خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

منتقدان ارائه خدمات درمانی به فقرا به دنبال دستیابی به سکان شورای عالی بیمه سلامت هستند/انتقال دبیرخانه، قانونی نیست

asdasd
کد خبر : ۵۵۵۳۸۷

علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر با انتقاد از تلاش‌هایی که به تازگی برای انتقال دبیرخانه شورای عالی سلامت به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز شده است، گفت: جای تعجب است که چرا عده‌ای این همه از سپرده شدن اختیارات بیمه‌ای به دستگاهی که وظیفه تخصصی آن تامین سلامت جامعه است حمایت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر با انتقاد از تلاش‌هایی که به تازگی برای انتقال دبیرخانه شورای عالی سلامت به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز شده است، گفت: جای تعجب است که چرا عده‌ای این همه از سپرده شدن اختیارات بیمه‌ای به دستگاهی که وظیفه تخصصی آن تامین سلامت جامعه است، حمایت می‌کنند.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ظاهرا این امر که مسئولان وزارت بهداشت در حوزه‌های غیر تخصصی سازمانی خود مداخله کنند در حال تبدیل شدن به رویه است که امروز مدیران این وزارتخانه به جای پاسخگویی در مورد تامین خدمات بهداشتی و درمانی مردم، درصدد هستند تا جامعه را از دانش بیمه‌ای خود منتفع کنند.

وی افزود: تلاش‌ها برای بزرگترکردن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حالی ادامه دارد که متولیان این وزارت‌خانه از عملیاتی کردن عناوینی که برسردر این وزارتخانه حک شده است ناتوانند اما در مقابل هر بار که از وزیر بهداشت درباره وضعیت تامین خدمات بهداشتی و درمانی مردم سوال شده است؛ پاسخگویی در مورد وظایف تخصصی این وزارتخانه به سایر دستگاه‌ها حواله داده شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم شورای اسلامی بابیان اینکه نمی‌توان فراموش کرد که نخستین بار از طریق دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت بود که مدیران وزارت بهداشت توانستند از کسب نظر موافق اعضای شورای عالی بیمه‌ برای افزایش بی‌رویه تعرفه‌های درمانی و در نتیجه اجرای ناکارآمد طرح تحول سلامت اقدام کنند، ادامه داد: با این حال نمی‌دانم جذابیت و چسبندگی دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت برای مدیران وزارت بهداشت چقدر زیاد است که هنوز برای دست‌یابی به آن در تلاشند.

وی با بیان اینکه طرح تحول سلامت از ابتدا قرار بود به عنوان یکی از دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهم تلقی شود، افزود: اهمیت این طرح برای جامعه بسیار زیاد است اما لازم می‌دانم تا همچنان یادآور شوم که افتخار انجام خدمات زمانی ارزش تلقی می‌شود که با کمترین هزینه انجام شود.

محجوب گفت: طرح تحول سلامت تاکنون در ایران به گرانترین شکل ممکن اجرایی شده است و در نتیجه امروز هزینه انجام یک عمل جراحی قلب باز برای شهروندان ایرانی چندبرابر کشورهای همسایه هزینه دارد و حتی خدمات مشابهی که در برخی از گرانترین کشورهای دنیا ارئه می‌شود، بیشتر است.

وی افزود: برای همین هرچه فکر می‌کنم بازهم به این نتیجه می‌رسم که انتقال دبیرخانه بیمه سلامت از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دستگاهی که تاکنون فقط به دنبال خرج تراشی برای مردم بوده است، جای افتخار ندارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: البته من در مقام منتقد منکر نیت خیری که ممکن است برای کمک به حل شدن مشکلات مردم خصوصا، بیمه شدگان آسیب پذیر و مظلوم باشد نخواهم شد اما در عین حال باید بگویم بارها شنیده‌ام که بسیاری از کسانی که امروز برای دستیابی به سکان شورای عالی بیمه سلامت تلاش می‌کنند پیش‌تر از عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد ارائه خدمات درمانی به فقرای جامعه انتقاد کرده بودند.

محجوب افزود: با این سابقه رفتاری متعارض، نمی‌توان چندان به عملکرد دستگاهی دل خوش کرد که از یکسو با ادعای خیر جمعی تلاش دارد تا رئیس جمهور و سایر مسئولان کشوری را تحت تاثیر قرار دهد، اگرچه خودم شخصا چنین باوری را نداشته و برعکس معتقدم به زودی باید خود را برای مواجهه با افزایش آمار فقرا و محرومان از دسترسی به خدمات سلامت آماده کنیم.

محجوب گفت: نمی‌توان پذیرفت که وزارتخانه‌ای که به جای توجه به تامین نیازهای بهداشتی و سلامتی مردم تمام فکر و عمل خود را بر روی رسیدگی به مطالبات جامعه پزشکی متمرکز کرده‌است، بتواند رسیدگی به امور بیماران را در صدر اولویت‌های خود قرار دهد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: انشاء‌الله که مجموع این برداشت‌های من غلط است اما لازم است تا با استناد به قانون برنامه ششم یادآور شوم که هیچ آیین نامه‌ای در مورد انتقال دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت در هیات دولت تصویب نشده است و از سوی دیگر در سایر مقررات  کوچکترین اشاره‌ای به انتقال دبیرخانه بیمه سلامت و یا شورای عالی بیمه نشده است.

وی گفت: صرف نظر از اینکه دولت تا چه‌اندازه قصد اجرای کامل یا گزینشی قانون برنامه ششم را دارد باید درنظر داشت که حتی اگر  اگر هدف را اجرای مقررات قانون برنامه ششم قلمداد کنیم باید در نظر بگیریم که در هیچ جای این مقررات راجع به این جابه‌جایی صحبتی نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز