خبرگزاری کار ایران

سفیر بلغارستان در ایران:

تاسیس شورای مشترک اقتصادی ایران و بلغارستان ضروری است/ صنایع‌ دستی ایران می‎تواند پایه جذب جهانگردان باشد

سفیر بلغارستان در ایران، تاسیس شورای مشترک اقتصادی ایران و بلغارستان با هدف ارتباط بیشتر بین دو کشور را ضروری خواند.

به گزارش ایلنا از یاسوج، هریستو پولنداکف در نشست با فعالان اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد که بلغارستان برای تاسیس شورای مشترک اقتصادی تمایل فراوانی دارد و در این بین آمادگی خود را برای راه‌اندازی این شورا اعلام کرد.

وی با بیان اینکه برای برقراری ارتباط بلغارستان و ایران در حوزه‌های اقتصادی اطلاعات لازم را داریم، خاطرنشان کرد: ما در سطح بین‌دولتی اولویت‌های خود را مشخص کرده‎ایم و دو کشور به تفاهم رسیده‌اند که سرمایه‌گذاری متقابل داشته باشند.

سفیر بلغارستان در ایران با بیان ویژگی‌های خاص اقتصادی کشور خود و دلایل برقراری ارتباط با ایران در این حوزه تصریح کرد: با این چشم‌انداز که اقتصاد نه تنها در کشور شما بلکه در کشور ما هم روبه توسعه بوده، این دو اقتصاد به هم وصل خواهند بود.

پولنداکف گفت: دسترسی به انرژی ارزان از دیگر توانمندی‎های دو کشور بوده و اگر ما و شما با یک متحد دیگر که در شرایط یکسانی به سر می‌بریم مشارکت داشته باشیم محصول نهایی می‌تواند با قیمت بیشتری به فروش برود.

وی حمل و نقل ارزان را از دیگر نقاط مشترک بلغارستان و ایران عنوان و تصریح کرد: نقطه مشترک سومی که دو کشور دارند این است که همه همسایه‌های شما دوست ما هستند و همه همسایگان ما دوست شما هستند که این موضوع کالا را قابل فروش می‎کند چون هیچ تضادی وجود ندارد.

سفیر بلغارستان در ایران افزود: صنایع دستی ایران می‎تواند پایه جذب جهانگردان باشد. فرش‌ها و گلیم‌های فارسی در همه جهان معروف هستند و همه تمایل به دسترسی به این فرش‎ها دارند.

پولنداکف همچنین به وضعیت کنونی صنایع تبدیلی در بلغارستان اشاره و یادآور شد: امنیت غذایی، کیفیت کالا، نظافت و تمیزی، مهلت اعتبار و عمر انبارمانی فرآورده از نکات مورد توجه در صنایع تبدیلی است و محصولات باید به گونه‌ای بسته‌بندی شود که به‌راحتی حمل شوند.

وی گفت: امروزه ما از ضایعات محصولات هم برای تغذیه حیوانات استفاده می‌کنیم و روزی ما حیوانات را با نان تغذیه می‌کردیم و الان نان به جایی می‌رود که باید وجود داشته باشد.

سفیر بلغارستان در ایران، احترام به جهانگردان برای بازشدن درب‌های اقتصادی به کشورها را ضروری خواند و اظهارداشت: به‌طور حتم نیمی از جهانگردان برای تجارت به کشورها سفر می‌کنند و نیمی از آنها سر میز مذاکرات می‌نشینند.

پولنداکف همچنین به دلایل حضور خود در کهگیلویه و بویراحمد اشاره و خاطرنشان کرد: استان شما در زمینه تولید محصولات باغی، گیاهان دارویی، شیلات و پردازش میگو ظرفیت‌های خوبی دارد و هر کدام از شما که می‌تواند اطلاعاتش را در زمینه‌ای که تخصص دارد با ما در میان بگذارد.

وی گفت: به‌طور مثال ما در کشورمان آرد بلوط نداریم؛ اگر در این‌باره اطلاعاتان را درباره کیفیت این فرآورده و نقش آن در سلامت انسان در اختیار ما قرار دهید معامله بزرگی می‌تواند انجام شود.

سفیر بلغارستان در ایران افزود: شما جزئی از تجارت و بازرگانی هستید و خیلی خوب می‌دانید تجارت با فشار آوردن انجام نمی‌شود و در کشور من بخش‌خصوصی بسیار آزاد است و فشار تحمل نمی‌کند.

پولنداکف گفت: همه اطلاعات کسب کرده در اینجا را در اختیار انجمن‌ها و تجار بلغاری قرار خواهم داد و امیدوارم نتیجه کار از طریق اشخاص مکاتبه‌کننده به شما رسانده شود.

کد خبر : ۴۳۷۰۳۵