خبرگزاری کار ایران

مطالبات مزدی مهمانداران رجا تا سه ماه پرداخت می‌شود/توضیح روابط عمومی

asdasd
کد خبر : ۵۸۵۴۵۷

تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی مهمانداران پیمانی رجا ادامه دارد اما روابط عمومی این شرکت می‌گوید: پرداخت مطالبات مزدی کارکنان برخی از شرکت‌های طرف قرارداد به نوعی متأثر از میزان دریافتی و مطالبات آنها از مجموعه رجا است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جمعی از مهمانداران پیمانی شرکت حمل و نقل ریلی رجا از تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی خود خبر دادند.

به گفته این کارگران، دستمزد جمعی از مهمانداران پیمانی که حدود چند صد نفر هستند، در ماه‌های گذشته پرداخت نشده است.

این کارگران که سابقه کار طولانی در شرکت رجا دارند، می‌گویند برخی از کارگران پیمانکاری این شرکت تا سه ماه معوقات مزدی پرداخت نشده دارند.

از قرار معلوم، مهمانداران رجا که تحت مسئولیت چندین شرکت راهبردی رجا همانند «سیمرغ»، «ماربین» و «جهان گلشن امین» و چند شرکت دیگر به کارهای خدمات‌دهی به مسافران (مهمانداری) مشغول‌ هستند، دست‌کم بین سه تا پانزده سال سابقه کار دارند.

مسئولان شرکت رجا اما تقصیر را متوجه مدیران شرکت‌های پیمانکاری می‌دانند و عدم پرداخت معوقات مزدی کارگران را نتیجه اهمال پیمانکاران عنوان کرده‌اند.

توضیح روابط عمومی شرکت حمل و نقل ریلی رجا

روابط عمومی شرکت حمل و نقل ریلی رجا در پاسخ به پیگیری‌های ایلنا گفت: پرداخت مطالبات مزدی کارکنان برخی از شرکت‌های طرف قرارداد به نوعی متأثر از میزان دریافتی و مطالبات آنها از مجموعه رجا است.

به گفته وی، در حال حاضر مطالبات مزدی برخی از شرکت‌های زیرمجموعه رجا به‌روز است و در این بین تعدادی از شرکت‌ها هستند که در پرداخت مطالبات کارکنان خود، تأخیر دوماهه دارند. البته وضعیت دریافتی نیروهای شاغل در قطارهای مسافری رجا به گونه‌ای نیست که مستأصل باشند و چنانچه نیاز به علی‌الحساب داشته باشند شرکت مربوطه به آنها مساعده می‌دهد.

روابط عمومی شرکت حمل و نقل ریلی رجا  همچنین درخصوص اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل برای کارکنان مجموعه شرکت‌های تحت مسئولیتش گفت: اینکه چرا برخی از شرکت‌های پیمانکاری، زیرمجموعه رجا در اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل اقدام نمی‌کنند، مقوله‌‌ای است که نمی‌توان آن را به شرکت رجا نسبت داد.

به گفته وی، باتوجه به بار مالی اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، از سالیان گذشته شرکت رجا از اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل توسط شرکت‌های خدمات مسافری استقبال کرده و بدیهی است این موضوع، همکاری همه‌جانبه سازمان‌ها و نهادهای مرتبط را می‌طلبد. اخیراً نیز اقدامات اولیه مفیدی با مشارکت شرکت‌های خدمات مسافری در این زمینه انجام شده است.

طبق اظهارات روابط عمومی رجا، در قراردادهای واگذاری خدمات مسافری؛ شرکت رجا، پیمانکاران طرف قرارداد خود را ملزم کرده تا ضرایب خاصی را به مشاغل تعریف شده در داخل قطار مسافری اختصاص بدهند و آنطور نیست که یک مأمور صرفاً حداقل حقوق (قانون کار) دریافت کند. میزان اضافه کار، فوق العاده نوبت کاری یا شب‌کاری مأموران براساس تعداد سیر هر مأمور در طول یک ماه (تحت عنوان حق سیر ) به آنها پرداخت می‌شود. همچنین در بحث مشاغل سخت و زیان‌آور، شرکت رجا در خواست خود را به تأمین اجتماعی ارسال کرده و چنانچه این موضوع محقق شود به زودی می‌تواند شاهد اجرای این طرح بود.

روابط عمومی شرکت حمل و نقل ریلی رجا درباره وضعیت شغلی کارکنان پیمانی زیرمجموعه خود نیز گفت: پس از اتمام کار پیمانکاران که معمولا قرار دادهای ۱۸ ماهه با رجا دارند و تعیین پیمانکار جدید ممکن است تغییراتی در وضعیت تعدادی از نیروها حاصل شود. اگر چه الزام مجموعه رجا این است که قطار با نیروی کار شاغل در آن به پیمانکار جدید واگذار شود، اما زمانی بنا به سیاست‌هایی، یک قطار از برنامه حرکت حذف می‌شود، لاجرم تعدادی از کارکنان آن قطار از کار بیکار می‌شوند و تبعات ناشی از این تغییرات ناگهانی گریبان مجموعه رجا را می‌گیرد.

 این مقام مسئول در رجا افزود: درخصوص درج عناوین شغلی نیز می‌توان گفت سازمان تأمین اجتماعی نظارت لازم را در درج عناوین شغلی واقعی در لیست بیمه را دارد و در این زمینه همکاری می‌کند تا بعدها در زمان بازنشستگی کارکنان با استناد به همین درج عناوین شغلی واقعی، بتوانند به راحتی بازنشسته شوند.

وی در خصوص مطالبات معوقه شرکت رجا از دولت گفت: شرکت رجا بابت قطارهای تکلیفی مطالباتی از دولت دارد و جا دارد در این زمینه از نمایندگان محترم مجلس عاجزانه تقاضا کنیم در فرآیند تخصیص بودجه، ترتیبی اتخاذ نمایند تا کمک‌هایی بطور مستقیم به دست مجموعه رجا که بیش از نیمی از ناوگان ریلی مسافری کشور را دارد، برسد.

روابط عمومی رجا در خاتمه تصریح کرد:، شرکت رجا در اسفند ماه سال ۸۸ در اقدامی شتاب‌زده (به تعبیر غالب کارشناسان) در قالب رد دیون دولت به تأمین اجتماعی واگذار شد که ثمره آن هم‌اکنون، انبوهی از مشکلات و زیان انباشته است که در حقیقت این شرکت را در ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات به هموطنان عزیز با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو ساخته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز