خبرگزاری کار ایران

انتقاد کارگران کارخانه شوفاژکار از عدم ثبت عناوین شغلی خود به عنوان سخت و زیان‌آور/ کارفرما: معترضان می‌توانند استعلام کنند

asdasd
کد خبر : ۹۳۶۹۹۲

کارگران شرکت صنعتی شوفاژکار نگران ثبت عناوین شغلی غیرواقعی در لیست بیمه‌ای خود شده‌اند.

منابع کارگری در تاکستان به خبرنگار ایلنا گفتند: شرکت صنعتی شوفاژ کار تاکستان که سال۹۸در زمینه تولید انواع پکیج، دیگ‌های چدنی فولادی و آبگرمکن‌های دیواری فعالیت دارد، حدود ۴۰۰ کارگر دارد که در شرایط سخت و زیان‌آور مشغول کارند.

کارگران این کارخانه معتقدند: باتوجه به ماهیت فعالیت شرکت شوفاژکار و نیز شرایط آلودگی محیط کار، تمامی کارگران فنی این واحد مشمول قانون «سختی کار» قرار می‌گیرند.

آنها می‌گویند: طبق تحقیقاتی که از اداره کار و تامین اجتماعی انجام شده است کارفرما در درج عناوین شغلی کارگرانی که به عنوان مثال در واحد سنگ‌زنی، جوشکاری، تراشکاری، کوره ذوب، شات و... مشغول کار بوده‌اند در عناوین شغلی به عنوان «کارگر ساده» یا «کارگر وسط کار درجه سه» یا عناوین شغلی دیگر ثبت شده‌اند.

آنها تاکید دارند: بیشتر کارگران هم‌اکنون در کارخانه مقابل کوره‌‌های ذوب در دمای ۱۵۰۰ درجه کار می‌کنند و از نظر نوع و شرایط شغلی مشمول مقررات مشاغل سخت و زیان‌آور هستند.

این کارگران مدعی هستند: طبق  اسناد بیمه‌ای عنوان شغلی برخی از آنها از شمول مشاغل سخت و زیان‌آور خارج شده و این نگرانی وجود دارد که درصورت صحت ماجرا، امکان بازنشستگی پیش از موعد آنها در آینده وجود نداشته باشد.

کارگران شرکت صنعتی شوفاژکار با بیان اینکه نگران درج عناوین شغلی غیرواقعی در پرونده‌های بیمه‌ای خود هستند، می‌افزایند: بر اساس مقررات کار و تامین اجتماعی، کارگران شاغل در مشاغل سخت و زیان‌آور به شرط تایید شدن سوابق بیمه‌ای خود در سازمان تامین اجتماعی می‌توانند پس از ۲۰ سال کار متوالی یا ۲۵ سال کار متناوب به صورت پیش از موعد بازنشسته شوند.

کارگران شرکت صنعتی شوفاژکار می‌گویند: اگر در پرونده‌های بیمه‌ای آنها ردیف شغلی غیر از مشاغل سخت و زیان‌آور ثبت شود، در زمان بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی با بازنشستگی پیش از موعد آنها موافقت نخواهد کرد.

آنها همچنین از نبود آگاهی صنفی در میان کارگران بیمه شده به عنوان یکی دیگر از دلایل بروز این اتفاق یاد کرد و می‌افزایند: بی‌اطلاعی صنفی باعث می‌شود تا کارگری که به دلیل داشتن کار سخت و زیان‌آور دیگر توان جسمی و روحی بودن در محیط کار ندارد، به دلیل مخدوش بودن سابقه بیمه‌ای نتواند از مزایای بازنشستگی پیش از موعد برخوردار شود.

زمانی (مدیر منابع انسانی شرکت شوفاژکار) اما با رد این ادعای کارگران اظهار می‌کند: تشخیص سخت و زیان‌آور بودن شغل از وظایف کمیته‌های سخت و زیان‌آور است و کارگر نمی‌تواند در مورد سختی کار خود نظر بدهد.

وی با بیان اینکه این واحد صنعتی طی دو سه سال گذشته از تهران به شهرستان تاکستان منتقل شده است، می‌افزاید: کارگرانی که در این واحد مشغول کار شده‌اند دارای سابقه کار کمی هستند. آنها می‌توانند استعلام کنند که آیا قانون مشاغل سخت و زیان‌آور در شوفاژکاری به درستی اجرا می‌شود یا نه؟

به گفته وی؛ حدود ۳۸ نفر از کارگران این کارخانه سال ۹۶ قبل از انتقال این کارخانه به تاکستان با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور بازنشسته شده‌اند. عناوین شغلی این کارگران؛ ریخته‌گری و سایر مشاغلی بود که کمیته سخت و زیان‌آور آنها را تایید کرده بود.

زمانی با بیان اینکه هر شغلی سخت و زیان‌آور نیست، در خاتمه تاکید می‌کند: کارگران شوفاژکار می‌توانند در زمان بازنشستگی در مورد سختی کارخود در مشاغل سخت و زیان‌آور پیگیری کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز