خبرگزاری کار ایران

مسئول مرکز راهبردی پیشرفت و عدالت استان یزد عنوان کرد:

تمرکز استان در یزدنوین روی سرمایه های انسانی است

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۴۳۲۱

نخبگان یزدی، بازوی اجرایی مدیران هستند

مسئول مرکز راهبردی پیشرفت و عدالت استان یزد با تشریح اقداماتی که برای اجرای سند یزدنوین انجام شده ‌است، گفت: تمرکز استان در یزدنوین روی سرمایه های انسانی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، اکرم فداکار در نشست هم‌اندیشی مرکز راهبردی پیشرفت و عدالت استان اظهار داشت: قطعا هر دستگاهی در ابتدای هر دولت مشغول اقدامات روزمره خود است اما استاندار یزد با نگاهی متفاوت و افزایش فعالیت های بین بخشی دستگاه ها در صدد اقدامی موثر و ماندگار برآمدند که نتیجه این نگاه و تفکر تدوین یزدنوین بود که در مرحله بازنگری است.

وی با بیان اینکه در تدوین برنامه های یزدنوین پس از اینکه محورهای مختلف انتخاب شدند و روشن شد ادامه داد: از دل سند آمایش و با اجماع نخبگانی موضوعات با اهمیت انتخاب و در ۱۵ محور در سند تحولی یزدنوین دیده شد.

مسئول مرکز راهبردی پیشرفت و عدالت با بیان اینکه سند یزدنوین که امروز در حال بازنگری و تدوین است آینده استان و فرزندان ما را رقم می زند اضافه کرد: همه ذینفعان حوزه های ۱۵ گانه یزدنوین در تدوین این سند اجماع دارند.

وی با بیان اینکه فاز یک و دو تدوین شده و مسئولیت کنترل و پایش این پروژه ها در دست سازمان مدیریت و برنامه ریزی بوده، با نظر استاندار یزد هر محور یک مسئول پیگیری ویژه دارد عنوان کرد: این نگاه برای افزایش هم افزایی دستگاه های متولی است تا از روزمرگی ها در پیشرفت پروژه جلوگیری شود و تحقق این محورها سرعت بیشتری به خود بگیرد.

فداکار با بین اینکه سند یزدنوین یک موجود زنده است تصریح کرد: بازنگری و کنترل و پایش فاز یک و دو در حال انجام است و به زودی نسخه جدید و نهایی از آن منتشر می شود و فاز سوم نیز در حال تدوین است.

وی با اشاره به اینکه سرمایه های انسانی و عدم کادرسازی از چالش های جدی در استان یزد هستند تصریح کرد: برای رسیدن به رشد و توسعه و تمدن سازی و عبور از وضع موجود نیاز داریم که تحول در آموزش و پرورش را جدی بگیریم.

مسئول مرکز راهبردی پیشرفت و عدالت استان یزد با بیان اینکه سند یزدنوین سه پیوست دارد که در خصوص بهره وری و نوآوری و فرهنگی است ادامه داد: راه نجات از همه چالش ها موضوع اقتصاد دانش بنیان است و در شرایطی مواجه هستیم که همه چالش ها و بحران ها در هم تندیده شده اند و می توانیم با استفاده از حوزه دانش بنیان، فناوری و نوآوری در بهبود فرآیندها و ساختارها اثرگذار باشیم.

وی با بیان اینکه پروژه های محورهای ۱۵ گانه با نگاه نفوذ نوآوری و فناوری دیده شده تصریح کرد: سند یزدنوین مبتنی بر مشارکت بخش خصوصی و مردم در کنار اقدامات دولت برای توسعه استان است و توانسته بستر مناسبی را برای مردمی‌سازی توسعه در یزد فراهم سازد.

این مسئول با بیان اینکه سند یزدنوین به شکلی تدوین شده که در اجرا نیز قابل تحقق باشد ادامه داد: یکی از مشکلات برنامه‌هایی که تاکنون برای توسعه تهیه شده اجرای درست آن بوده است که سیاست‌های اجرایی دیده نمی‌شوند اما در سند یزد نوین، رویکرد جمع‌سپاری با مشارکت بخش خصوصی، صاحب نظران دانشگاهی و مدیران دستگاه‌ها در ۱۵ محور برای توسعه استان با قابلیت اجرا پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: در قالب این سند برنامه‌های متعدد اجرایی با رویکرد تمدن‌سازی دیده شده است و بکارگیری ذی‌نفعان هر بخش و مردمی سازی عملی در قالب ۱۷۸ پروژه برنامه‌ریزی شده که بخشی از این پروژه‌ها هم اکنون در حال اجراست و باید مراقبت شود که در فرایند اجرا دچار روزمرگی نشوند که به همین منظور مرکز راهبردی پیشرفت و عدالت روی پروژه‌ها تمرکز مستمر دارد و اصلاح و تکمیل آنها را دنبال می‌کند.

فداکار با اشاره به نقش مهم سرمایه های انسانی در توسعه استان تصریح کرد: در استان روی سرمایه انسانی بیشترین تمرکز صورت گرفته زیرا تمدن‌سازی مستلزم تربیت منابع انسانی کارآمد است و در کنار آن تلاش می‌شود تا گفتمان‌سازی در تمام سطوح جامعه برای تحقق اهداف این افق اتفاق بیفتد.

مسئول مرکز راهبردی پیشرفت و عدالت استان یزد با تشریح برخی شاخص‌های استان در ارتباط با افق و برنامه‌های سند یزد نوین اظهار داشت: سهم اقتصاد دانش‌بنیان در این سند بالا پیش‌بینی شده و با اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته است، امسال افزایش ۲۹ درصدی شرکت‌های دانش بنیان را در استان شاهد هستیم.

فداکار با تاکید بر اینکه تمام محورهای افق یزد نوین با نگاه به آینده است، ادامه داد: به عنوان نمونه در زمینه توسعه گلخانه‌ها اجرای سیستم‌های نوین در این زمینه در دستور کار است و در زمینه تولید بذر نیز با وجود آنکه احساس می‌شد در استان زمینه این فعالیت وجود ندارد اما اقدامات مختلفی در ارتباط با یک هزار و ۱۵۰ لاین بذر هیبریدی در حال پیگیری است که نتیجه آن تولید ۲۰ بذر جدید بوده که مورد کشت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در این سند نخبگان بازوی اجرایی مدیران استان هستند اضافه کرد: توسعه مزارع تولید برق خورشیدی، برنامه‌ریزی برای به روزرسانی صنعت نساجی و پوشاک به عنوان یک مزیت‌ مهم اقتصادی استان، توسعه ورزش همگانی با توجه به اهمیت سلامت شهروندان، راه‌اندازی و ایجاد شرکت حمل و نقل باربری ریلی با توجه به رتبه نخست استان یزد از دیگر برنامه‌های اجرایی استان در راستای اجرای سند یزد نوین هستند.

مسئول مرکز راهبردی پیشرفت و عدالت استان یزد همچنین با تأکید بر لزوم قیاس پروژه‌ها و برنامه‌های تحولی گفت: مهم‌ترین امر در برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش مهارت‌پروری است که در این سال ها به درستی به آن توجه نشده و برای آینده استان باید روی این موضوع تمرکز و توجه شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز