خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگری؛

در چسب‌ هل قواعد آرمانشهر مخالفان قانون کار حاکم است/برای رسیدن به نتیجه باید از فعالان کارگری حمایت کرد

asdasd
کد خبر : ۵۲۵۸۹۴

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور می‌گوید: برخوردهای سلطه‌جویانه کارفرمایانی نظیر چسب‌ هل با کارگران، در عموم محیط‌های شغلی در جریان است و برای مقابله با این شرایط باید جامعه کارگری برنامه‌ریزی کلان داشته باشد.

علی خدایی، عضو کارگری شورای عالی کار کشور با اشاره به قوانینی که در محیط کارخانه چسب هل نصب شده بود، به خبرنگار ایلنا گفت: ما در حالی بنرهایی را بر دیوارهای کارخانه‌ چسب هل می‌بینیم که به صورت آشکارا کارگران توسط کارفرما تهدید به اخراج از کار می‌شوند.

او ادامه می‌دهد: عدم امنیت شغلی یکی از مسائلی است که فعالان کارگری در سال‌های اخیر به آن اعتراض دارند چراکه یک کارفرما نباید بتواند با وضع قوانین مستقل، فردیت و شخصیت کارگران را زیر سلطه ببرد.

خدایی بابیان اینکه قواعد انظباطی در محیط کار موضوعی است که باید آن را با تحمیل یکسویه شرایط کاری به کارگر جداگانه درنظر گرفت؛ خاطرنشان کرد: اتفاقی که در چسب هل افتاده از نوع دوم است، شاید در دیگر کارخانه‌های ایران چنین دستوراتی بر دیوار نصب نشود ولی در اغلب محیط‌های کار، شاهد رفتار سلطه‌جویانه عوامل کارفرما با کارگران هستیم.

وی در همین مورد افزود: کارخانه چسب هل را باید یک نمونه از کارخانه‌های ایران دانست. به این جهت که بسیاری از کارگران با وجود برقراری قوانین کار و تامین اجتماعی، ایران امنیت شغلی ندارند و همواره از سوی کارفرما تهدید به واکنش و عکس‌العملی مانند اخراج و جریمه نقدی می‌شوند.

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور خاطرنشان کرد: این کارخانه با داشتن نزدیک به 500 کارگر فاقد شورای اسلامی کار یا هرگونه تشکل صنفی کارگری دیگری است و طبیعی است که با این شرایط فشارها بر کارگران افزایش یابد.

این فعال کارگری معتقد است؛ برای مقابلع با چنین رفتارهایی باید برنامه‌های کلان داشته باشیم و رسیدگی موردی تنها به وضعیت کارگران کارخانه‌ای نظیر چسب‌هل کاری از پیش نخواهد رفت.

او  با تاکید بر تمرکز جامعه کارگری در حمایت از فعالان کارگری بیان کرد: باید از همه اعضای جامعه کارگری ایران دعوت کرد تا با تمرکز و حمایت از فعالان کارگری اسباب چنین تصویب و اجرای چنین قواعد خودسرانه‌ای برچیده شود.

خدایی درخصوص ورود مسئولان استانی به این موضوع گفت: از عکس‌های موجود به وضوح مشخص است که در کارخانه چسب هل چه می‌گذرد. فرماندار یا دیگر مقام‌های استانی به دلیل اینکه موضوع از موارد حقوق عمومی است به شکل مدعی العموم می‌تواند به بحث وضعیت کارگران ورود کند.

وی با بیان اینکه قواعد تعجب‌برانگیز حاکم در کارخانه چسب هل، تجسم عینی شرایط آرمانشهری است که توسط موافقان لایحه اصلاح قانون کار به جامعه نوید داده می‌شود، افزود: شاید کارفرمای این واحد صنعتی فردی موفق در حوزه تخصصی خود قلمداد شود اما قطع یقین مناسباتی که از جانب وی در این واحد صنعتی برقرار شده است نشان می‌دهد که در بهترین و خوش‌بینانه‌ترین حالت کمترین میزان آشنایی با حقوق کار و عرف‌های رایج در محیط کار را دارد.

این فعال صنفی کارگری گفت: موضوع ابدا دعوت اجباری کارگران به اقامه نماز جماعت نیست، مسئله این است که ظاهرا در این کارخانه قواعد عجیب‌و غریبی حاکم است که با شرایط حداقلی پیش‌بینی شده در قانون کار مغایرت دارد، به عنوان نمونه در جای جای مفاد منشور اخلاقی یا قرارداد کارفرما صحبت از واکش و عکس‌العمل نشان دادن با کارگران خاطی است، حال آنکه در این مفاد مکتوب محض نمونه حتی یک مورد وجود ندارد که نحوه بررسی و رسیدگی به تخلفات احتمالی کارگران چگونه و از طریق کدام کمیته انظباطی، خواهد بود؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز