ به ایلنا:

واگذاری ایران‌ایر بدون صندوق بازنشستگی به بخش خصوصی/ انتقادات خرید ایرباس 380 کارشناسی نیست

asdasd
کد خبر : ۳۴۷۵۷۹

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه تامین و تضمین خط مالی خرید هواپیما نباید بر روی دوش دولت باشد گفت: شرکت هواپیمایی ایران‌ایر به زودی بدون صندوق بازنشستگی به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی عابدزاده در نشست خبری صبح امروز با بیان اینکه سرمایه‌گذاری شرکت‌های هواپیمایی از چند طریق امکان‌پذیر است اظهار داشت: یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری ایرلاین‌ها به این نحو است که خط اعتباری برای تامین مالی خرید هواپیما از کشوری دریافت می‌کنند که دارای پوشش بیمه‌ای باشد.

وی افزود: در این موارد بیشتر دولت‌ها دخالت می‌کنند و تضمین و تامین خطوط اعتباری توسط دولت‌ها انجام می‌شود که ما سعی می‌کنیم وارد این مسیر نشویم.

رئیس سازمان هواپیمایی با بیان اینکه نمی‌خواهیم صنعت هوایی باری بر روی دوش دولت باشد ادامه داد: در بحث خرید هواپیما پیشنهاد ما این است که خط اعتباری توسط شرکت‌های فروشنده هواپیما تامین شود و پشتوانه لازم را هم از سیستم بانکی دریافت کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه روش مرسوم در دنیا این است که بدنه هواپیما به عنوان ضمانت تعریف شود گفت: هواپیماها دارای شناسنامه‌ای هستند که این شناسنامه ارزش بالایی دارد و در دنیا مرسوم است که در روش اجاره به شرط تملیک ضمانت پرداخت اقساط و فاینانس توسط بدنه هواپیما و شناسنامه آن تامین شود.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در صنعت هوایی بسیار سنگین است و برای خرید 100 فروند هواپیما قرارداد 10 میلیارد دلاری منعقد می‌شود گفت: به همین دلیل است که دولت نباید سرمایه‌ خود را به عنوان خط مالی و اعتباری تعریف و تضمین کند.

عابدزاده با بیان اینکه فاینانس و استفاده از بیمه شرکت‌های معتبر بین المللی نیاز به یک فرایند خاص دارد گفت: سازمان هواپیمایی می‌تواند این فرایند خاص و پیچیده را تسهیل و فراهم آورد.

 

انتقاد به خرید ایرباس 380 کارشناسی نیست

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به انتقاداتی که به خرید 12 فروند ایرباس 380 شده است گفت: معتقدم کسانی که انتقاد کرده‌اند به صورت مستقیم و نزدیک وارد مباحث این معامله و سیستم نشده‌اند چرا که اگر در این قرارداد تمرکز می‌شدند متوجه اتفاق بزرگی که در صنعت هوایی در حال وقوع است می‌شدند.

وی ادامه داد: وقتی می‌گوییم برای خرید هواپیما از خط اعتباری دولت استفاده نکنیم و صاحبان سهام شرکت‌های فروشنده هواپیما این تامین مالی را انجام دهند معتقدیم که به نفع کشور کار کرده‌ایم.

عابدزاده افزود: بسیار شنیده‌ام که ناوگان هوایی ما نیازی به هواپیماهای بزرگ ندارد و تعجب می‌کنم از اینکه 37 سال پیش زمانی که جمعیت کشور ما 30 میلیون نفر بود بزرگترین ناوگان هوایی دنیا، یعنی هواپیمای 100/747 با ظرفیت 500 نفر در اختیار ما بود. حال چطور می‌شود که پس از 37 سال هواپیماهای بزرگ به درد ناوگان هوایی ما نمی‌خورد.

وی با تاکید بر اینکه انتقادات به خرید ایرباس‌های 380 کارشناسی نیست گفت: اگر ایرباس 380 هواپیمای مناسبی نیست چطور می‌شود که همسایگان ما 50 فروند از این تایپ هواپیما را در اختیار دارند.

رئیس سازمان هواپیمایی با بیان اینکه در حال حاضر فرودگاه حضرت امام توانایی پذیرش ایرباس‌های 380 را دارد گفت: در طول دوران توسعه ناوگان هوایی و ورود هواپیماهای جدید این امکان در سایر فرودگاه‌ها هم بوجود می‌آید.

هواپیماهای تکنولوژی دهه 80 کنار می‌رود

رئیس سازمان هواپیمایی با بیان اینکه هر هواپیما یک عمر اقتصادی دارد گفت: قرار نیست از یک هواپیما به مدت 30 سال استفاده کنیم و به طور قطع هر هواپیمایی 15 تا 18 سال بازدهی اقتصادی دارند.

وی ادامه داد: هواپیماهای خریداری شده در طول عمر مفید خود باید سوددهی داشته باشند و پس از آن از ناوگان هوایی خارج می‌شوند.

عابدزاده با بیان اینکه در هر بازه زمانی مشخص تکنولوژی جدیدی وارد صنعت هوایی می‌شود گفت: تا دهه 80 یک تکنولوژی و از دهه 80 تا سال 2000 یک تکنولوژی دیگر و از سال 2000 به بعد هم تکنولوژی جدیدی به صنعت هوانوردی وارد و معرفی شد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر در پروازهایمان از هواپیماهایی با تکنولوژی دهه 80 استفاده می‌شود که آرام آرام این هواپیماها از ناوگان خارج می‌شوند.

تک نرخی شدن ارز ثبات را به صنعت هوایی می‌آورد

رئیس سازمان هوانوردی با بیان اینکه صنعت حمل و نقل هوایی از یک دوران بسیار سخت عبور کرده است گفت: در طول 35 سال اخیر نرخ‌های تحمیلی برای هر یک ساعت پرواز به ایرلاین‌ها دیکته می‌شد که شرکت‌های هواپیمایی هم هرگز نتوانستند با نوسانات نرخ ارز و تورم قیمت بلیت خود را تنظیم کنند.

وی تاکید کرد: به طور قطع با تک نرخی شدن ارز صنعت حمل و نقل هوایی هم وارد دوره ثبات خواهد شد.

عابدزاده ادامه داد: شرایط صنعت حمل و نقل هوایی نسبت به سایر صنایع بهتر است و توانسته‌ایم وارد بازارهای جهانی شویم.

ایران‌ایر طبق قانون به بخش خصوصی واگذار می‌شود

وی با بیان اینکه در بحث آزادسازی نرخ بلیت هواپیما زمانی دولت وارد بازار می‌شود که ایرلاین‌ها بخواهند برخلاف حقوق مردم همدستی کنند و یا قصد حذف رقبای خود از بازار را داشته باشند گفت: به طور قطع ایران‌ایر در شرایط جدید باید به بخش خصوصی واگذار شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته سعی شد هما (ایران ایر) به بخش خصوصی واگذار شود گفت: به دلیل بزرگی کار و محدودیت‌هایی که وجود داشت واگذاری این شرکت‌ بزرگ به بخش خصوصی ممکن نبود و بخش خصوصی هم توان خرید این شرکت را نداشت.

عابدزاده با بیان اینکه در ترکیب جدید قرار است ساختار مالی و اداری ایران ایر براساس استانداردهای جهانی تعریف شود گفت: پس از اصلاح ساختار، ایران‌ایر را یا از طریق بورس و یا از طریق فروش سهام و یا به‌طور سهامی عام به بخش خصوصی و یا عمومی واگذار می‌کنیم.

وی افزود: از آنجایی که ایران‌ایر زیرساخت‌های بسیار قوی‌ دارد فضای خوبی برای سرمایه‌گذاری در این شرکت فراهم است و به طور قطع ایران‌ایر باید از دولت جدا و وارد بازار رقابتی شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این سوال ایلنا مبنی بر اینکه چگونه مشکل صندوق بازنشستگی این شرکت برای واگذاری به بخش خصوصی را حل می‌کنید گفت: برای صندوق بازنشستگی هما هم برنامه‌هایی داریم و به مجلس ارائه کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: به زودی صندوق بازنشستگی هما متولی پیدا می‌کند و این مشکل اساسی هما را حل می‌کنیم.

عابدزاده با بیان اینکه به طور قطع نمی‌توان با وجود صندوق بازنشستگی ایران‌ایر را به بخش خصوصی واگذار کرد گفت: صندوق بازنشستگی باعث شده ایران‌ایر نتواند به راحتی وارد بازار و رقابت شود.

تصمیمی برای ادغام و یا حذف ایرلاین‌ها نمی‌گیریم

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موضوع کفایت سرمایه ایرلاین‌ها گفت: به شرکت‌های هواپیمایی فرصت 6 ماهه داده‌ایم تا ساختار مالی خود را اصلاح و ترمیم کنند.

وی با بیان اینکه هیچ اجباری وجود ندارد که ایرلاین ها در صورت عدم کفایت سرمایه ادغام یا حذف شوند اظهار داشت: ایرلاین‌ها خودشان باید درباره وضعیت و شرایط مدیریتی خود تصمیم بگیرند اما برای اینکه بتوانند از بانک‌ها وام دریافت کنند باید ساختار مالی قوی داشته باشند که با این ساختار امکان دریافت تسهیلات و ورود به بازارهای جهانی را ندارند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز