خبرگزاری کار ایران

استاندار کردستان:

کردستان استانی مستعد اما کم برخوردار / نرخ بیکاری کردستان بیش از ۲۸ درصد است

asdasd
کد خبر : ۱۵۹۴۱۰

کردستان در زمینه بیکاری تقریبا جزو استان‌های اول و یا دوم کشور است. / وضعیت راه‌های هیچ استانی مانند کردستان نابسامان نیست. / هزار و ۵۰۰ پروژه عمرانی نیمه تمام در کردستان وجود دارد.

استاندار کردستان به ظرفیت‌های قابل توجه استان از لحاظ نیروی انسانی, معادن, آب و خاک, کشاورزی, جاذبه های گردشگری و مرزی بودن اشاره کرد وگفت: متاسفانه کردستان با وجود این ظرفیت های بسیار غنی و مستعد, استانی کم برخوردار است.
به گزارش " ایلنا " از سنندج, عبدالمحمد زاهدی شامگاه یکشنبه در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان که با حضور اعضای کمیسیون عمران مجلس و برخی از مسئولان کشوری و استانی در سنندج برگزار شد, تصریح کرد: متاسفانه کردستان با وجود استعدادها و ظرفیت‌های بسیار خوبی که در حوزه‌های مختلف دارد, توسعه قابل توجهی نداشته است.
وی افزود: منابع و استعدادهایی که در این استان وجود دارد در کمتر استانی می‌توان نمونه آن را مشاهده کرد.
زاهدی با اشاره به وجود ظرفیت‌های قابل توجه استان در حوزه آب و خاک، جاذبه‌های گردشگری, معادن بسیار غنی, مرزی بودن و مهمتر از همه منابع انسانی مستعد, اضافه کرد: کردستان با وجود این ظرفیت‌ها می‌توانست از لحاظ توسعه یافتگی در جایگاه خوبی باشد.
وی اظهار داشت: استان کردستان در زمان جنگ تحمیلی نتوانست از منابع کشوری بهره‌مند شود و بعد از جنگ نیز کارهایی که در حوزه‌های مختلف صورت گرفته جوابگوی عقب‌ماندگی‌ها آن نبوده است.
استاندار کردستان گفت: متاسفانه کردستان در اکثر شاخص‌های توسعه‌ در رده‌های آخر کشور قرار دارد و این نیاز به توجه ویژه و اختصاص اعتبارات کلان برای جبران عقب‌ماندگی‌ها دارد.
کردستان در زمینه بیکاری جزو استان‌های برتر کشور است
وی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه کردستان در زمینه بیکاری جزو استان‌های برتر کشور است, بیان داشت: کردستان در زمینه بیکاری تقریبا جزو استان‌های اول و یا دوم کشور است.
زاهدی افزود: در حال حاضر نرخ بیکاری کردستان بیش از ۲۸ درصد است که بخش عمده این مشکل فراهم نبودن زیرساخت های توسعه در استان است.
وی با بیان اینکه در زمینه زیرساخت‌های حمل و نقل در کردستان نیز با مشکل اساسی مواجه هستیم، تصریح کرد: وضعیت راه‌های هیچ استانی مانند کردستان نابسامان نیست.
استاندار کردستان ادامه داد: وضعیت راه‌های استان بسیار نابسامان بوده و نیاز به توجه ویژه مسئولان و اختصاص اعتبار به ویژه برای اجرای پروژه‌های حیاتی همچون بزرگراه است.
وی عنوان کرد: اکنون پروژه احداثبزرگراه کرمانشاه - میاندوآب به عنوان یکی از مهمترین پروژه های عمرانی منطقه مشکل کمبود اعتبار دارد.
مسیر سنندج - مریوان, بستر وقوع بسیاری از تصادفات مرگ‌بار
وی اضافه کرد: در کنار مشکلات راه‌ها در درون استان نیز مشکلات زیادی داریم که می‌توان به مسیر سنندج - مریوان که بستر وقوع بسیاری از تصادفات مرگ‌بار است, اشاره کرد وگفت هر ساله تلفات زیادی در این مسیر رخ می دهد.
وی همچنین به مشکلات انتقال آب استان نیز اشاره کرد و گفت: عمده بارش های استان در بخش غربی و بیشتر اراضی کشاورزی نیز در بخش شرقی استان است و از این رو نیاز جدی به انتقال آب داریم.
استاندار کردستان هزینه های انتقال آب از غرب به شرق استان را بسیار بالا دانست و افزود: اکنون مانع اصلی در این حوزه کمبود اعتبار است.
وی یادآور شد: در صورت بهره برداری از پروژه های انتقال آب، شاهد ایجاد تحول در حوزه کشاورزی استان خواهیم بود.
اتمام پروژه های سدسازی در کردستان, نیازمند مدیریت جهادی است
زاهدی با اشاره به ۷ پروژه سدسازی در استان گفت: از این تعداد سد, ۵ مورد آن پیشرفت بیش از ۹۰ درصدی دارد که اتمام آن نیازمند یک مدیریت جهادی است.
زاهدی خاطرنشان کرد: هزار و ۵۰۰ پروژه عمرانی نیمه تمام در کردستان وجود دارد که برای تکمیل این تعداد پروژه به قیمت سال ۹۲ حدود هفت هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
استاندار کردستان خواستار افزایش اختیارات شورای برنامه ریزی استان ها نیز شد و گفت: قرار بود سهم استان ها از اعتبارات عمرانی ۵۰ درصد شود اما هیچگاه از ۲۵ درصد بیشتر نشدو سهم اعتبارات عمرانی کردستان در سالجاری ۱۵ درصد شد.
زاهدی اضافه کرد: از ۶هزارو ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبارات عمرانی استانی, ۱۵۶میلیاد تومان به کردستان اختصاص یافته است که از این رقم ۱۲۲میلیارد تومان آن الزامات قانونی دارد.
وی در پایان سخنانش با قدردانی از حضور اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و معاونین و نمایندگان وزارتخانه های راه و شهرسازی و نیرو اظهار امیدواری کرد این بازدید بتواند منجر به تسریع در روند توسعه استان شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز