خبرگزاری کار ایران

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان خبر داد:

عضویت ۲۶ هزار کردستانی در کانون های فرهنگی هنری مساجد

asdasd
کد خبر : ۱۵۱۱۸۰

۱۱هزارو ۵۰۰نفر در روستاها و ۱۵ هزارو ۳۰۰ نفر در کانون های شهرستان‌های سطح استان عضویت دارند. / ۲۳۰ کانون روستایی و ۱۰۲ کانون نیز در شهرهای استان مشغول فعالیت هستند. / تا پایان سال ۹۴ تعداد کانون های مساجد کردستان باید به ۵۲۳ باب برسد.

ایلنا: سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان از عضویت۲۶ هزارنفر در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کردستان خبر داد وگفت: ازاین تعداد ۱۱هزارو ۵۰۰نفر در روستا‌ها و ۱۵ هزارو ۳۰۰ نفر در کانون‌های شهرستانهای سطح استان عضویت دارند.
به گزارش خبرنگار ایلنا از سنندج، جلال قلعه شاخانی ظهر روز چهارشنبه در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت ۱۸ اسفند سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سنندج برگزار شد، اظهار داشت: جامعه اسلامی برای رشد و بالندگی خود نیاز به مساجد دارد و آن را پناهگاهی برای اندیشیدن در رابطه با دین و دنیای خود و در امان ماندن از تمام عوامل آسیب رسان می‌داند.
وی تصریح کرد: امروزه که جامعه ما بیداری اسلامی را در گوشه و کنار جهان هدایت و رهبری می‌کند، تشکیل کانون‌های فرهنگی و هنری در مساجد گام مؤثری است که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرخانه ستاد عالی مساجد در سراسر کشور به آن پرداخته شده است.
قلعه شاخانی، اعتلای جایگاه، افزایش کارایی و ایفای نقش واقعی مساجد در رشد، مصون سازی و توسعه فرهنگ دینی جامعه و ارتقای سطح معارف و آگاهی دینی و گسترش معنویت را هدف کلان تشکیل و راه اندازی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد عنوان کرد.
پویا کردن تشکل‌های خود جوش در کانون‌های مساجد دنبال می‌شود
وی افزود: تشکیل، تقویت و پویا کردن تشکل‌های خود جوش، آموزش و تربیت نیروهای متعهد و متخصص فرهنگی، جذب و تربیت دینی نوجوانان و جوانان، ایجاد علاقه و پیوند صمیمی بین مساجد و جامعه، سیاست گذاری و ساماندهی فعالیت‌های مربوط به مساجد، ایجاد وحدت رویه بین نهادهای فرهنگی فعال در مساجد از دیگر اهدافی است که در کانون‌های مساجد دنبال می‌شود.
وی حمایت از ۲۹۶ کانون فعال موجود، حمایت از ۳۶ کانون تازه تأسیس سال ۹۲، حمایت از ۱۴ کانون تخصصی موجود فعال، حمایت از ۲ کانون تخصصی جدیدالتأسیس در حوزه شعر و ادبیات و امور بانوان با هدف ساماندهی فعالیت‌های قرآنی در مساجد، حمایت از ۱۹ کانون خانه‌های نور، حمایت از ۲ کانون دانشگاهی از اقدامات صورت گرفته در سال جاری برشمرد.
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان بیان داشت: خرید تجهیزات مشارکتی کانون‌ها به تعداد ۲۵ کانون با اعتباری معادل ۱۰۴ میلیون ریال، سرانه کتابخانه‌های مساجد به تعداد ۲۲ باب، با اعتباری معادل میلیون۱۲۲ریال، سرانه حمایت از کانون‌های فعال تخصصی و جدیدالتأسیس با اعتباری معادل ۷۸۲ میلیون ریال و انجام طرح تلاوت نور در ۳۲۶ باب مسجد همراه با تفسیر کوتاه از برنامه‌ها و فعالیت‌های بوده است که در کانون‌های مساجد انجام شده است.
قلعه شاخانی، اجرای تفسیر کوتاه جزء دوم قرآن کریم در ۳۸ کلاس با تعداد هزار و ۲۶۰ نفر، مشارکت در طرح قرآنی ۱۴۴۷ روخوانی، روان خوانی، حفظ و مفاهیم و تشکیل ۴۰ کلاس به طور مستقیم با تعداد هزار ۵۰۰ نفر و اهداء جایزه به ۶۲ نفر بر‌تر از استان کردستان از طریق ملی و استمرار طرح در کانون‌های موجود استان از برنامه‌های قرآنی دبیرخانه مساجد ذکر کرد.
وی یادآور شد: برگزاری محافل قرآنی به مناسبت‌های مذهبی بویژه در ماه مبارک رمضان، به تعداد ۳۵ مورد، برگزاری دوره تربیت مربی در استان و اعزام نفرات بر‌تر به ستاد عالی مساجد کشور، برگزاری یک دوره آموزشی نهج البلاغه با حضور استاد دکتر اقبال اعزامی از ستاد نهج البلاغه کشور با حضور ۹۳ نفر از مدیران کانون‌های مساجد در سال جاری برگزار شده است.
به گفته وی: اعزام ۱۰۵ نفر از خواهران و برادران و مدیران کانونی و هنرمندان و نخبگان روستایی اعم از خواهر و برادر طی ۴ مرحله به مشهد مقدس جهت شرکت در دوره‌های آموزشی اندیشه‌های آسمانی، برپایی کارگاه آموزشی عفاف و حجاب با همکاری مؤسسه راهبردی دینی در مشهد مقدس در محل دانشگاه فرهنگیان با حضور ۵۸ نفر از خواهران فعال در کانون‌های مساجد، برپایی کارگاه‌های آموزشی بیداری اسلامی و بصیرت افزایی با حضور صاحبنظران، انجام طرح‌های پژوهشی و تشکیل ۳۰ هسته پژوهشی در کانون‌ها و تدوین و چاپ زندگی نامه دو شهید بزرگوار ماموستا شیخ الإسلام و ملا برهان عالی، همکاری و برپایی نمایشگاه آثار علوم قرآنی در ماه مبارک رمضان را از فعالیت‌های حوزه آموزشی و پژوهشی دبیرخانه مساجد در سال ۹۲ بوده است.
حمایت از نشریات تجربی فعال توسط دبیرخانه مساجد
قلعه شاخانی، حمایت از نشریات تجربی فعال، برپایی کارگاه‌های سبک زندگی، سلامت و نهضت سوادآموزی و کلاس‌های معارف اسلامی در کانون‌ها، برپایی کارگاه آموزشی کتابداران با همکاری اداره کل نهاد امور کتابخانه‌های عمومی استان را از دیگر برنامه‌های اجرا شده دبیرخانه مساجد اعلام کرد.
وی افزود: بزرگداشت مناسبت‌های ملی و مذهبی و همکاری با ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر استان و شهرستان سنندج، تشکیل ستاد اوقات فراغت در ۲۹۶ پایگاه و ۵۰۴ کلاس با تعداد بیش از ۱۲ هزار فراگیر به مدت ۲ ماه، در مساجد، مدارس و اماکن ورزشی و انجام اردوهای درون و برون استانی و دریافت مجوز ۲۲ باب کتابخانه در مساجد پس از بازرسی گروه‌های اعزامی از ستاد عالی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری دبیرخانه مساجد در سال جاری بوده است.
وی برگزاری یادوارهٔ شهدای محله با محوریت مساجد و با همکاری بخشداران و دهیاران و بنیاد شهید و امور ایثارگران و سایر نهادهای اجرایی و فرهنگی مرکز استان و شهرستان‌های تابعه در راستای بزرگداشت ایثار و شهادت، برگزاری ۱۰ مجلس در ایام محرم با حضور علمای برجسته بر اساس آیین نامه سوگواری خامس آل عبا(ع) با مرکزیت استان زنجان در مرکز استان و شهرستان‌های تابعه، حمایت از گروه‌های سرود و تئا‌تر در کانون‌ها را از دیگر اقدامات دبیرخانه مساجد عنوان کرد.
قلعه شاخانی با اشاره به تدوین برنامه‌های سال ۹۲ و ارسال آن به ستاد عالی مساجد کشور افزود: تشکیل شورای ترویج اقامه نماز در استان و شهرستان‌های تابعه، بکارگیری امامان جماعت در مرکز استان و واحدهای تحت نظارت، شرکت در کارگاه‌های آموزشی مرکز استان و کشور، تدوین گزارش عملکرد ۶ ماهه و ارسال آن به ستاد عالی و کسب رتبه بر‌تر در سطح اداره کل و واحد مربوطه، کسب رتبه بر‌تر در سطح ملی از فعالیت‌های گسترش فرهنگ اقامه نماز در استان بوده است.
فعالیت ۳۳۲ کانون فرهنگی هنری در مساجد استان
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، با اشاره به فعالیت ۳۳۲ کانون فرهنگی هنری در مساجد استان افزود: ۲۳۰ کانون روستایی و ۱۰۲ کانون نیز در شهرهای استان مشغول فعالیت هستند که با اشاره به برنامه پنجم توسعه در راستای تجهیر یک چهارم مساجد به کانون‌های فرهنگی هنری تا پایان سال ۹۴ تعداد کانون‌های مساجد کردستان باید به ۵۲۳ باب برسد.
قلعه شاخانی، از فعالیت ۱۴ کانون تخصصی و ۱۹ خانه نور در سطح استان اظهار داشت: در حال حاضر ۲۶ هزار نفر عضو کانون‌های مساجد این استان هستند که فعالسازی، پویایی و توجه به کانون‌های مساجد به شدت در دستور کار برنامه‌های اداره کل ارشاد اسلامی کردستان است.
وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های گرامیداشت ۱۸ اسفند سالروز تشکیل ستاد عالی کانون‌های مساجد افزود: مراسم تجلیل از فعالان کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد به عنوان شاخص‌ترین این برنامه‌های همزمان با ۱۸ اسفند در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج و اهدای ۶ هزار جلد کتاب در بین کانون‌های مساجد از برنامه‌های شاخص گرامیداشت سالروز تشکیل ستاد عالی کانون‌های مساجد در این استان است.
قلعه شاخانی در پایان سخنانش، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، ایراد سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه، تشکیل ستاد خبری ۱۸ اسفند، دیدار با شخصیت‌های برجسته استان، افتتاح کانون‌های تازه تاسیس، اهدای تجهیزات و اقلام فرهنگی به کانون‌های سطح استان و انتشار مکتوب برنامه‌ها و فعالیت‌های این ستاد را از اهم برنامه‌های تدارک دیده شده گرامیداشت بیست و یکمین سالروز تاسیس کانون‌های مساجد برشمرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز