خبرگزاری کار ایران

معاون امور اقتصادی استانداری کردستان در گفت‌وگو با ایلنا:

مردم کردستان سرآمد کاشتن بذر امید در دل هموطنان خود هستند

مردم کردستان سرآمد کاشتن بذر امید در دل هموطنان خود هستند/ سیاست‌های دولت تدبیر و امید در بسیاری از زمینه‌ها از جمله در حل و فصل مناقشات ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی بسیار موفق بوده است.

معاون امور اقتصادی استانداری کردستان درباره آخرین وضع استان و همچنین موضوع انتخابات آینده با ایلنا به گفت‌وگو پرداخته است.

متن این گفت‌وگو بدین شرح است:

استان کردستان در سال 92 به لحاظ اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در چه وضعیتی بود و امروز با گذشت سه سال از فعالیت دولت تدبیر و امید وضعیت استان چگونه است؟

سال 92 در واقع سال تعطیلی بخش عمده ای از واحدهای تولیدی، رکود شدید حاکم بر اقتصاد استان همپای اقتصاد ملی و همچنین بیکاری بیشتر از میانگین کشور بود و یاس و ناامیدی مردم از بهبود شرایط به نحوی که تا یک ماه مانده به انتخابات خرداد 92 شور و نشاطی برای برگزاری انتخابات در استان وجود نداشت؛ بسیاری از فعالان مدنی رغبتی به فعالیت در انتخابات نشان نمی‌دادند.

در آن زمان ما به عنوان ستاد انتخاباتی آقای روحانی در استان، از بسیاری از چهره‌ها دعوت کردیم و برخی از آنها علاقه‌مندی به فعالیت و کنش اجتماعی و سیاسی در انتخابات نشان نمی‌دادند چون یاس و ناامیدی و دلسردی بر جامعه مستولی شده بود.

تورم 41 درصدی، بیکاری شدید، تعطیلی یکی پس از دیگری واحدهای تولیدی، رکود حاکم بر بازار، طلب کاری بسیاری از پیمانکاران از دولت، تعطیلی بسیاری از پروژه‌های عمرانی و فضای بسته سیاسی و کم تحرکی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی از مهمترین شاخصه‌های کردستان قبل از انتخابات 92 بود.

در کمتر از 20 روز مانده به انتخابات 92 با حضور نخبگان سیاسی و روحانیون استان، دانشگاهیان، فرهنگیان و خصوصاً قشر جوان دانشجو و دانش آموز فضای سرد و سنگین قبلی شکسته شد و شور و نشاطی زائدالوصفی در کردستان پدیدار شد.

مردم هوشمند کردستان به خوبی تشخیص دادند که انزوا و انفعال و دلسردی و ناامیدی نه تنها سعادت مردم را تضمین نمی‌کند بلکه مشکلات را متراکم تر خواهد ساخت و به خوبی تشخیص دادند باید فضای یاس و ناامیدی را بشکنند و امید و نشاط را جایگزین کنند.

مشارکت بیش از 65 درصدی مردم کردستان در پای صندوق‌های رای سال 92 و رای 72 درصدی به منتخب مردم یعنی آقای روحانی که با شعار دولت تدبیر و امید برنامه‌های جدیدی را برای حوزه روابط بین‌الملل، سیاست داخلی، توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی به مردم عرضه داشت؛ ماحصل فعالیت‌های انتخاباتی مردم کردستان بود.

مردم کردستان مشارکتی بیش از گذشته در انتخابات 92 داشتند و 21 درصد بیش از میانگین کشور به آقای روحانی رای دادند؛ این دو شاخص بیانگر هوشمندی و درایت سیاسی مردم کردستان است، و با این حضور به هموطنان خود نشان دادند که راه برون رفت از مشکلات کشور، مشارکت و همگرایی و پرهیز از یاس و ناامیدی و تلاش برای ایجاد نشاط و امیدواری در جامعه و خصوصاً نسل جوان است.

مردم کردستان سرآمد کاشتن بذر امید در دل هموطنان خود هستند. پیام مردم کرد به هموطنان خود در خرداد 92 ساختن ایرانی آباد، آزاد، مستقل و سرافراز با مشارکت، همدلی، وحدت و همگرایی در بستری از امیدواری و نشاط اجتماعی است.

سیاست‌های دولت تدبیر و امید در بسیاری از زمینه‌ها از جمله در حل و فصل مناقشات ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی بسیار موفق بوده است.

در حوزه اقتصاد دولت کارآمد عمل کرده و علیرغم محدودیت فروش نفت قبل از برجام، محدودیت مبادلات پولی و مالی، تحریم‌های سخت و ظالمانه غرب علیه ایران، تورم 41 درصدی سال 91 به زیر 10 درصد در زمان حال و امسال رسیده؛ رشد 6/5 - درصدی (منفی پنج و شش دهم درصدی) اقتصادی کشور مثبت شده و در حال حاضر در 4 ماهه اول امسال رشد اقتصادی بالای 4 درصد در کشور رقم خورد.

بیکاری کاهش یافته، علی‌رغم همه محدودیت‌ها و مشکلات، کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی بیشتری به چرخه فعالیت بازگشته‌اند. در طول یک سال و نیم اخیر در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مشکل تعدادی از واحدها حل شده و حدود 3 هزار نفر تثبیت شغل شده‌اند.

در حوزه کشاورزی خوشبختانه کل کشور راندمان خوبی دارد از جمله خرید بیش از 13 میلیون تن گندم مازاد کشاورزان که بیش از 5/2 (دو و نیم) برابر نسبت به سال 92 را نشان می‌دهد و در کردستان رکورد تاریخی شکسته شد و بیش از 830 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است که این رقم یعنی بیش از هزار میلیارد تومان در طول هفته‌های آینده از طرف دولت به کشاورزان پرداخت خواهد شد که این مبلغ می‌تواند زمینه رشد اقتصادی بیشتر استان را فراهم کند. من امیدوارم کشاورزان سختکوش و تلاشگر استان در زمینه ارتقای بهره‌وری منابع آب و خاک و استفاده از تکنولوژی‌های نو، این مبالغ را سرمایه‌گذاری کنند.  

یا مثلاً در سال اخیر بیش از 40 هزار تن توت فرنگی در استان برداشت شد؛ ظرفیت شیلات استان بیش از 8 هزار تن است و قابلیت افزایش به 12 هزار تن را دارد.

در تجارت مرزی بیش از 6 میلیارد دلار ترانزیت کالا از مرزهای رسمی استان انجام می‌شود؛ بازارچه‌ها و معابر کولبری استان ظرفیت مناسبی برای اشتغالزایی ایجاد کرده است.

سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در استان، پروژه‌هایی را شروع کرده‌اند و در حال حاضر 5 پروژه عمران شهری، گردشگری و صنعتی با سرمایه‌گذاری خارجی در استان در حال انجام است؛ استان کردستان در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری آماده و مهیای سرمایه‌گذاری است، جذب سرمایه‌های بخش خصوصی تسهیل شده، تضمین‌های لازم برای سودآوری و بهره‌وری سرمایه‌های لازم در استان وجود دارد و خوشبختانه این وضعیت مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته و درخواست‌های بیشتری برای سرمایه‌گذاری در استان ارائه می‌شود.

مستحضرید که هفته قبل نیز لایحه دولت برای ایجاد منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی بانه و مریوان در کمیسیون اقتصادی مجلس به تصویب رسید و امیدواریم به زودی در صحن علنی مجلس نیز تصویب شود.

ارائه مشوق‌های لازم برای سرمایه‌گذاری و معافیت‌های مالیاتی و ارائه تسهیلات با سود کمتر، روند سرمایه‌گذاری در استان را سرعت خواهد بخشید؛ در این زمینه خوشبختانه حوزه گردشگری با توجه به ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی کردستان از مشوق‌های لازم برخوردار است. از جمله سرمایه‌گذاران محترم در حوزه گردشگری استان مستحضر باشند که تا 10 سال از معافیت مالیاتی بهره‌مند خواهند شد و بعد از آن نیز 50 درصد مالیات را در استان به دولت خواهند پرداخت.

شهرهای استان کردستان نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در حوزه عمران شهری است. مجموعه شهرداران و شوراهای محترم استان آمادگی لازم را برای تدوین سازوکارهای تسهیل جذب، جذب و حمایت از سرمایه گذاری‌های خصوصی را پیدا کرده‌اند.

با توجه به اینکه حضرتعالی از فعالان سیاسی و مدنی اصلاح طلب استان و کاندیدای نیروهای سیاسی و اجتماعی استان جهت تصدی پست استانداری بودید چرا حضورتان در فضای سیاسی کمرنگ شده است؟

در ایام تبلیغات انتخاباتی و روزهای بعد از آن یکی از مطالبات مردم استان، مشارکت در قدرت و مسئولیت‌های اداری بود و الان هم همین مطالبه وجود دارد؛ نفس این مطالبه و این خواست، مترقیانه، معقول و مبارک است؛ همچنان که شاخص مشارکت مردم در پای صندوق‌های رای نشان از هم‌گرایی و وحدت ملی است، شاخص خواست و مطالبه مشارکت در قدرت نیز بیانگر روحیه همگرایی، انسجام و وحدت ملی است؛ مردم کردستان مانند سایر هموطنان خود علاقه‌مندند در ساختن ایران آباد، آزاد، مستقل و سرافراز مشارکت کنند.   

در ایام تبلیغات انتخاباتی معرفی گزینه‌ها و نام بردن از گزینه‌ها صرفاً جنبه نمادین و سمبلیک داشت و مردم می‌خواستند به شیوه‌های مختلف تمایل خود را به مشارکت در قدرت ابراز کنند. قوه مجریه و سایر قوا باید این تمایل و مطالبه را با دیده احترام بنگرند و زمینه مشارکت شهروندان را بیش از گذشته در مناسبت و مسولیت‌های حکومتی فراهم کنند.

انتخاب سفیر کرد اهل سنت، معاون وزیر نفت، حضور در مناصب مجموعه استانداری و فرمانداری‌های استان از جمله اقدامات خوب دولت است و جهت‌گیری و سیاست‌گذاری دولت بر تامین بیشتر این مطالبه مردم تاکید دارد.

در سایر بخش‌ها هم این انتظار، انتظار به حق و به جایی است و ان شاالله شاهد اجرای آن بیش از گذشته خواهیم بود.

در رابطه با فعالیت‌های بنده و امثال من در دو مرحله قبل و بعد از حضور در مسئولیت‌های اداری، غیرطبیعی نیست فردی در مقام یک کنشگر مدنی و سیاسی می‌تواند و باید فعالیت‌هایی داشته باشد که همه آن فعالیت‌ها الزاماً در دوره مسئولیت‌های اداری بر انجام آن مسئولیت‌ها منطبق نیست لذا رفتارها و مسئولیت‌های فردی که در یک مسئولیت اداری قرار دارد و باید پاسخگوی آحاد مردم باشد با رفتار و فعالیت‌های یک کنشگر مدنی و سیاسی متفاوت است.

چه اقداماتی در خصوص ارتقای شاخص‌های توسعه‌ای، خصوصاً در بعد نیروی انسانی یا به عبارتی تربیت نیروی انسانی متخصص بومی جهت تصدی پست های ارشد مدیریتی انجام داده‌اید؟

در زمینه آموزش و تربیت نیروی انسانی در استان وضعیت بسیار بهتر از گذشته است؛ امروز در کردستان 83 درصد مردم باسوادند در حالی که قبل از انقلاب فقط 30 درصد مردم کردستان با سواد بودند این شاخص نشان می‌دهد که کردستان هم همپای سایر استان‌های کشور در این روند توسعه یافته است. امروز در استان در 2 دانشگاه کردستان و آزاد اسلامی در بیش از 40 رشته دانشجوی دکترا پذیرش می‌شود.

بسیاری از جوانان تحصیلکرده کردستانی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور جزو نخبگان و سرآمدان علمی کشور هستند، به موازات این تحول و توسعه در نیروی انسانی، خوشبختانه تعداد زیادی از نیروهای کارآمد بومی جذب سازمان ها و ادارات استان شده‌اند.

تاکید استاندار محترم به مدیران بومی و غیربومی دستگاه‌های اداری استان همواره بر این موضوع بوده که مدیران محترم زمینه رشد و بالندگی نیروهای بومی را فراهم آورند تا در آینده نزدیک در سطوح مختلف مدیریتی بیش از گذشته استفاده شود.

در مورد ارتقای شاخص‌های توسعه مشخصاً با توجه به رویدادهای 2 هفته اخیر به طور مثال می‌خواهم در مورد IT و ICT در استان اشاره‌ای داشته باشم، زیرساخت‌های مناسبی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان ایجاد شده است؛ فقط در 3 سال اخیر، دولت تدبیر و امید بیش از 400 میلیارد تومان در این حوزه در کردستان سرمایه‌گذاری کرده است بنابراین کردستان در این حوزه دارای ظرفیت مناسبی است.

همچنین خوشبختانه نیروی انسانی تحصیلکرده و کارآمدی در این زمینه در کردستان وجود دارد. بیش از 12 هزار فارغ التحصیل و پذیرش سالانه بیش از 1500 دانشجو در دانشگاه‌های استان، نشان از ظرفیت بالای سرمایه انسانی در این زمینه است. وجود این دو ویژگی یعنی زیرساختی و نیروی انسانی مجموعه استانداری و وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین تعاون، کار و رفاه اجتماعی را واداشت که استان کردستان به عنوان پایلوت در زمینه توسعه کسب و کارهای پایدار (تکاپو) در حوزه IT و ICT معرفی شود لذا در 2 هفته گذشته 16 تفاهم نامه با شرکت‌های بخش خصوصی در این حوزه منعقد شد و مقرر است که با سرمایه‌گذاری‌های این شرکت‌ها البته با حمایت دولت در زمینه‌های توسعه بیشتر زیرساخت‌ها، تولید محتوا، تولید اپلیکیشن‌ها و خدمات، و آموزش توانمندی نیروی انسانی بومی استان بیش از 6 هزار شغل پایدار به صورت مستقیم و حدود 18 هزار شغل به صورت غیر مستقیم در استان ایجاد شود.

وضعیت انتخابات آینده ریاست جمهوری را در کشور و به طور اخص در استان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ملت ما در بین ملت‌های خاورمیانه از درایت و هوشمندی سیاسی بالاتری برخوردارند و تجربیات تاریخی نشان می‌دهد که روحیه ملی‌گرایی و همبستگی و پذیرش سازوکارهای دموکراتیک و مردم سالارانه بیشتری نسبت به سایر ملت‌ها دارند، در همه این سال‌ها مردم در انتخابات‌های گوناگون این ویژگی را از خود بروز داده‌اند لذا انتخابات پیش رو را هم با شور و شکوه برگزار خواهند کرد و بهترین شخص و بهترین برنامه‌های ارائه شده را برای مدیریت دولت و قوه مجریه در 4 سال آینده برخواهند گزید.

همچنین انتخابات 29 اردیبهشت 96، انتخاب همزمان ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی خواهد بود و مطمئناً مردم شهرها و روستاها  با استفاده از تجارب 4 دوره از شوراهای اسلامی شهر در صدد برخواهند آمد که بهترین پارلمان‌های محلی را برای اداره کردن بهتر شهرها و روستاهای خود برگزینند؛ این یک پیش بینی است و پیش بینی سختی نخواهد بود چون تکرار تجارب فرهنگی و سیاسی مردم ایران است. مردم کردستان هم با توجه به هوش و درایت سیاسی و با استناد به رفتار آنها در انتخابات‌های گذشته، حضوری پررنگ و جدی در پای صندوق رای خواهند داشت. سازوکارهای مردم سالاری در کشور ما نهادینه شده است بنابراین پیش بینی سختی نخواهد بود.  

کد خبر : ۴۰۳۹۳۰