خبرگزاری کار ایران

بنیانگذار بنیاد فرهنگ کاشان

دانشگاه مغز متفکر جامعه است

بنیانگذار بنیاد فرهنگ کاشان و عضو هیئت امنای دانشگاه کاشان گفت: دانشگاه مغز متفکرجامعه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان حسین محلوجی در جمع اعضای شورای دانشگاه کاشان، دانشگاه را خلق کننده و تکامل دهنده علم و تکنولوژی، افزایش دهنده توان فکری و ثروت معنوی و مادی جوامع و سرانجام دستیابی به توسعه همه جانبه و توسعه پایدار آن‌ها دانست.

وی با بیان اینکه، انسان نادان، انسان بی‌دانش و کم دانش در طول تاریخ نتوانسته است و در خیالش هم نمی‌گنجید که از وضعیت فلاکت بار اولیه خود را‌‌‌ رها کند و به سوی سعادتمندی و توسعه گام بردارد افزود: خروج انسان از وضعیت اسف بار و زندگی کردن به شیوه بهائم و راه یافتن به زندگانی انسانی و حرکت به سوی برخورداری از کیفیت بالای زندگی، مدیون رشد و توسعه دانشگاه‌ها و خارج شدن علم از چنگ اشخاص معدود و عمومی شدن آن است.

بنیان‌گزار بنیاد فرهنگ کاشان اظهار داشت: دانشگاه‌ها پیشتاز رشد و توسعه جوامع و حرکت آن‌ها به سوی سعادتمندی است.

محلوجی به ظرفیت و توان بالقوه دانشگاه‌ها در تمامی زمینه‌ها اشاره کرد و افزود: دانشگاه نباید خلق کنندۀ علم و تکنولوژی و بهبود زندگی جوامع باشد، ولی خودش در وضعیتی تاسف بار زندگی کند.

وی خاطر نشان کرد: قوانین موجود به دانشگاه‌ها وهیئت‌های امنای دانشگاه‌های ایران مجوز‌ها و اختیاراتی داده است که مدیران دانشگاه‌ها باید با جسارت و بلند پروازی از این ابزار‌ها برای متحول کردن دانشگاه‌ها بهره بگیرند.

عضو هیئت امنای دانشگاه کاشان افزود: قانون و دولت وقتی این همه صلاحیت و مجوز و اختیار به هیئت امناء و مدیران دانشگاه‌ها داده، دیگر نباید برای هر کاری دست به سوی دولت دراز کند و خواستار حمایت مادی دولت بشود.

محلوجی تاکید کرد: دانشگاه کاشان و دانشگاه‌های دیگر، در خصوص دانشگاه‌های اول جهان (هاروارد، پرینستن، برکلی، ‌ام. آی. تی، آکسفورد، کمبریج، سوربن، تورنتو و...) مطالعه جدی بکنند و ببینند آن‌ها چگونه تأمین مالی و اداره می‌شوند. آیا آن دانشگاه‌ها صبح تا شب دستشان برای گرفتن کمک به سوی دولت‌ها دراز است؟

به گفته وی، دانشگاههای ما از یک طرف می‌خواهند از منتهای آزادی برخوردار باشند، ولی در عین حال، همواره چشمشان به سوی دولت، مجلس و دولت دراز است و این درست و منطقی نیست.

وی خاطر نشان کرد: دانشگاهی که هزاران دانشجو و گروه کثیری استاد مبرز دارد خودش باید خودش را تأمین مالی و فیزیکی بکند، و پس از آن است که می‌تواند ازدولت و دولتی بودن فاصله بگیرد.

محلوجی با بیان اینکه دولت تا روزی که پول می‌دهد دستور هم می‌دهد و تبعیت کامل دانشگاه‌ها را نیز طلب می‌کند افزود: منظور این نیست که دانشگاه فعالیت‌های علمی‌اش را تعطیل کند و از صبح تا شب دنبال پول سازی برود، ولی دانشگاه باید به تمامی امکانات خودش و به ذخیره‌های انسانی و علمی خودش فکر کند و به توان تکنولوژیک و اجتماعی خودش توجه داشته باشد و بعد ببیند این سرمایۀ عظیم که در اختیار دارد برای خود دانشگاه نیز بهره زا می‌تواند باشد یا نه. اگر نباشد، یک جای کار‌ها عیب دارد و باید آن را بیابیم و برطرف کنیم.

عضو هیئت امنای دانشگاه کاشان با اشاره به اینکه کاشان در تمامی زمینه‌های علمی، فرهنگی، ادبی و هنری، هنرمندان خلاق و شخصیت‌های برجسته‌ای دارد افزود: با بهره گیری از فکر و ایدۀ این افراد نیز می‌توان زمینه‌های کارآفرینی را فراهم کرد.

در این نشست رئیس دانشگاه کاشان نیز گزارشی از روند فعالیت‌های جاری، عمرانی و اداری و مالی دانشگاه ارائه کرد و رؤسای دانشکده‌ها نیز دیدگاه‌های خود را بیان کردند.

 

کد خبر : ۳۱۰۱۳۰