خبرگزاری کار ایران

عضوهیئت علمی دانشگاه تهران:

زندگی به بافت‌های قدیمی برگردانده شود

asdasd
کد خبر : ۲۷۴۰۱۰

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: دچار فقر نگرش نسبت به مسائل شهری هستیم درحالیکه بافت تاریخی بعنوان یک سرمایه فرهنگی، تاریخی، علمی و پژوهشی نیازمند توجه و بازنگری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا در کاشان محمدتقی رهنمایی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران پیش از ظهر امروز در افتتاحیه اولین همایش بافت‌های تاریخی و فرسوده شهری کاشان که توسط شهرداری کاشان با حضور اساتید دانشگاه‌ها و نخبگان علمی کشور در سالن آزادی دانشگاه کاشان برگزارگردیده است، شهر‌ها را حافظه تاریخی تمدن بشری دانست و تصریح کرد: شهرکاشان در پاسداشت و نگهداری از این سرمایه عظیم گام‌هایی اساسی برداشته است و می‌تواند با یک برنامه ریزی مناسب در کنار برگزاری همایش‌های اینچنینی بعنوان پیشتاز این عرصه در کشور مطرح شود.

وی استان اصفهان را دومین مرکز اقتصادی کشور و یک مرکز گردشگری، فرهنگی، تاریخی دانست و افزود: متاسفانه درحالیکه دانشگاه اصفهانم در جمع آوری و باز توزیع ترافیک می‌تواند تاثیرگذار باشد در تعیین برنامه و راهبردهای عملیاتی گم شده است. محمد تقی رهنمایی اظهار داشت: کاشان دغدغه‌های شهرنشینی شتابانت را به خود ندیده است و در طول زمان توسعه یافته و رشد کرده است و از آلوده شدن به مظاهر تمدنی پوچ و بی‌هویت جلوگیری شده است و اگوی مناسبی برای شهرهای دیگر است.

وی ضمن تمجید به نگاه شهردار کاشان و تاکید بر سیاست گزاری تشویقی در زمینه احیای بافت قدیمی گفت: بافت‌های قدیمی بعنوان سرمایه فرهنگی و سرمایه شهری نیازمند توجه است.

وی درمورد تاریخچه دیار نخستین‌های جهان به وجود دریای ساوه در شرق این شهر اشاره کرد و افزود: در گذشته دریای ساوه در کنار این شهر باعث سرسبزی و ساحلی شدن اقلیم هوای منطقه و اکوسیستم طبیعی شده بود که در دوره‌های تاریخی این منطقه را تبدیل به یک شهر خشک نموده است.

وی وجود سردابه‌های خنک و طبیعی در داخل خانه‌های قدیمی را نشان از به خدمت گرفتن عقل و هوش و ذکاوت مردمان کویر برای حل نیازهای خود دانست واظهار داشت: سردابه‌ها، بادگیر‌ها، معماری گودال باغچه، و طراحی فضاهای خاص درونی منازل بعنوان یکی از شاخصه‌های بارز معماری در خدمت حل نیاز‌هایشان در دنیا مطرح است.

عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان سکونت مداوم و مهاجرت کم مردمان این شهر و ایجاد روابط اقتصادی و تجاری، و آگاهی از اهمیت تولید، توزیع، مصرف و ساخت گذر‌ها و کوچه‌های تنگ و باریک بعنوان سپر دفاعی از دیگر شاخصه‌های بارز هوش و ذکاوت مردمان اینکهن دیار است.

وی ابراز امیدواری کرد تا با بازگرداندن روح زندگی در بافت‌های قدیمی و تعریف موقعیت مکانی، کاربری، معماری، اجتماعی، تاریخی، فرهنگی، فیزیکی، کالبدی با مصالح و چیدمان خاص و ایجاد ایمنی و امنیت مورد توجه قرار گیرد.

نخستین همایش ملی بافت فرسوده و تاریخی شهری توسط شهرداری کاشان از امروز آغاز و تا دهم اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت که در آیین اختتامیه همایش از لوگوی اردیبهشت کاشان که توسط شهرداری کاشان طراحی شده است رونمایی خواهد شد.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز