خبرگزاری کار ایران

تجهیز ۲ میلیون هکتار اراضی کشاورزی به سیستم‌های هوشمند آبیاری تا سال ۱۴۱۱

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۷۹۹۵

۲ میلیون هکتار از اراضی آبی کشاورزی در قالب برنامه‌ای تا سال ۱۴۱۱ در صورت تامین اعتبارات مالی به سیستم‌های آبیاری هوشمند مجهز می‌شوند.

به گزارش ایلنا از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: برنامه ما این است تا سال ۱۴۱۱ در راستای اهداف سند امنیت غذایی دانش‌بنیان، بیش از دو میلیون هکتار اراضی آبی کشاورزی را به سیستم‌های آبیاری هوشمند تجهیز کنیم.

فریبرز عباسی افزود: به منظور تحقق این برنامه تاکنون ۵۰ پایلوت هوشمندسازی برای انواع روش‌های آبیاری در سطح پنج هزار هکتار از اراضی آبی کشاورزی کشور اجرا شده است.

وی اظهار داشت: تقریبا در همه استان‌ها، پایلوت هوشمندسازی سیستم‌های آبیاری اجرا می‌شود و برخی استان‌ها مانند اصفهان ۱۰ تا ۱۵ پایلوت را اجرا کرده‌اند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: نتایج برخی از پایلوت‌ها نشان می‌دهد که هوشمندسازی سیستم‌های آبیاری موجب افزایش ۵۰ درصد عملکرد تولید، ارتقای بیش از ۵۰ درصد بهره‌وری و کاهش حدود ۲۰ درصدی آب آبیاری شده است.

وی گفت: معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی مصمم است، سیستم‌های هوشمند آبیاری را با توجه به مزیت‌های آن در اراضی آبی کشاورزی توسعه دهد.

عباسی با بیان این که هوشمندسازی سیستم‌های آبیاری شامل دو بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است، اذعان داشت: بخش نرم‌افزاری شامل داده‌ها و اطلاعات ماهواره‌ای و بخش سخت‌افزاری شامل سنسورها برای اندازه‌گیری رطوبت و دمای خاک و سایر پارامترها است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز