خبرگزاری کار ایران

انتقاد از شیوه طبقه بندی مشاغل در اتحاد موتور/کارفرما: اداره کار طرح طبقه بندی را تایید کرد

asdasd
کد خبر : ۵۵۱۳۵۹

شماری از کارگران کارخانه «اتحاد موتور »در استان تهران به شیوه اجرای قانون طرح طبقه بندی مشاغل در این واحد صنعتی انتقاد دارند.

به گزارش ایلنا،شماری از کارگران کارخانه «اتحاد موتور »در استان تهران به شیوه اجرای قانون طرح طبقه بندی مشاغل  در این واحد صنعتی انتقاد دارند.

به گفته یکی از کارگران ؛ قانون طرح طبقه بندی مشاغل که از یکسالی قبل درکارخانه قطعه سازی اتحاد موتور اجرا شده، موجب باعث ایجاد شکاف درآمدی میان کارگران رسمی و قراردادی و در نتیجه نارضایتی کارکنانی که درآمدشان پایین مانده‌، شده است.

از قرار معلوم در نتیجه اجرای این قانون درآمد نیمی از کارگران قراردادی که اکثریت افراد هستند تا نزدیک به پانصد هزار تومان افزایش یافته است و همین مسئله باعث نارضایتی اقلیت کارگران رسمی شده است.

از طرف دیگر بیشتر کارگران رسمی این کارخانه به دلیل نوع شغل مشمول قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور می‌شوند اما چون در لیست بیمه اشاره‌ای به حرفه تخصصی آنها نشده‌است نمی‌توانند از این فرصت قانونی استفاده کرده و و با ۲۰ سال سابقه کار بازنشسته شوند.

به باور این کارگران فقدان نهاد صنفی کارگری در این واحد صنعتی در به وجود آمدن این وضعیت موثر است چرا که از زمانی که کارخانه اتحاد موتور فعالیت خود را در سال 69 آغاز کرده است، مدیریت کارگاه و مسئولان اداره کار در عمل با درخواست کارگران برای تشکیل نهاد صنفی کارگری همراهی نکرده‌اند.

در عین حال کارگران اتحاد موتور می‌گویند با وجود همه کاستی‌های موجود باتحولاتی که از سال گذشته تاکنون توسط کافرمای این واحد تولیدی ایجاد شده است، زمان‌بندی پرداخت مطالبات مزدی این کارگران به نسبت سنوات گذشته وضعیت بهتری پیدا کرده است.

توضیحات روابط عمومی اتحاد موتور

در مورد مشکلات کارگران اتحاد موتور روابط عمومی این  کارخانه قطع سازی ، توضیحاتی  ارسال کرده است.

متن کامل توضیحات به شرح زیر است:

احتراماً به استحضار می رساند ، گروه صنعتی اتحاد از سال 1369 با محور فعالیت تولیدی در زمینه  قطعات خودرو

آغاز بکار نموده و در حال حاضر این افتخار را دارد که حدود 2500 شغل مستقیم و حدود 5000 شغل غیر مستقیم درشرکتهای مختلف گروه صنعتی واقع در استانهای مرکزی ، تهران ، البرز و مازندران ایجاد نموده است .

تولید داخلی در کنار ایجاد اشتغال و به تبع آن توفیق مسئولیت اجتماعی در قالب امر خیر "مدرسه سازی" همیشه و در همه حال از اهداف این سازمان بوده و هست .

بر اساس منویات مقام معظم رهبری  و در راستای حمایت از دولت محترم و محبوب،  در این سالها با وجود مشکلات عدیده اقتصادی و مالی  ، گروه صنعتی اتحاد موتور ، نه تنها از فعالیت و کوشش جهت توسعه اقتصادی بازنایستاد بلکه با سرمایه گذاری تمامی سرمایه خود در این شرایط نابسامان تولید و کسب وکار ، با پذیرفتن تمامی ریسک ها ، سعی در ایجاد اشتغال و گردش چرخ اقتصاد کشور عزیزمان داشته است .

در این بین ،  یکی دیگر از افتخارات ما ، عدم دریافت وام های بانکی بوده و بدون وابستگی اقتصادی به هرگونه جریانی صرفاً با توکل به خداوند متعال و با همکاری پرسنل زحمتکش و مشقت های فراوان متحمل شده از سوی اعضای محترم  هیئت مدیره ، گروه صنعتی اتحاد موتور در حال ادامه فعالیت می باشد .

افتخارات شرکت اتحاد موتور  :

1.    کسب عنوان رهبر رهبران کارآفرین

2.    دریافت لوح تقدیر از دست معاون اول محترم رئیس جمهور جناب آقای دکتر جهانگیری

3.    دریافت لوح تقدیر از دست وزیر محترم کار جناب آقای دکتر ربیعی

4.    تندیس بلورین واحد برتر ساپکو

5.    تندیس و لوح زرین واحد نمونه استان تهران از استاندارد و تحقیقات صنعتی

6.    دریافت لوح سازنده برتر گروه سایپا

7.    نداشتن هیچگونه معوقات ناشی از حقوق و بیمه تامین اجتماعی

8.    و کسب ده ها لوح تقدیرو تشکر از مراکز مختلف ، گوشه ای از افتخارت این مجموعه تولیدی می باشد .

به استحضار می رساند ،  مدیریت شرکت اتحاد موتور از سال 1369  به خود می بالد که  تا کنون حتی یک بار

حقوق پرسنل خود را با تاخیر پرداخت نکرده است و همیشه حسب توصیه بزرگان دین  ، مزد دسترنج کارگران  خود را قبل از به اصطلاح  "خشک شدن عرقشان"  پرداخت نموده است .

امکانات و مزایای دیگر شرکت اتحاد موتور :

1.    صبحانه ، ناهار ، شام

2.    پاداش

3.    البسه و تجهیزات کار مناسب

4.    سرویس ایاب و ذهاب

5.    بیمه تامین اجتماعی

6.     بیمه تکمیلی درمان (با تقبل 50 درصد هزینه از سوی کارفرما)

7.    کمک های اقلام غیر نقدی

8.    وام  و .... گوشه ای از امکانات رفاهی شرکت اتحاد موتور بوده که به جرأت می توان ادعا نمود که اگر

در منطقه بی نظیر نباشیم ، قطعاَ کم نظیر هستیم .

از باب مسائل قانونی و روابط کار نیز شرکت اتحاد موتور دارای :

1.    نمایندگان قانونی کارگران (طی انتخابات برگزار شده طبق فصل ششم تبصره 4 ماده 130 قانون کار ، موضوع تشکل های کارگری و کارفرمایی  ، تحت نظارت وزارت محترم کار)

2.    طرح طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت محترم کار

3.    کمیته انضباطی (اخذ تاییدیه آیین نامه انضباطی از سوی اداره محترم کار)

4.    پیگیری مجدانه شرکت ،  با قبول همه هزینه ها برای تحقق مشاغل سخت و زیان آور

5.    کمیته حفاظت فنی  و ... می باشد .

 

گزارش روند تحقق طرح طبقه بندی مشاغل

در پی تقاضای پرسنل محترم  شرکت اتحاد موتور و موافقت مدیریت شرکت حسب ماده 49 قانون کار ،  مبنی بر اجرای طرح طبقه بندی مشاغل شرکت اتحاد موتور، در زمستان سال 1394 مراتب به شرح ذیل اقدام گردید :

1.    در روز چهارشنبه  مورخه19/12/1394     با حضور نماینده محترم اداره کار ، جناب آقای کلاتـه

انتخابات نماینده کارگران برگزار و آقایان علی بهمن الوارس  بعنوان نماینده  اصلی و آقای اسمعیل یعقوبی بعنوان نماینده علی البدل انتخاب  گردیدند .

2.    در تاریخ18/12/1394  قرارداد اجرای طرح طبقه بندی مشاغل با موسسه مشیری به امضاء رسید .

3.    در تاریخ 27/06/1395 طی نامه شماره 117446 موافقت اداره محترم کار با اجرای طرح طبقه بندی به این شرکت ابلاغ گردید .

4.    در طرح ابلاغی تعداد 62  نفر از پرسنل فاقد افزایش حقوق (فریز ) شده  و شرکت اتحاد موتور به جهت تقدیر و تشکر از زحمات کل پرسنل اقدام به افزایش تشویقی حقوق پرسنل و کاهش افراد فریز شده نمود

به طوریکه هزینه ماهانه طرح از 1291087899  ریال به  1363681869   ریال افزایش یافت .

5.    در تاریخ25/11/1395   طی نامه  شماره 950884   تقاضای محاسبات مربوط به  معوقات (بک پی ) با احتساب ضریب سنوات سالهای گذشته به اداره محترم کار ارسال گردید  .

6.    در تاریخ 26/11/1395  طی نامه شماره 228190  موافقت اداره محترم  کار با اجرای بخش معوقات

(بک پی ) طرح طبقه بندی به شکل درخواستی به این شرکت ابلاغ گردید.

7.    در نهایت ، معوقات ناشی از اجرای طرح به شکل قانونی و با تاییدیه وزارت محترم کار و نگاه مثبت مدیریت شرکت اتحاد موتور  به پرسنل شرکت اتحاد موتور پرداخت گردید .

گزارش روند مشاغل سخت و زیان آور

1.    حسب ماهیت شرایط کاردر شرکت اتحاد موتور ، طبق تصمیم مدیریت در تابستان 1395 طبق آئین نامه کارهای سخت و زیان آور موضوع ماده 52 قانون کار ، مشاغلی که دارای شرایط لازم برای تحقق کارهای سخت و زیان آور بود به اداره محترم کار جهت بررسی و تشکیل کمیته ارسال گردید .

2.    پس از برگزاری کمیته مربوطه ، تعدادی از مشاغل شرکت اتحاد موتور واجد مشاغل سخت و زیان آور شناخته شدند .

3.    در ادامه جهت تکمیل سوابق مورد نیاز پرسنل قدیمی برای بازنشستگی ناشی از مشاغل سخت

و زیان آور ، اطلاعات شغلی قدیمی پرسنل  استخراج و درمرحله دوم  جهت مطرح شدن مجدد در کمیته ، به اداره محترم کار ارسال گردید .

4.    باعنایت به موافقت و همراهی کارگران و کارفرما در این خصوص و با توجه به اینکه هر دو طرف با جدیّت ،  خواستار  تحقق بازنشستگی پیش ازموعد ناشی از مشاغل سخت و زیان آور می باشند

 این امر با نگاه  ویژه از سوی کارفرما در حال پیگیری است . در عین حال کارفرما آمادگی کامل جهت هرگونه مساعدت و یا اقدام لازم برای رفع موانع احتمالی در این راستا را داشته و موضوع را به اطلاع کارگران زحمتکش رسانده است .

    شرکت اتحاد موتور براساس رسالت خود ، که ایجاد اشتغال پایدار و رفاه معقول برای پرسنل خدوم و زحمتکش بوده کمافی السابق بدون هیچگونه نگرانی به راه خود ادامه داده و همیشه خود را تابع قانون و مقررات دانسته و در این راستا بارها و بارها پاسخگوی مراجع مختلف  قانونی بوده و به شکر خداوند متعال در قریب  به اتفاق این جلسات ، مُحِق شناخته شده است .

  در انتها ضمن تقدیر و تشکر از بذل توجه شما به مشکلات کارگران زحمتکش ، بعرض می رساند

 عدم رضایت عده ای محدود از اجرای طرح طبقه بندی در همه شرکتها ، سازمانها و موسسات امری بدیهی بوده و علی القاعده کسب رضایت همگان در این خصوص نه امکانپذیر است و نه منطقی .

تنها انتظار شرکت اتحاد موتور از جنابعالی و خبرگزاری وزین ایلنا ، در نظر گرفتن انصاف در نشر اخبار مرتبط با این شرکت بوده و از خداوند متعال توفیق روزافزون برای جنابعالی و دیگر خبرنگاران خبرگزاری محترم ایلنا را خواستار می باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز