خبرگزاری کار ایران

در جلسه مشورتی نمایندگان کارگران غرب تهران عنوان شد؛

انتقاد از افزایش هزینه‌های درمانی/رعایت نشدن درج عنوان درست شغلی در لیست‌های بیمه‌ای

asdasd
کد خبر : ۵۲۳۴۸۵

جلسه مشورتی کارگران کارخانه‌های غرب تهران با حضور اعضای خانه کارگر غرب و تنی چند از مسئولان سازمان تامین اجتماعی و ادارات کار در محل نمازخانه کارخانه گوشتیران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جلسه مشورتی نمایندگان کارگران کارخانه‌های غرب تهران که با حضور اعضای خانه کارگر غرب و مسئولان سازمان تامین اجتماعی و ادارات کار در محل نمازخانه کارخانه گوشتیران برگزار شد، اکبر قربانی (دبیر خانه کارگر غرب) با اشاره به اهمیت برگزاری جلسه مشورتی فوق در کارخانه‌های واحدهای تولیدی گفت: در این جلسه یکی از مسئولان سازمان تامین اجتماعی رئیس اداره کار غرب اسلامشهر حضور دارد تا علاوه بر سخنرانی در خصوص مشکلات روز جامعه کارگری، کارگران بتوانند مشکلات خود را با آنها درمیان بگذارند و نظرات کارشناسی آنان را بشنوند.

قربانی با اشاره به جایگاه تشکل‌های کارگری در احقاق حقوق صنفی کارگران گفت: زمانی در دولت گذشته اتحاد کارگران توسط وزیر کار وقت نشانه رفته بود به گونه‌ای که تشدد میان سه تشکل اصلی کارگری هدف اصلی دولت بود.

دبیرخانه کارگر غرب افزود: این در حالی است که اهمیت جایگاه تشکل‌های کارگری و شوراهای اسلامی کار در فصل ششم قانون کار مرتبا مورد تاکید قرار گرفته و هرگونه اقدامی برای تضعیف جایگاه آنها تقلیل جایگاه قانون است آن هم قانونی همانند قانون کار که ماهیت حمایتی دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه اتحاد میان کارگران غالبا از سوی خود آنها دست کم گرفته می‌شود، افزود: کارگران باید تمامی مطالبات خود را از طریق شورای اسلامی کار مستقر در آن کارخانه پیگیری کنند که این امر علاوه بر اینکه کارگر را در راه احقاق حق خود یاری می‌رساند بلکه جایگاه شورای اسلامی کار را در مقابل زیاده‌خواهی‌های برخی کارفرمایان محکوم می‌کند.

دبیرخانه کارگر غرب تهران با بیان اینکه بر هم ریختن عرضه و تقاضا در بازار کار قدرت چانه‌زنی نیروی کار را کاهش می‌دهد، افزود: زمانی که تقاضا در بازار کار افزایش می‌یابد عرضه نیز باید به همان میزان و حتی بیشتر ارایه شود اما در کشورما به علت رکود اقتصادی و حواشی آن؛ تقاضا بر عرضه به صورت غیرمعمول پیشی گرفته است که این معضل جایگاه کارگران را در مناسبات مربوط حضور کار تقلیل می‌دهد.

وی افزود: در دولت گذشته به‌جای توجه به اشتغاالزایی از طریق حفظ کرامت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی طرحی به نام استاد و شاگردی مطرح شد. در صورتی که این طرح به ثمر می‌نشست عهد بربریت دوباره تکرار می‌شد. این درحالی است که ما در عصر ارتباطات قرار داریم و نمی‌بایست خلاف جهت موانعی توسعه در عصر فوق حرکت کنیم.

قربانی افزود: امنیت شغلی برای کاررگان مهم است چراکه نبود آن نیروی کار را بی‌انگیزه می‌کند و این بی‌انگیزگی موجب افزایش آسیب‌های اجتماعی همچون فقر و اعتیاد می‌شود. از این جهت باید حساسیت‌های ویژه‌ای روی نیروی کار وجود داشته باشد.

دبیر خانه کارگر غرب تهران در ادامه  با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت  برابر با برنامه پنجم توسعه تدوین شده، گفت: هدف از طرح تحول نظام سلامت عادلانه نمودن تعرفه‌های درمانی و کاهش پرداخت هزینه‌های بالای درمان از جیب مردم بود. با این حال به مسیری افتادیم در اهداف اولیه دور شد و شاهد عدم موفقیت در آن بود که البته باید یادآور شد منابع ثبت شده برای ان از بیت‌المال آمده بود و نمی‌بایست صرف شهرت‌طلبی، قدرت و ثروت افزونی عده‌ای از پزشکان شد.

وی افزود: افزایش هزینه‌های درمان با هم تا ده‌ها برابر حقوق و دستمزد دولت پذیرفته بود در نتیجه به سمت عادلانه شدن درمان پیش نرفته چراکه مثلا هزینه درمان یک قلم بیمای از ده میلیون در پیش از اجرای طرح حول نظام سلامت به سی میلیون تومان پس از اجرای آن رسید.

قربانی با بیان اینکه طرح تحول سلامت تا پایان سال 94 هشت هزار میلیارد تومان بار مالی داشت، گفت: از اضطرار مردم برای درمان سوءاستفاده شد و تنها جیب پزشکان از محل ویزیت پزشکی به اندازه‌ای پر شد که شاید آنها تا آخر عمر نیاز به کارکردن نداشته باشد البته منظور همه پزشکان نیست اما این مشکلی است که همه بیماران با آن مواجه شده اند.

قربانی در ادامه با اشار به برنامه‌های تبلیغاتی در نظر گرفته شده با همکاری سازمان صداوسیما برای تبلیغات شرکت‌ها گفت: سه دسته برنامه تلویزیونی با همکاری تشکل‌های صنفی در حال تهیه است: در دسته اول این برنامه‌ها مستقیما به پخش آگهی‌های تبلیغاتی پرداخته می‌شود. در دسته دوم از مدیران این کارخانه‌ها به عنوان مهمان در برنامه‌ها دعوت می شود و در دسته سوم هم تبلیغات با هزینه‌ای که  کارخانه‌ها بابت تولید آن می‌پردازند، تهیه می‌شود و این خدمات تبلیغاتی در نهایت توسط ارگان‌های مربوطه به مردم ارایه می‌شود.

در ادامه این نشست محسنی رییس شعبه ده سازمان تامین اجتماعی با اشاره به خدمات سازمان تامین اجتماعی به بیمه شدگان آن گفت: باید گفت که تامین اجتماعی یک سازمان درآمد هزینه‌ای است این درحالی است که برخی این نگرش را دارند که سازمان پول را از مردم می‌گیرد و آن را  صرف خدمات دهی نمی‌کند.

محسنی در ادامه با بیان اینکه پس از خصوصی‌سازی برخی از صاحبان کارخانه‌ها برای تحقیق توسعه در آن هزینه نکردند، گفت: این درحالی است که سرپا ایستادن صنایع مدیون رشد، توسعه و به روز شدن است و نمی‌توان با حذف واحدهایی مربوط به تحقیق و توسعه یک کارخانه را سرپا و سودده نگه داشت.

محسنی با بیان اینکه سازمان‌های بیمه‌گر نباید صرفا به دنبال منافع شخصی روزگذر باشند؛ گفت: آنچه که مورد توجه قرار دارد گسترش چتر حمایت‌های بیمه‌ای چراکه از این محل سازمان‌های بیمه‌گر جوان و پویا می‌ماند و خدمات دهی خود را به بیمه‌شدگان با بهترین کیفیت ارایه می‌کند.

محسنی افزود: در حال حاضر صندوق بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی همانند سایر صندوق‌ها دچار بحران در ورودی و خروجی‌های خود است به گونه‌ای که به ازای هر یک بیمه پرداز، پنج و دو دهم  نفر مستمربگیر داریم.

در ادامه این نشست صنفی فرض علی وند مدیر اداره کار شهرستان اسلامشهر گفت: شوراهای اسلامی کار در درون واحدهای تولیدی مسوول رساندن صدای کارگران به گوش کارفرمایان هستند.

وی افزود: بسیاری از واحدها به دلیل نقش جایگاه تشکل شورای اسلامی کار متضرر شده‌اند چراکه شورا می‌توانست با انعکاس به موقع مشکلات کارگران به تنظیم روابط کاری کارفرما یاری برساند و از ایجاد بحران در کارخانه جلوگیری کند.

وی در ادامه افزود: ادارات کار نظارت‌های خود را بر تخلفات احتمالی کارفرمایان مستحکم کرده‌اند چراکه گاها می‌شود که کارفرما عنوان شغل کارگر را به هنگام ارسال لیست کارگران به ادارات کار به درستی قید نمی‌کند. و در همین رابطه هم‌اکنون شکایات بسیاری در مراجع حل اختلاف ادارات کار در حال بررسی است.

در ادامه جلسه؛ عبادی (عضو هیات مدیره اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) بر ضرورت حمایت از تشکل‌های کارگری در راستای بالا بردن قدرت چانه‌زنی کارگران تاکید کرد.

وی افزود: پیش از انقلاب ماده 33 قانون کار را داشتیم که مشکلات بسیاری برای استقلال تشکل‌های کارگری به وجود آورده بود. هم اکنون نیز مشکلات فراوانی در زمینه احیای واحدهای تولیدی که زمانی که خصوصی شده بودند، وجود دارد.

عبادی افزود: باید از مسئولانی که در خصوصی‌سازی کارخانه‌ها نقش داشته‌اند پرسید چرا زمانی که کارخانه‌ها را می‌فروختند از کارفرمایان جدید در خصوص سرپا نگه داشتن آن تعهد نگرفتند؟

عبادی در ادامه با بیان اینکه خانه کارگر از تشکل‌های کارگری حمایت می‌کند، گفت: توانمندسازی تشکل‌های کارگری هدف خانه کارگر است که ما بارها برای اعتراض به آنچه که بر سر آنها گذشته بود، مقابل مجلس رفتیم.

همچنین فتحی رئیس کانون شوراهای اسلامی کار جنوب غرب تهران در این جلسه بر اتحاد کارگران در راستای مقابله با هجمه‌های صورت گرفته تاکید کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز