خبرگزاری کار ایران

قائم‌مقام خانه کشاورز:

استقبال بازارهای بین‌المللی از کیوی ایران/ صادرات کیوی نیازمند حمایت و توجه دولت

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۹۹۰۳

قائم‌مقام خانه کشاورز عنوان کرد: با توجه به استقبال کم‌نظیر بازارهای بین‌المللی از محصول کیوی ایران، لازم است که دولت حمایت‌های لازم در جهت حمایت از صادرات این محصول را انجام دهد تا باغداران بتوانند از منافع آن بهره‌مند شوند.

به گزارش ایلنا، عنایت‌الله بیابانی در ادامه توضیح داد: کیوی ایرانی به دلیل برخورداری از کیفیت بسیار مناسب، پتانسل صادرات به بازارهای جهانی را دارد؛ به‌طوری که در حال حاضر به‌دلیل کیفیت مرغوب کیوی ایرانی، کشورهایی مانند ترکیه و برخی کشورهای عربی، این محصول را پیش خرید و به بازارهای مختلف بین‌المللی از جمله اروپا صادر می‌کنند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی دولت وظیفه دارد از صادرات محصولی که در دنیا طرفدار دارد، حمایت کند و زمینه را برای صاردات بهتر آن فراهم آورد؛ دولت باید با در اختیار گذاشتن تسهیلات مختلف مانند وام‌های مناسب و تسهیلات حمل و نقلی و امکاناتی از این دست، شرایط را برای صادرکنندگان بهتر کند.

قائم‌مقام خانه کشاورز گفت: در حال حاضر با توجه به کیفیت مناسب محصول ایرانی و استفاده کمتر و مناسب‌تر از مواد شیمیایی، این محصول در دنیا طرفداران زیادی دارد و کیوی ایرانی در حال حاضر برای بازارهای اروپایی و دیگر کشورها پیش خرید می‌شود و حتی کشوری مانند چین که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کیوی است، جزو مشتریان کیوی ایران است.

بیابانی با اشاره به این نکته که لازم است کیوی ایرانی به دیگر کشورها شناخته شود، گفت: شخصاً شاهد بودم که کیوی ایرانی در برخی کشورها به نام ترکیه به فروش می‌رسد و این نشان می‌دهد که ما باید تلاش کنیم تا برند کیوی ایرانی را به دنیا معرفی کنیم و وقتی چنین پتانسل‌هایی وجود دارد، لازم است که دولت، وزارت جهاد کشاورزی، اتاق بازرگانی و... نسبت به ایجاد شرایط مناسب برای بازاریابی و صادرات آن اقدام کنند تا تجار بتوانند به‌راحتی این محصول را صادر نمایند.

 وی افزود: اگر تجار از سود مناسب برخوردار نشوند و شرایط مناسب برای صادرات را نداشته باشند، محصول را از باغداران خریداری نخواهند کرد و از طرف دیگر در مباحث بازارهای فروش، شرایط باید به گونه‌ای باشد که سود محصول به صورت مناسب بین تمام زنجیره تولید و فروش تقسیم شود؛ یعنی همان اندازه که واسطه‌ها از این میان سود می‌برند، باغدار هم منتفع شود.

بیابانی به برخی موارد که باید توسط دولت مورد توجه قرار بگیرد اشاره کرد و گفت: لازم است شرایطی مانند کامیون و کانتینر حمل و نقل فراهم باشد و همچنین در مبادی گمرکی تسهیلاتی ایجاد شود که محصول در آنجا معطل نشود و با کیفیت مناسب به بازار هدف برسد.

وی اضافه کرد: مسائل مالی و نقدینگی برای باغداران و تجار از اهمیت زیادی برخوردار است و لازم است که با توجه به نیاز آنها، وام‌‎های مناسبی در اختیار این فعالان قرار گیرد.

خبرنگار: حسین کاظمی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز