خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخمگذار استان تهران:

سویای مرغداران به‌خوبی تامین نمی‌شود/ کیفیت پائین سویای داخلی/ حذف زودهنگام گله‌های مرغ تخمگذار

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۳۶۵۱

مدیرعامل اتحادیه کشاورزی مرغداران مرغ تخمگذار استان تهران گفت: وضعیت نامناسب تامین سویا باعث شده است که توجیه اقتصادی تولید تخم مرغ پائین بیاید و مرغداران اقدام به حذف زودتر از موعد گله‌های خود کنند.

به گزارش ایلنا، امیرحسین حبیبیان در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت تامین کنجاله سویا، گفت: وضعیت کنجاله سویا کمافی‌السابق است؛ طبق برخی گفته‌ها یکی دو کشتی کنجاله سویا وارد شده و فعلا به‌صورت مقطعی قیمت سویا در بازار آزاد کاهش جزیی داشته اما عملا هنوز در سامانه «بازارگاه» امکان دسترسی آسان مرغداران به کنجاله سویا فراهم نیست و مرغداران با محدودیت مواجه هستند.

وی افزود: حتی دسترسی تشکل‌ها نیز به سامانه بازارگاه برای خرید کنجاله سویا به‌صورت مقطعی محدود می‌شود که این هم در نوع خود مشکلاتی برای مرغداران ایجاد می‌کند.

حذف زودتر از موعد گله‌های تخمگذار

حبیبیان در ادامه با اشاره به کیفیت پائین سویای تولید داخل کشور، گفت: بسیاری از گله‌های مرغ تخمگذار به‌دلیل گرانی قیمت کنجاله و سویای بی‌کیفیت، دچار افت تولید و مشکلات جدی شده‌اند که مجبور به حذف زودتر از موعد گله‌های خود هستند.

وی با بیان اینکه بسته به دوره رشد 32-16 درصد جیره مرغ تخمگذار را کنجاله سویا تشکیل می‌دهد، توضیح داد: کنجاله سویای حاصل از روغن‌کشی در داخل کشور، در بسیاری از مواقع فاقد کیفیت لازم است و علاوه بر اینکه رطوبت بالاتری دارد، میزان و کیفیت پروتئین آن نیز پائین است؛ در نتیجه مرغداران برای جبران کیفیت جیره، باید میزان استفاده از کنجاله را بیشتر کنند که این موضوع از یک طرف هزینه بیشتری به مرغدار وارد می‌کند و از طرفی به‌دلیل پائین بودن کیفیت، میزان تولید کاهش می‌یابد که در نهایت تولید را از توجیه‌پذیری اقتصادی دور می‌کند و مرغداران ناچار به حذف زودتر از موعد گله‌های خود می‌شوند.

حبیبیان افزود: در حالیکه گله‌های مرغ تخمگذار باید حدود 90 هفتگی حذف شوند، بسیاری از مرغداران بنا به دلایل یاد شده، درخواست حذف گله‌های مرغ تخمگذار را حتی تا 20 هفته زودتر از موعد دارند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخمگذار استان تهران اضافه کرد: متاسفانه در چنین شرایطی بخش دولتی حتی پا را فراتر گذاشته و به مرغداران اجازه حذف مرغ‌های خود را هم نمی‌دهد و مشخص نیست که در این حال چه کسی باید زیان مرغدار را جبران کند؟!

حبیبیان  گفت مشابه چنین مشکلاتی را همکاران دیگر ما در بخش‌هایی مانند: مرغ گوشتی، گله‌های مادر، گاوداران شیری و... نیز مواجه هستند.

انتهای پیام/
حسین کاظمی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز