خبرگزاری کار ایران

گلایه یزدی‌ها از عدم صدور وکالت تعویض پلاک در دفترخانه‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۷۲۶۳

دفترخانه‌های اسناد رسمی استان یزد بر خلاف مصوبه دادستان کل کشور از صدور وکالت‌نامه تعویض پلاک با برگ سبز خودداری می‌کنند که این موضوع تخلف به شمار می رود و موجب گلایه های مردم و گرفتار ی برای آنها شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، به رغم اینکه دادستان کل کشور و دادستان استان یزد، برگه سبز صادر شده از سوی نیروی انتظامی را به عنوان سند خودرو به رسمیت می‌شناسند اما دفترخانه‌ها برای صدور وکالت‌نامه تعویض پلاک، گوش شنوایی ندارند و از صدور وکالت نامه خودداری می‌کنند.

روال خرید و فروش خودرو تا پیش از این مهم و ابلاغ قوه قضائیه به استان ها برای به رسمیت شناختن برگ سبز خودرو بر این بوده که برای خودروی معامله شده، خریدار پس از خرید خود به دنبال دریافت وکالتنامه تعویض پلاک می رود و پس از صدور وکالتنامه و انجام مراحل تعویض پلاک، با حضور دوباره در دفترخانه سند قطعی به نام خریدار منقل می شد اما اکنون این رویه دچار تغییر شده و نیازی به سند قطعی از سوی دفترخانه ها نیست و دفترخانه ها به دلیل اینکه از عدم ثبت سند دفترخانه ای متضرر می شوند با خریدار در صدور وکالت تعویض پلاک همکاری نمی کنند.

این در حالی است که از نظر قانونی، برگه سبز خودرو، سند مالکیت شناخته شده و دیگر به تنظیم سند در دفترخانه ها نیازی نیست اما معامله گران خودرو و خریدار و فروشنده در شرایط فعلی با این چالش مواجه هستند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل استان یزد در این باره با ابراز تأسف از نقص قانون از سوی دفترخانه های ثبت اسناد اظهار داشت: متاسفانه دفتر‌های اسناد رسمی با قانون شکنی خود، وکالت تعویض پلاک بر روی برگ سبز صادر نمی‌کنند.

سیدحسن ضیایی با بیان اینکه چندسال اخیر بین نیروی انتظامی و دفترخانه ها برای سند رسمی دفترخانه‌ای اختلاف بود و در نهایت تنظیم سند در دفتر اسناد رسمی کنار رفت افزود: در زمان تعویض پلاک، مشخصات فروشنده و خریدار ثبت می‌شود و برگ سبز صادر خواهد شد بنابراین نیازی به سند دوم با عنوان سند دفترخانه ای که هیچ کجا هم استفاده نمی‌شود نیست.

وی با بیان اینکه پس از تعویض پلاک در مراکز تعویض پلاک تنها به برگ سبز خودرو اکتفا کرده و الزامی برای مراجعه به دفترخانه‌ها و تنظیم سند رسمی نبوده ادامه داد: چند سال قبل بالای برگ‌های سبز که هنگام فروش خودرو به مالک ارائه می‌شد، نوشته بود شناسنامه وسیله نقلیه و مدتی بعد نوشتند سند مالکیت و ابلاغ جدید نیز حجت را تمام کرده و نیازی به حضور در دفترخانه برای تنظیم سند نیست.

به گزارش ایلنا، ۱۳ شهریورماه بود که محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در نامه‌ای خطاب به دادستان‌های کل کشور بر تلقی برگ سبز خودرو صادره از شرکت‌های تولیدی به عنوان سند مالیکت تأکید کرد اما این مساله به مذاق کانون سردفتران و دفترخانه های رسمی خوش نیامده و آنها اعتراض خود را به این موضوع اعلام کرده اند.

در روزهای گذشته اما بسیاری از شهروندان از عدم تنظیم وکالتنامه رسمی انتقال خودرو برای متقاضیان در دفاتر اسناد رسمی گلایه داشته و از مسئولان انتظار حل موضوع را دارند.

پیگیری های خبرنگار ایلنا برای روشن شدن موضوع از طریق رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان یزد در این خصوص بی نتیجه ماند اما آنگونه که شواهد نشان می دهد، دفترخانه‌های ثبت اسناد رسمی از صدور وکالتنامه تعویض پلاک خودرو خودداری کرده و صدور وکالتنامه را منوط به سند رسمی عنوان می‌کنند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز