خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

برای افزایش دستمزد، خط فقر باید تعیین شود/لزوم پرهیز از طرح شعارهای کاذب

asdasd
کد خبر : ۵۹۳۴۶۷

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوجبلاغ گفت: افزایش دستمزد باید به دو شکل صورت بگیرد؛ نقدی و حمایتی. نقدی می‌تواند در قالب افزایش دستمزد اتفاق بیفتد و حمایتی به‌صورت افزایش حمایت از هزینه‌های مسکن، سلامت و آموزش.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کرمعلی سامانی‌پور (دبیر اجرایی خانه کارگر ساوجبلاغ) گفت: برای افزایش دستمزد باید خط فقر را تعیین کرده، سپس حقوق کارگر را بالاتر از آن قرار داد تا بتوان فاصله موجود بین حقوق کارگر و نرخ تورم را پوشش داد. براساس ماده 41 قانون کار، افزایش حقوق باید هماهنگ با نرخ تورم واقعی و کالاهای ضروری در سبد معیشت تعیین شود.

وی تاکید کرد: باید از ایجاد خواسته‌های کاذب در بین کارگران برای مطالبه حقوق بالا، جلوگیری کرد. تعیین دستمزدهای بسیار بالا، معوقات دستمزدی و متعاقبا تعدیل نیرو را افزایش می‌دهد بنابراین دستمزد قابل پرداخت باید بر‌ مبنای نرخ واقعی تورم و نه شعارهای کاذب باشد.

به‌ اعتقاد وی، رکودی که امروز دچارش هستیم، به خاطر درآمد پایین و پایین بودن مصرف کارگران است با این‌حال، عدم تناسب بین میزان نیاز و مصرف این قشر وجود دارد. وقتی قدرت خرید کارگر پایین باشد، میزان کالاهای مصرفی آنها کاهش می‌یابد. قدرت خرید بالای کارگر موجب رونق تولید می‌شود.

سامانی‌پور در رابطه با تاثیر نرخ سبد معیشت بر تعیین دستمزد اظهار داشت: سبد معیشت خوب است اما به شرط اجرایی شدن آن. اگر اجرایی نشود، طرح آن شعارگونه است. با طرح چنین شعارهایی؛ این خطر وجود دارد که کارگران و دولت در مقابل هم قرار بگیرند.

در رابطه با قدرت چانه‌زنی نمایندگان کارگران در شورای عالی کار نیز وی معتقد است: باید انتظارات درستی از نمایندگان کارگری داشت. سه نفر نماینده کارگران در مقابل شش نفر دیگر عضو این شورا تا جایی می‌توانند از حقوق کارگران دفاع کنند که روند پیشرفت جلسات به بن بست نخورد. این چانه‌زنی‌ها باید منطقی و مبتنی بر بده‌ بستان باشد. نمایندگان کارگری تلاش‌شان را برای افزایش دستمزدها خواهند کرد، با این وجود، دکتر ربیعی نیز به‌رغم نظر مساعدی که نسبت به افزایش دستمزدها دارد، باید به‌‌خاطر مساله تورم به هیات دولت نیز پاسخگو باشد.

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوجبلاغ؛ برای کم کردن از بار روانی کار و شرایط موجود بر کارگران تاکید کرد: افزایش دستمزد باید به دو شکل صورت بگیرد؛ نقدی و حمایتی. نقدی می‌تواند در قالب افزایش دستمزد اتفاق بیفتد و حمایتی به‌صورت افزایش حمایت از هزینه‌های مسکن، سلامت و آموزش.                    

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز