خبرگزاری کار ایران

حسین حبیبی در گفت‌وگو با ایلنا:

با انتصاب برخی القاب به کارگران، از قانون فرار می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۵۶۲۶۴۴

حسین حبیبی معتقد است؛ ماده 8 قانون کار برای همه کارگران ازجمله کارگران پیمانکاری لازم‌الاجراست؛ لذا ازنظر قانون هیچ کارفرمایی نمی‌تواند با کارگر قراردادی ببندد که مندرجات آن کمتر از حداقل‌های قانونی باشد.

حسین حبیبی (دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در ارتباط با قراردادهایی که شرکت‌های پیمانکاری با کارگران منعقد می‌کنند؛ گفت: وفق ماده 13 قانون کار، کارفرمای پیمان‌دهنده در قبال کارگران پیمانکار که مشمول  مقررات قانون کار هستند، مسئولیت حقوقی وتضامنی دارد، بنابراین کارگران پیمانکاری مانند کارگران دائم و موقت که در یک کارگاه و در شرایط کار مساوی مشغول انجام وظیفه هستند، بایستی از کلیه حقوق و مزایا و امتیازات بطور یکسان و مساوی برخوردار شوند.

وی تاکید کرد: کارگران پیمانکاری که توسط شرکت‌های تامین نیرو یا به عبارتی شرکت‌های استثمار نیروی کار به شرکت‌ها و موسسات دولتی اعزام می‌شوند، مشمول قانون کار بوده و کارگر محسوب می‌شوند و لذا از تمامی مزایا و امتیازات قانون کار بدون تبعیض برخوردار هستند.

حبیبی با بیان اینکه دائم، موقت، کار معین، پیمانکار، تامین نیرو، روز مزد، ساعتی یا کارمزد، القابی هستند که روی کارگر می‌گذارند تا از قانون کار فرار کنند؛ ادامه داد: وفق ماده ۸ قانون کار، هر شرط و شروطی که مزایای کمتر از امتیازات قانون کار در نظر بگیرد، در قرارداد کار و تغییرات بعدی آن نافذ نیست  بنابراین اگر کارفرمایی در مراجع حل اختلاف قراردادی برخلاف ماده ۸ حتی باتوافق کارگر ارائه کند، آن قرارداد بایستی تحمیلی و یا سفید امضاء تلقی شود و شروط چنین قراردادی از حیز انتفاع ساقط است.

دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران در انتها تاکید کرد: براساس این استدلالات، با استناد ماده هشت قانون کار، مراجع حل اختلاف باید اقدام به صدور رای به نفع کارگر جهت برخورداری از حقوق و مزایای قانون کار نمایند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز