خبرگزاری کار ایران

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی:

فعالیت 600 هسته و شرکت دانش بنیان در بخش کشاورزی/ معرفی حدود 389 رقم محصول آبی و دیم در طول 40 سال گذشته

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۵۲۳۲

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در مجموع ۶۰۰ هسته و شرکت دانش بنیان در مجموعه سازمان تات در بخش کشاورزی فعال هستند که امیدواریم روندی صعودی داشته باشد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان  تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، حسین جعفری با بیان این مطلب که قسمت عمده کالری مورد نیاز مردم جامعه از گندم تامین می شود، تولید گندم را یکی از مهم‌ترین محصولات استراتژیک کشور دانست.

وی ضمن ابراز امیدواری از اینکه با تقویت حضور شرکت‌های دانش بنیان دربخش کشاورزی و دانشگاه ها بتوان معرفی ارقام محصولات کشاورزی را تسریع بخشید، اذعان داشت: حداکثر استفاده از شرکت‌های دانش بنیان و فعالان این حوزه یکی از سیاست‌های اصلی در بخش کشاورزی خصوصاً در حوزه تحقیقات است.

جعفری با اشاره به  محدودیت های سازمان تات در تامین نیروی انسانی بیان داشت: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان در تحقق اهداف سازمان مثمر ثمر است.

وی با اشاره به سیاست وزارت جهاد کشاورزی در رسیدن به خودکفایی کامل گندم، گفت: میزان تولید گندم در طی 2 سال گذشته  از ۴ میلیون و ۶۰۰ تن به ۷ میلیون و ۶۰۰ تن در سال گذشته رسیده است  و در سال جاری  بیش از ۱۰ میلیون و 200 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.
جعفری سیاست‌های حمایتی دولت و رسوخ دانش در بخش کشاورزی را برای تولید حداکثری محصولات استراتژیک ضروری دانست و گفت: موضوع رقم،  یکی از فاکتورهای موثر در این خصوص است.
وی گفت: در طول 40 سال بعد از انقلاب در حوزه گندم آبی و محصولات آبی ۲۸۲ رقم آبی معرفی شده که از این ۲۸۲ رقم،  ۱۳۵ رقم مربوط به غلات بوده است و در زراعت دیم هم حدود ۱۰۷ رقم معرفی شده که حدود ۴۵ رقم آن مربوط به محصول مهم گندم است.
معاون پژوهش سازمان تات با بیان اینکه بحث تنوع ارقام مختلف یکی از اتفاقات خوب در کشور است، بیان داشت: به طور میانگین وقتی رقمی اصلاح می‌شود جهت‌گیری اصلاحی انجام می‌گیرد که یکی از مهم‌ترین آنها عملکرد است.
وی با اشاره به اینکه در طول ۴۰ سال به طور متوسط هر سال 6۰ کیلوگرم بر ظرفیت ژنتیکی تولید گندم اضافه شده و به همین میزان حدود ۲۵ درصد مصرف آب کمتر کاهش پیدا کرده است، گفت: با تولید این ارقام  جدید،  نسبت به ارقام ۴۰ سال پیش به طور میانگین ۲۵ درصد میزان آب کمتری مصرف می‌شود.
جعفری  با اشاره به مقاومت به آفات و بیماری ها در ارقام جدید تصریح کرد: حدود ۲ تا ۳ هزار تن ورود مصرف قارچ کش‌ها کاهش یافته و میزان پروتئین ارقام گندم به عنوان مهم‌ترین مولفه کیفیتی این محصول از ۱۰ درصد به ۱۲ درصد افزایش پیدا کرده است که این رقم قابل رقابت با دنیا می باشد.
جعفری با بیان اینکه کشور ایران از شرایط اقلیمی و آب و هوایی مناسبی بر خوردار است گفت: این ویژگی موجب کشت انواع مختلف محصولات کشاورزی به لحاظ کیفی شده است و امروز این محصولات در دنیا از بازار خوبی برخوردار هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز